kerékpár

Easy biker öcsém, ez tótúra!

2021.07.11.

Bringázni jó, de akkor miért így tekerünk? Hosszú lesz a válasz.

Most már hivatalosan is a Magyarország legforgalmasabbja bringaútja mellett nyaralhatok, legalábbis a kétszáz kilométeres kör déli parti részén, ahol vegyes a szolgáltatás: vannak teljesen új szakaszok, hidak, átkelők és olyan részek is, amin csak felfestés jelzi, hogy kétkerekűeknek is szánták.

Arányaiban kisebb az önálló és biztonságos kerékpárút, az idei szezonban átadott szakaszon is vannak vegyes forgalmú részek.

Új bringaút                                        Fotó: Boros Jenő

Felmérés

Tavalyhoz hasonlóan idén is út menti kertből készültek statisztikáim, szóval nem hivatalosak, de mivel utcánk immár a hivatalos Balaton-kör része, viszonylag reális kép áll össze a hazai közlekedési kultúráról, ami egy év alatt alig változott.

Ami biztos, hogy akár kettő, három, négy keréken, vagy két lábon közlekedünk, inkább csak arányaiban változnak tulajdonságaink. Sok lóerős kocsiban még bunkóbb a bunkó, de a lábhajtásos, vagy elektromos roller sem garancia a kulturált közlekedésre. Különösen érezhető ez a balatoni körút vegyes szakaszán, amit egyszerre használnak gyalogosok, rollerosok, kerékpárosok, autósok és motorosok.

A tábla még nem garancia     Fotó: Boros Jenő

Veszélyes szakaszgyőzelem

Sima útfelületével már korábban is népszerű volt a bringások és görkorisok, gördeszkások között a széplaki szakasz. A hivatalos Balaton-körút címmel a Hunária úton is nagyobb lett a forgalom és persze a konfliktusok száma, mert korábban csupa jobbos utcán, egyenragnú kereszteződésen haladt, ám az új felfestésekkel főútvonallá avanzsált és elsőbbségadás kötelező táblákkal is levédték, miközben a forgalmirend változására semmi sem figyelmeztet, így aki megszokásból vezet, könnyen pórul jár, meg persze az is, akivel ütközik.

Főútvonal lett                      Fotó: Boros Jenő

Egy sávos multikultúra

A 3,7 méter széles aszfaltcsík mellett nincs kiépített járda, olykor nulla a hely az út mellett, miközben ezen halad a kétirányú gépjárműforgalom, a kétirányú kijelölt kerékpárút és a kétirányú gyalogosforgalom, mindegyik külön-külön is kockázatos, talán érdemes lenne legalább a gépjárműforgalmat egyirányúsitani, ami viszonylag kis költséggel és nagy biztonságnövekedéssel járna.

Kevesebb mint 4 méter széles sávon kétirányú bringaút, kétirányú autóforgalom és kétirányú gyalogosforgalom, járda nélkül Fotó: Boros Jenő

Esti meccs

Szürkületkor, pláne sötétedéskor még nagyobb a veszély, a kerékpárok nyolcvan százalékán nincs világítás, vagy nem használják azt, ami a balesetveszély szempontjából tök mindegy. Pontosabban nagyon nem mindegy, hogy sötétben észlelhető-e egy jármű, vagy nem.

Pedig egy első és hátsó lámpából álló szett tényleg nem drága, a kínálat pedig bőséges, sokszor túlzóan is, mert iszonyatos fényerejű első reflektorokat lehet venni, amivel nincs baj, mert legalább messziről megvilágítják az úthibákat.

Ám sokan nem (csak) erre használják, hanem villogó programra kapcsolva zavarják a szembejövőket és azokat az autósokat is, akik a sebességkorlátozásokat betartva nem száguldoznak, viszont visszapillantójukban „élvezhetik” a mögöttük haladó kerékpáros stroboszkópos műsorát.

Kátyúk nélküli szakasz                  Fotó: Boros Jenő

Neveléshiány

Hajlamosak vagyunk másokra (pedagógusokra, rendőrökre) hárítani a felelősséget, pedig egyértelműen szülői feladat a nevelés, melynek része a közlekedési fegyelem, a szabályok ismertetése, méghozzá már óvodás korban. Mert a biztonságra való nevelést nem lehet elég korán kezdeni, ami nemcsak azt jelenti, hogy megfelelő ülésben utaztatjuk gyerekeinket és bekapcsolt biztonsági övvel autózunk, hanem azt is, hogy megtanítjuk okosan gyalogolni, bringázni, tömegközlekedni, autózni, motorozni.

Luxus igen, biztonság nem

Mintha milliók maradtak volna ki, a családi nevelésből, mert miközben súlyos pénzeket költenek drága bringákra, divatos öltözékekre, a többség spórol a védősisakon, visszapillantótükröt pedig csak néhányan vesznek.

Vízparti csendélet                                         Fotó: Boros Jenő

Baráti tűz

A kerékpárosok 99 százaléka nem jelzi a kanyarodást, parkoló jármű, vagy gyalogos kikerülését, a megállási szándékot meg szinte senki. Pontosan emiatt szoktak egymásba szaladni családtagok, baráti konvojok, amikor egyikük azonnal blokkol a mobiltelefon csengőhangjára, miközben nem gondol a mögötte haladókra.

SUV-hatás

A bringás trend nagyon hasonlít az autókéhoz, népszerű a mountain bike, de egyre nő az elektromos rásegítésű túrakerékpárok mezőnye. Ami nem csak azért jó, mert a fáradékonyabbakat segíti a tekerésben, hanem azért is, mert a villamoshajtásúak abroncsainak kisebb a gördülési ellenállása, így csendesebbek, mint a terepjáró, vagy inkább csak azt sugalló kerekek, a csendben pedig hallani a madárcsicsergést, persze nem mindig.

Ezüst parti megálló                             Fotó: Boros Jenő

Nappali megfigyelés

A balatoni körút csodaszép helyeken vezet végig, jó időben, rossz időben is óriási a forgalom, vannak akik csak a boltig, vagy a strandra tekernek és vannak, akik komoly túrákat teljesítenek, van aki egyedül, van aki párjával, családjával, vagy nagyobb csapatba verődve. Méghozzá „zenés” aláfestéssel. Ennek egyetlen előnye, hogy már messziről figyelmeztetnek, vigyázz, jövünk!

Hátránya, hogy tönkre vágják a part nyugalmát, és lenullázzák a bringázás legnagyobb előnyét, a csendes haladást. Nem kevésbé népes az óbégatók mezőnye, ők azok akik szabálytalanul egymás mellett tekerve is üvöltözve beszélgetnek egymással.

Források                             Fotó: Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....