BMW X1

Dízel SUV-ot, csak így! – BMW X1 18d xDrive M Sport

2020.12.15.

Azt szeretem a BMW-ben, hogy még egy dízel SUV-t is inspirálóan vonzóvá tudnak varázsolni. Csupán a megfelelő kombinációra van szükség.

Valljuk be, jogosan nem lelkesedett igazán drága barátom, amikor kijelentettem, hogy egy dízel szabadidő-autóval érkezem az autós találkozójára. Ekkor persze még nem tudta, hogy a BMW hazai csapatát olyan fából faragták, hogy egy 150 lóerős, 2,0 literes, négyhengeres gázolajos X1-ből is képesek valami elképesztően stílusosat faragni. Szóval nem kellett a második sorba állnom, és lassacskán csak előkerültek az érdeklődők is, akik elégedett hümmögéssel bólogattak.

Először csak amiatt, hogy mennyire menő a hangulatvilágítás és a napfénytető, aztán azért, hogy milyen bitang erős a LED-es fényszóró, végül pedig rájöttünk, hogy a BMW még egy ekkora testet is mennyire szexire tud rajzolni. Persze ehhez kellett egy facelift, ahol végre dobták a két bamba ködlámpát, és valami sokkal igényesebbet rajzoltak helyette. No, meg a jó érzékkel bepipált M Sport csomag, ami egy perc alatt feledteti dízel mivoltát, és kellően vonzóvá teszi még az én autósportot kedvelő szememnek is az X1-et.

Mélyfekete fényezésén csak úgy táncoltak a vonalai, a 19 colos M-es felniktől pedig határozottabb lett a kiállása. Teljesen disznó, ahogy hátul kifittyen a két króm kipufogóvég, a szélesre húzott légbeömlők pedig nem kérdeznek, szó nélkül húzódik le előle mindenki, főleg az autópályán, ahová született. Egy őszinte dízel ugyanis autópályán érzi jól magát, és bizony az X1 is magabiztosan suhan tulajdonképpen minden olyan tempónál, amit nem szégyellünk kimondani.

Érdekes tanulsága volt egyébként a teszthétnek, hogy rávilágított, valójában mennyivel sportosabb lett az X2, és messze több van mögötte egy egyszerű kupésításnál. Na jó, mondjuk én az M35i változatot próbáltam, ami nyilván még hegyesebb, de alapvetően egy jóval laposabb mozgású, sportosabb autó, mint az X1, ami bizony dől a kanyarokban. Éppen ezért volt teljesen idegen élmény, amikor a Pilot Sport 4-ek betapadtak, és úgy tépték ki ezt a nagytestet a körforgalomból, hogy a mögöttem krúzolgató Type-R tulaj később odajött kezet fogni.

No, nem mintha erre lenne az X1. Nem minden utazás gyorsasági szakasz. Ellenben egy teljes értékű városi terepjáró, ami valóban magasan ül és borzasztóan tágas. Egy ilyen családi szabadidő-autónál sokkal inkább érdemes értékelni a klasszikus értékeket, minthogy nagyon jól kilátni a hátsó ablakokon, és valóban hatalmas a hátsó láb- és fejtér, illetve az amögött rejtőző, puha anyagokkal borított csomagtér is. Mármint, hidd el, ezek ma már nem magától értetődő erények, de a BMW kis platformos autói megmaradtak a hagyományosabb, barátságosabb utastérnél, amit számomra sokkal könnyebb belakni, mint az érintőgombos, mindenhol digitális felületekkel teleszórt mai utastereket. Minden magától értetődően egyszerű, mégis logikus.

Közel 1,7 tonnás tömege és az xDrive összkerékhajtás ellenére is megelégedett kb. 7,0 literes autópályás fogyasztással, ami még lejjebb nyomható városban. Mivel közös padlólemezen van a MINI crossovereivel, az X1-ben sincs középen a kormánytengely, ellenben bal kézzel könyökölve nagyszerűen vezethető. Itt valamiért a fék is darabos, nehezen adagolható volt, még lassítás közben is folyamatosan módosította a fékerőt. Igazából mindkét kellemetlen részlet megszokást igényel, de együtt lehet velük élni.

Ahogy a dízelmotor járásával is, amit leginkább hidegen hallani csak, később a hangszigetelés miatt távol marad tőlünk a kerregés, illetve olyan hamar leállítja a start-stop, hogy lámpánál állva szinte sosem hallani. Igazából ez a 150 lóerő mindenre elég, úgyis inkább a nyomaték a fontos egy dízelnél, abból pedig akad 350 Nm-nyi, ráadásul higgadtan, késlekedés nélkül adja át ezt az erőt a kerekekre a 8-fokozatú automataváltó.

Ráadásul mindenben érezni némi robusztusságot, az anyagot a gombok mögött. Nincs ez a fura érzetünk, mint ami manapság egyre többször, hogy egy erősebb nyomástól tönkre teszünk valamit, de legalábbis hamar el fogjuk rontani, ha nem figyelünk. Összességében egy kellemes élmény volt, és örülök, hogy hosszútávon, autópályán is vallathattam. Ez a konfiguráció, mármint az 18d xDrive M Sport, 13,8 millió forintról indít extrák nélkül a konfigurátor szerint. Ha én rendelném, egy percig sem gondolkoznék, hogy bepipáljam-e azt az M Sport csomagot.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.05.06
Az eladási darabszámokat nézve úgy tűnik, a vásárlóknak bejön a Tucson új, világító ábrázata, a....
2021.05.06
Halálos kimenetelű baleset történt kedden délelőtt Torna (Kassa-vidéki járás) közelében - írja a....
2021.05.06
A TOYOTA GAZOO Racing izgalmas küzdelemben kivívott győzelemmel nyitotta meg a Hypercar korszakot a....
2021.05.06
Magyarországon is megrendelhető a Toyota egyik legfontosabb idei újdonsága, a 2021-es ’Év Autója’....
2021.05.06
Az Oktoberfest-et, a hagyományos nagy sörünnepet törölték Münchenben, az IAA-t azonban minden....
2021.05.05
Közlekedési baleset áldozata lett egy magyar autós szerda hajnalban Ausztriában – írja az orf.at ..
2021.05.05
Különleges kivitellel ünnepli a kerek évfordulót a CX-30. ..
2021.05.05
Csehországban az első négy hónapban éves összehasonlításban 12,6 százalékkal 68 510-re emelkedett....
2021.05.05
Omer Gam Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.05.05
Egy traktor a tilos jelzés ellenére behajtott az egyik fénysorompóval biztosított vasúti átjáróba....