interjú

Diplomácia helyett autóimportőrség Vérten III. rész

2015.08.22.

A sport és az olimpia meghatározó szerepet játszott Vérten Sándor életében, aki a tíz magyar aranyérmet jelentő barcelonai játékok után pályát változtatott.

 

-Az elmúlt közel két évtized jelentős fordulatot hozott az életedben...

- Egyszeri találkozások is jelentős változásokat hozhatnak egy ember életében, így van ez a diplomatával is. Főkonzulként először az olimpiára érkező magyar küldöttség irodáját kellett beindítanom és közben gardírozni a prominens vendégeket: minisztereket, államtitkárokat, a Magyar Olimpia Bizottság elöljáróit. Ekkor találkoztam következő főnökömmel, az akkor éppen a magyar köztársasági elnököt, Göncz Árpádot Barcelonába kísérő Szórád Józseffel. Az egyik Seat eseményen váltottunk néhány szót, vélhetően meggyőztem Szórádot, aki a Porsche Hungária vezérigazgatójaként később állásajánlattal kereset meg.

-Nem bántad meg, hogy váltottál a diplomata pályáról?

- Életem legjobb döntése volt, mind emberi, mind szakmai karrier szempontból az 1996-os váltás. Akkor már megtanultam, hogy a diplomácia olyan műfaj, ahol sok mindenhez kell keveset érteni, és semmihez se nagyon. Ezen változtatni akartam és úgy érzem sikerült is. Ekkor kezdődött új életem és karrierem a legnagyobb magyarországi autóimportőrnél.

-Autók az életedből?

-Mindig is kedveltem a kocsikat, volt családban farmotoros Škoda 1000 MB, kétütemű Wartburg 353-as és egy Volkswagen Bogár, ami által tényleg nagyon megszerettem vele az autózást. Beosztott diplomataként 1985 és 1989 között Madridban egy benzines Peugeot 305-össel jártam, ami egy hangulatos autó volt. Aztán jött a BMW 318-as, később itthon vettem egy Opel Kadett 1,6-ost, ez jól szolgált egészen 1992 áprilisáig. Barcelonában kaptam azt a bizonyos klíma nélküli VW Passat CL-t.

-Most mit hajtasz?

-Jelenleg is Volkswagennel járok: a sportos VW CC BluMotion motorteljesítménye 170 lóerő, de vezetettem már Porsche 911-est, és nagy élmény volt a jobb első ülésben élvezni a Porsceh Supercup GT2-est. Eddig vagy ezerféle autóval ismerkedtem meg az eltelt közel két évtizedben.

-Valami nosztalgia darab a régi időkből?

-Nagy kedvencem a családtagként szeretett fehér Golf Cabrio, mely már negyedszázados és hibátlan, hála előző egyetlen tulajdonosának: a Kapuváron fellelt autó karburátoros és 98 lóerős motorjának hangja ma is igazi sportkocsi érzését adja, pláne lenyitott tetővel.

- Hány márkával is dolgozik a cég?

- A Porsche Hungaria ma hat márkát képvisel, ami nagyon izgalmassá teszi a kommunikációs igazgatói munkát, de a nemzetközi kapcsolatoknak és a külföldi kollégák segítségének köszönhetően sokat tanutam a globális kommunikációból. Ehhez persze élvezni kellett az osztrák és német tulajdonosok maximális bizalmát, amit cég vezetés meg is kapott, ahogy az önállóságot is, ami nagyon kell a sajtó munkához. A külföldi tulajdonosok mindig azt mondták: Önök ismerik a magyarországi viszonyokat, így önök tudják, hogy mit kell tenni.

- Mi a különbség az állami szféra és a magánszektor között?

- Meg kellett fizetni a tanulópénzt, mert nagy volt váltás: az állami szférához képest a magánszektorban összehasonlíthatatlanul nagyobb az önállóság és a persze a felelősség is. Itt nem lehet maszatolni, minden döntés forrását meg kell teremteni és hatékonyan használni. Az elvárások nagyobbak voltak, mert kollégáim is magasra tették a lécet. Többek között az egykor prágai sajtóattaséként szolgáló Bognár Tamás, aki a miniszterelnökségi munka után a Porsche Hungaria média és marketing részlegét vezette.

-Milyen sűrű a naptár?

-Unatkozni ma sem lehet, mert minden hétre akad rendezvény, külföldi vagy hazai premier, tesztvezetés és egyéb esemény. Eppel János ügyvezető igazgató megbízásából továbbra is a sajtóosztályt vezetem és úgy érzem, hogy jól tudom kamatoztatni korábbi tapasztalataimat, hiszen ugyanazokat a kommunikációs eszközöket kell használni, mint a diplomáciában, csak szélesebb síkon.

- Kikkel működsz együtt?

-Sok olyan kollégával dolgozom, aki gyakornokként kezdett, most hárman foglalkoznak a sajtóval, szponzorálással, médiával és reklámmal. Egyre hosszabb a sajtólista, melyen több száz újságíró neve szerepel. Igyekszünk mindenkivel kapcsolatot tartani, mert az autós lapok mellett a női, sport, life style és online médiumok is minden márka szempontjából fontosak.

-Közismerten sportbarát a német anyacég...

-A gyáriakhoz hasonlóan a VW a focipályákon jelenik meg szponzorként, a Škoda terepe a jég, vagyis a hoki, az Audi a prémium márkához illően a golf és vitorlázás támogatója, a SEAT pedig a kajakos Kovács Katalint és az úszó Cseh Lászlót, valamint az MKB Veszprém kézilabdacsapatát támogatja. Ezek is sok feladatot jelentenek, szóval a második évtizedben is pörgős az életem. Folyamatosan tanulni kell a változó szakmát, mert itt a digitális forradalom az autózásban és a médiában, új helyzetet teremt a hibrid és villanyautó is, de hódítanak a vezetőtámogató rendszerek és az új autómegosztó fórumok, olykor szinte újoncként kell belefogni egy-egy új projektbe, de pont ettől izgalmas ez a munka.

 

Vérten Sándor

1980-ban végzett a Közgazdaságtudományi Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok szakán

1980-1990 között a Külügyminisztérium protokoll osztályának munkatársa, majd a mediterrán régiójának főosztályvezető-helyettese

1996-ig Madridi és Barcelonai kiküldetésen

Beszél angolul és spanyolul, de nem adják el orosz, francia német és katalán nyelven sem

Három gyermek apja

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
Igaz, hogy eddig még csak a naptár mutatta, hogy milyen évszakban járunk, de nem kell sok, hogy....
2025.12.27
Folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta Fülöp Attila, a Belügyminisztérium....
2025.12.27
A Hyundai elektromos egyterű óriás bemutatására készül a Staria modellcsaládból. A nyugati....
2025.12.27
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely....
2025.12.27
Miközben Európa évek óta küzd a súlyos sérülések visszaszorításáért és több országban is....
2025.12.27
Mindhárom vezető japán autógyártó novemberi visszaesésről számolt be az előző év azonos hónapjához....
2025.12.27
A háromrészes, profi produkció a gyári csapat felkészülését követi nyomon, a fejlesztési és....
2025.12.27
Év vége felé a szarvasvonulás gyakori, látványos és egyben veszélyeket is hordozó természeti....
2025.12.27
A Toyota legújabb reklámja kreatív, látványos és – mindenekelőtt – emlékezetes. A hatóságok szerint....
2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....