autótechnika

Ebbe a BMW-be tényleg vizet kell tankolni!

2023.03.05.

Nincs új a nap alatt: vízbefecskendezéssel már évszázada is kísérleteztek a járműgyártók. És mire jutottak?

Drága tévedés, ha nem a megfelelő helyre töltjük a megfelelő folyadékot, pláne üzemanyag esetében. Nem újdonság az sem, hogy vannak autók, amelyekbe a benzinen kívül vizet is kell tankolni. Természetesen külön erre a célra beépített tartályba, a mérnöki pontossággal megtervezett rendszerbe, melynek célja a tökéletesebb motorműködés, nagyobb teljesítmény és kisebb fogyasztás.

A módszer majd százéves, egykor dugattyúmotoros repülőgépeken, majd csúcsra járatott turbómotoroknál alkalmazták. Az egykor katonai repülőgépeket gyártó SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) a második világháború után kezdett autógyártásba, és földi járműveinél is alkalmazta légi tapasztalatait.

Sorozatgyártású autóban először a svéd SAAB alkalmazott vízbefecskendezést, hiszen viszonylag kis benzinmotorokból csavart ki nagyobb teljesítményt, amihez természetesen már turbófeltöltő kellett. Ezért szerepelt 1978-as modelljén a Turbo S típusjelzés, melyből csak néhány készült: a gyári szívócső vízbefecskendezéssel a 2 literes, 145 lóerős motor 15-20 lóerőnyi pluszteljesítményt produkált.

Több tulajdonosváltás után a SAAB eltűnt az autógyártók sorából, de a módszert később is elővették. Nem véletlenül, hiszen a gyártási anyagtakarékosság, a jármű tömegcsökkentése jegyében erősödött a downsizing építési tendencia, márpedig a kisméretű (1 literes/3 hengeres) korszakban az egyre kisebb lökettérfogatú motorokból kell kipréselni egyre nagyobb teljesítményt. Ez leginkább turbófeltöltéssel érhető el, miközben meg kell oldani a kopogásos égés problémáját is. Ebben segít a vízbefecskendezés.

Az elv egyszerű: a vízbefecskendezéssel a víz elpárolgása során jelentkező hűtő- és oxigénfelszabadító hatást használják fel a teljesítmény fokozására és a gyújtás optimalizálására: a rendszer a szitáló vízpermetet a töltőlevegő gyűjtőkamrájába fecskendezi, a hűvösebb levegő pedig az égéstérben is alacsonyabb hőmérsékletet eredményez. Amellett, hogy a hűtőhatás csökkenti a motor kopogási hajlamát, a hidegebb levegő magasabb oxigéntartalma nagyobb töltőnyomást és gyorsabb gyújtáspontot biztosít a turbómotorban. További előny, hogy a vízbefecskendezés csökkenti az alkatrészek hőterhelését, és növeli a motor élettartamát.

A Bosch 2016-ban újította meg a vízbefecskendezést, ami különösen a kis hengerűrtartalmú, turbófeltöltésű benzinmotorok hatásfokát növelte jelentősen. Az új megoldás azon a felismerésen alapszik, hogy a motorok üzem közbeni túlmelegedését a gyártók az égéstérbe juttatott folyadékkal akadályozzák meg, ami általában hűtési célra felhasznált pluszüzemanyagot jelent. Benzinpazarlás helyett a hűtési funkcióra megfelel a víz is. A folyamat lényege, hogy benzin meggyújtása, tehát az égéstérben bekövetkező tágulási ciklust megelőzően finom vízködöt fecskendeznek a szívócsőbe, amely a víz jelentős párolgási tulajdonságának köszönhetően hatékony hűtésként szolgál.

Nem kell literekkel számolni, száz kilométerenként csak néhány száz milliliter a vízfogyasztás, így a befecskendező rendszert desztillált vízzel ellátó kompakt tartályt elég néhány ezer kilométerenként feltölteni. De még erre is volt jó ötletük a mérnököknek: a Miramas-i BMW központban (Franciaország) fejlesztett közvetlen vízbefecskendezéses kompakt modellben a 1,5 literes, 3 hengeres turbómotor a teljesítményét a vizes trükkel 204 lóerőről 217-re növelték, miközben a légkondi által óránként termelt 1-2 liternyi kondenzvízből pótolták az elhasznált mennyiséget.

A kiegészítő vízbefecskendezésnek köszönhetően – különösen gyorsítások során, vagy autópályán – akár 13 százalék üzemanyag is megtakarítható. Ha a tartály mégis kiürülne, akkor sincs baj, mert bár a plusz teljesítmény átmenetileg nem áll rendelkezésre, de az Otto-motor továbbra is hibátlanul üzemel, ekkor a motorvezérlés módosítja a gyújtás és turbó vezérlését, miközben biztonsági üzemre áll át. A rozsdásodásától sem kell tartani, mert a szívócsőben elhelyezett vízbefecskendezők műanyagból, vagy korróziómentes öntvényekből készülnek.

A Bosch és a BMW ringbe is szállt a vízbefecskendezéses modellel, melyet innovációs díjjal is elismertek. A BMW már a 2015-ös MotoGP világbajnokságon bevetette a csodafegyvert, igaz nem versenyautóként, hanem biztonsági autóként. Hasonló szerepet kapott a DTM futamokon is: a BMW M3 háromliteres, soros hathengeres turbómotorjának továbbfejlesztett változata jóval erősebb lett. Az első nagyobb sorozatban gyártott vízbefecskendezéses. személyautó, a BMW M4 GTS modell, melyből 700 példányban készült: hathengeres turbómotorja 500 lóerős (plusz 69 LE), forgatónyomatéka 600 Newtonméter (plusz 50 Nm) lett. Az 1585 kilogramm tömegű autó 3,8 másodperc alatt gyorsul százra, végsebességét 305 km/h tempónál szabályozza le az elektronika. WLTP szerinti fogyasztása 8,5 liter benzin,

Versenykörülmények között a TwinPower Turbo benzinmotoros BMW M4-es Safety Car csomagterébe épített ötliteres víztartályát minden tankoláskor feltöltik.

Fotók: BMW AG, Bosch, SAAB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....