Gondolatjel

Dízelfurgonból elektromos

2024.02.20.

Nagy kérdés, hogy mi lesz az e-mobilitásra átállás után a még jó állapotú dízelmotoros könnyű haszonjárművekkel? Kiselejtezik? Nagy pazarlás lenne. A Peugeot utat mutat, gyárilag alakít át belsőégésű motoros furgonokat elektromos hajtásúra. Remélem, sokan követik példáját. 

 

Múltkori Gondolatjelemben már érintettem a problémát. Mondjuk, 2035-től Uniónkban kizárólag villanyautókat helyeznek újonnan forgalomba. Akkor is forgalomban lesz sok tízmillió tradicionális kocsi, a nemzeti vagyon, a cégek eszközeinek és magánszemélyek vagyonának jelentős részét képviselik. Át kellene, illetve át kell menteni értéküket a zöld korszakba. Még sok évig közlekedhetnek, és hajthatnak hasznot. 

A Peugeot és társmárkái hamarosan úttörő jelentőségű, példaértékű szolgáltatást vezetnek be Európában. A haszonjárműveit villamosító program egyrészt több nézőpontból is rávilágít a körkörös gazdálkodás előnyeire, másrészt megnyugtató és fenntartható választ kínál az elektromos átállás kérdéseire és aggályaira.

A Peugeot anyavállalata, a Stellantis, valamint a villamosítás francia specialistája, a Qinomic közötti megállapodásnak köszönhetően kevesebb, mint egy éven belül bárki villanyautóvá építtetheti át Peugeot Expertjét, méghozzá hivatalos, gyári támogatású programban. Ez önmagában is jelentős hír, a konverzió tényénél érdekesebb azonban, ami életre hívta ezt az együttműködést, és amit ez a kezdeményezés közép és hosszú távon elérhet. Az európai innovációs és technológiai intézet, az EIT tavaly közzétett jelentése szerint Európa országaiban három év alatt 40 százalékkal nőtt azon városrészek száma, ahová kizárólag csekély vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművel szabad behajtani. 

Ezek az LEZ (Low Emission Zone) területek kulcsfontosságúak a törekvésben, hogy élhetőbbé, egészségesebbé tegyék a kontinens nagyvárosait. Ugyanakkor fontos társadalmi és iparági kísérletnek is tekinthetők: az ugyanis, ahogy a lakosság és a gazdaság ezekre a lég- és zajszennyezést csökkentő korlátozásokra reagál, hosszú távon meghatározhatja az autóipar, az energetikai ipar és számos rokonterület fejlődésének irányát.

Az eredmények egyfelöl ígéretesek. Európában az elmúlt években gyors ütemű és nagy léptékű növekedésnek indult a hálózatról tölthető (tisztán elektromos, illetve plug-in hibrid) járművek piaca. Öt év alatt hétszeresére emelkedtek a helyi károsanyag-kibocsátás nélkül használható gépkocsik eladásai, miközben a teljes piac az elmúlt években tapasztalt, hátráltató tényezők miatt nem nőtt, hanem zsugorodott. A hálózatról tölthető járművek tehát gyors ütemben növelik piaci jelentőségüket, 2023-ban tartósan húsz százalék fölött részesedtek az újautó-eladásokból.

Másfelől viszont ugyanezen idő alatt lassan, de egyértelműen nőtt az európai gépjárműflották átlagos életkora. Ez pedig arra enged következtetni, hogy a frissen eladott járművekkel – így a hálózatról tölthető modellekkel is – nem az élettartamuk végére eljutott járműveket váltják ki. Egy-egy új autó – legyen motorja belsőégésű vagy elektromos – teljes életciklusára vetített szénlábnyomában ugyanis jelentős hányadot képvisel a gyártás, illetve a hulladékhasznosítás során felszabaduló széndioxid. Minél hosszabban használnak egy járművet, ezek a fix környezeti terhek annál inkább eloszlanak – és fordítva: minél gyakrabban cserélik le az autókat, annál nagyobb lesz az élettartamára vetített kibocsátás.

Az emissziómentes, megfizethető és környezettudatos járművek iránti, komplex elvárások hívták életre a kezdeményezéseket, amelyek viszonylag fiatal, üzembiztos, hosszú várható élettartamú használt járművek belsőégésű hajtásláncát cserélik akkumulátoros elektromos egységre. Az utólagos átépítések brit specialistája, a haszonjárművek mellett veterán luxusautókat is villamosító Lunaz, a közelmúltban közzétett tanulmánya arra jutott, hogy a náluk elektromos üzemre átépített kukásautók teljes élettartamra vetített CO2-kibocsátása 72 százalékkal csekélyebb, mintha meghagyták volna dízelmotorosnak; ugyanakkor 27 százalékkal még annál is kedvezőbb volt, mintha az ügyfél egy vadonatúj elektromos teherjárművet vásárolt volna a dízeles helyett. 

Ugyanerre készül most társmárkái élén a Peugeot, épp csak egy jóval szélesebb ügyfélkörnek releváns szegmensben: a középkategóriás könnyű áruszállítók piacán. Az autógyártó és a Qinomic először egy évvel ezelőtt, 2022 decemberében tárgyaltak, hogy lefektessék a Stellantis körkörös gazdasági stratégiájába szervesen illeszkedő projekt részleteit. Most pedig, egy évvel később már közzé is tették a 2024 második félévétől megrendelhető csomag előzetes, vázlatos paramétereit. Ezek szerint kétszáz kilométer körüli WLTP hatótávolsággal, gyors tölthetőséggel, valamint kilencszáz kilogrammot meghaladó hasznos teherbírással számolhatnak, akik az emissziócsökkentés ezen újszerű és ésszerű módját választják.

Egyelőre sem az árakról, sem a szállítási határidőről nem áll rendelkezésre információ, ahogy azt sem árulta el a Peugeot, hogy az Expert melyik generációja kompatibilis az átépítő csomaggal, mint ahogy az sem egyértelmű, hogy csak az áruszállító modellváltozat kap esélyt a megtisztulásra, vagy a Traveller, azaz a személyszállító modellváltozat is átalakítható-e. 

A program keretében épített elektromos furgonok a fenti paraméterek alapján jóval kisebb akkumulátort kapnak, mint a 2024-es modellévben immár akár 350 kilométeres hatótávolságú, gyári Peugeot e-Expert. Ez kétszeresen is észszerű megoldás: egyrészt, mert így a Peugeot eltérő helyzetekre optimalizált karakterű modellekkel fedheti le a piacot, másrészt, mert így még inkább megfizethető alternatívát kínálhat ügyfeleinek.







 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....
2024.04.15
Európai tervezés, törökországi gyártás, japán hagyományok - ezek a sarokpontjai a Mitsubishi Colt....
2024.04.15
Múlt és jelen egyhelyen mindig izgalmas egyveleget mutat, nem véletlen, hogy az Akkor és Most Jármű....