Scania

Dán győzelem a fiatal tehergépkocsi-vezetők versenyén

2015.04.26.

A svéd tehergépjármű-gyártó, a Scania immár hatodik alkalommal rendezte meg a Young European Truck Driver (YETD), a Fiatal Európai Tehergépkocsi Vezetők versenyét. A megmérettetésre idén 26 európai országból rekordszámú, 23 000 kamionvezető jelentkezett. A versenyen való részvétel feltétele a még be nem töltött 35. életév. Az általában kétévente megrendezett verseny fődíja egy százezer euro értékű, Scania vontató. A tét tehát óriási és eljutni az európai döntőig, amelyet idén is hagyományosan a Scania központjának otthont adó Södertaljeban rendeztek már eleve egy nagyon magas szakmai kihívást és felkészültséget jelent.

A versenyre a résztvevő országok nemzeti elő- és döntőin lehet bekerülni. Ennek során a járművezetőknek egyrészt KRESZ tudásukról kell számot adniuk, kiemelten fontos a takarékos- és biztonságos vezetési tudás, emellett pedig avatatlan szem számára szinte megoldhatatlannak látszó manőverezési feladatokat kell megoldaniuk a versenyzőknek már a nemzeti versenyeken is. A takarékos vezetésről minden jelentkezőnek ugyanazon az útvonalon kell végighaladnia a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával, természetesen szintidőn belül. A manőverezés, ami a YETD versenyek sajátja egy szűk, lekerített pályán zajlik. A leggyakoribb és legnépszerűbb feladat, két kék oszlop közül a kormányzott kerekek oldalával, vagy ha tolatásban kell a manővert végrehajtani, a félpótkocsi hátuljával ki kell ütni egy piros, síkban a kékek közül kilógó harmadik oszlopot. Emellett a manőverezés során a szűk pályáról a járműszerelvénnyel kihajtani nem lehet.

A magyar nemzeti döntőt tavaly ősszel a mindössze 27 éves Szabó Attila nyerte meg, aki családi vállalkozásukban vezet kamiont, emellett jelenleg felsőfokú műszaki tanulmányait végzi. Az előző napokban, április 24-25-én ő képviselte Magyarországot az európai döntőn. Fiatal kora ellenére derekasan helyt állt. A kétnapos döntő első napján számos, a mindennapi munkavégzéssel kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk a versenyzőknek. Egy szimulált baleset helyszínén, ambubaba-újraélesztést, sebesült ellátást kellet bemutatniuk. Számot kellett adniuk rakományrögzítési ismereteikről is, és rejtett hibákat kellett megtalálniuk egy kamionon, ez volt az elindulás előtti ellenőrzés versenyszám. Emellett a már említett takarékos vezetési feladaton egy 25 kilométeres útszakaszon kellett a lehető legkevesebb üzemanyaggal végighaladniuk, betartva a közlekedési szabályokat és szintidőn belül visszaérniük. A verseny másnap reggel egy nehezített manőverezési feladatból állt, amelyen ismét nem illett pontokat veszíteni. Ezek után összesítették a versenyzők eredményeit, amely alapján a legjobb 18 pilóta folytathatta a döntőt. Sajnos a magyar versenyző idén nem jutott be a 18-ba, pedig manőverezési, járműmozgással kapcsolatos tudása kiváló.

Szabó Attila a takarékos vezetés versenyszám indulása előtt

A 18 bejutott versenyző eredményeit törlik, mindenki tiszta lappal folytathatja. Először párosával küzdenek meg a továbbjutás lehetőségéért egyenes kieséses rendszerben. Ebben a számban egy manőverezéssel, baleseti-helyszín biztosítással, tűzoltással kombinált feladatsort kellett végrehajtaniuk. Ezek után a maradék kilenc hármasával folytatta a küzdelmet a már említett piros oszlop kidöntési versennyel, amelyet a versenyszabályzat „Knock the King” (Üsd ki a királyt) néven említ. Ezt egy zárt pályán a négy sarokba elhelyezett akadályok hibátlan megoldásával lehetett teljesíteni.

A jármű minden centiméterét ismernie kell a vezetőnek

A versenyek legizgalmasabb pontja a bennmaradt három versenyző végső megmérettetése, a Super Z döntő. Itt is egyszerre indulnak a versenyzők egy Z alakú, szűkre méretezett pályán, amelyet tolatva és előremenetben kell teljesíteni, a sarkokban a piros oszlopokat a már említett módon kidöntve. Ha kék oszlop is dől, a versenyzőnek ki kell szállnia, vissza kell állítania az oszlopokat a helyükre és újra kell próbálkoznia.

Az elődöntő is izgalmakat hozott

A végső döntőbe bekerült német, dán és svájci pilóta fej-fej mellett haladva araszolt végig a pályán, egyet-egyet mindannyian hibázva. Ilyen helyzetben már fejben dől el az, ki képes a kellő mértékben uralkodni magán, kizárva a külvilágot és persze a másik két vetélytárs helyzetét, hiszen a versenyzők egymás mellett, egymást látva küzdenek. Elég egy rossz mozdulat és minden remény elszállhat a győzelemre. Az idegek játékát és a döntőt is az idén a Dániát képviselő Lars Sondergaard nyerte meg rendkívül szoros versenyzést követően. Ő tehát a boldog tulajdonosa a Scania vontatónak. A döntő napján, amelyet a Scania gyár területén tartanak, ilyenkor nem csak a versenyzők és kísérőik vannak jelen. Ezen a napon a svéd gyár nyílt napot tart, ilyenkor több ezren látogatnak ki a gyár területére. Van itt járműbemutató, gyárlátogatási lehetőség, veterán autók és számos a nagyjárművek kedvelőinek kedves program és persze ott a YETD döntő is, amelyen lelkesen lehet szurkolni, izgulni.

A nyertes dán döntés

Mivel a magyar induló életkora okán még többször is elindulhat ezen az általában kétévente megrendezett versenyen, így remélhetőleg a következőkön több tapasztalattal az ideinél sokkal jobb eredményt elérve szerepelhet. A verseny célkitűzése padig talán nem más, mint a takarékos ezáltal környezetbarát járműhasználat fontosságának hangsúlyozása és a biztonságos gépjárművezetés kiemelt szerepének előtérbe helyezése. 

Az első három helyezett: I. Lars Sondergaard Dánia, II. Patrick Schildman Németország, III. Thomas Knüsel Svájc

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
115 évvel ezelőtt, 1910. augusztus 1-én a ma Horvátországhoz, akkoriban a Magyar Királyság Zágráb....
2025.12.15
A mobilitási technológiák területén globális vezetőnek számító LG Electronics (LG) a 2026-os CES....
2025.12.15
A Pirelli mérnökei két új, nagy teljesítményű abroncsot mutattak be, amelyeket kifejezetten a....
2025.12.15
Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács hétfőn Budapesten, testület egyebek mellett....
2025.12.15
Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem és a BYD Auto Hungary Kft., amely új....
2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....