Volkswagen
A parlamenti vizsgálóbizottság előtt tanúként meghallgatott kormányfő elmondta, hogy a sajtóból szerzett tudomást az Egyesült Államokban kirobbant ügyről, az első hírek megjelenésének napján, 2015. szeptember 19-én. A következő napokban meghallgatta Alexander Dobrindt közlekedési miniszter beszámolóját, és telefonon beszélt a VW akkori vezetőjével, Martin Winterkornnal, akitől a sajtótudósításokhoz és minisztere jelentéséhez képest nem tudott meg újdonságot.
A kancellár hangsúlyozta, hogy ez VW ügye, és nem a kormány vagy a kulcsfontosságú iparágként számon tartott, mintegy 800 ezer embert foglalkoztató német autóiparé. A VW sajnálatos módon nem tárta fel az igazságot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) előtt. Az érintett VW-gyártmányok nem feleltek meg az EPA előírásainak, és ezt a VW-nál tagadták, amikor a hatóság kérdőre vonta őket - mondta.
Amikor az EPA eljárást indított a cég ellen, Alexander Dobrindt utasítására a közlekedési minisztériumban vizsgálóbizottságot alakítottak - ismertette Angela Merkel, hozzátéve, hogy ugyan személyesen nem vett részt a testület munkájában, de támogatta minisztere törekvését az ügy maradéktalan feltárására. A Bundestag vizsgálóbizottsága az ellenzéki pártok kezdeményezésére alakult 2016 júliusában annak megállapítására, hogy a kormány és az állami intézmények miként jártak el.
Angela Merkel kifejtette, hogy nem talál kivetnivalót, mulasztásra utaló jelet kormánya és az illetékes hatóságok tevékenységében, de nem tudja megmagyarázni, hogy Németországban miért nem vették észre a rendellenességeket a VW-nál. Az viszont biztos, hogy Németországban nem az EPA által kifogásolt nitrogén-dioxid-kibocsátás, hanem inkább a szén-dioxid-kibocsátás ügye volt a középpontban - jegyezte meg a német kancellár hírportálok beszámolói szerint.