Modell autók

Egy film, 66 modell, 100 ezer néző

2017.06.08.

Százezernél is többen látták már a YouTube-on azt a magyar kisfilmet, amelyet a '80-as évekbeli modellautók főszereplésével „forgattak” a rendszerváltás előtti Budapestet idéző makettvilágban. A videó alkotóját kérdeztük a gigantikus munkáról és a sikerről.

Autórajongó körökben az év elején futótűzként terjedt egy különleges YouTube-videó híre. Január 19.-én került fel a videómegosztóra a „Stop motion autós üldözés a ’80-as évek Budapestjén keresztül” című kisfilm, amely szinte azonnal meghódította az országot, majd a fél világot is. A modellautók főszereplésével forgatott film – miként azt az alkotó összefoglalta – arról szól: egy hölgy kegyeiért küzd két autóversenyző, egyikük egy Lada VFTS-t, másikuk egy Skoda 130 RS-t hajt, és a ’80-as évekbeli Budapest utcaképét idéző színfalak között száguldva versengenek egymással. A statiszta szerepben további 64 darab, 1:43-as méretarányú, szocialista blokkból származó modellautó, busz, teherautó és villamos tűnik fel, látható többek között Trabant, Ikarus, Volga, Csepel és Kispolszki. A film Stop motion technikával készült, vagyis fotók ezreit fűzte egymáshoz az alkotó, így szándékosan „szaggatott” hatású filmként peregnek előttünk az események.

Aprólékos kidolgozottság

Az alkotó különleges aprólékossággal készítette el a videót, a modellautók tökéletes részletességgel és minőségben bukkannak fel a filmben. Miközben az autórajongókat a legendás modellek látványa és kidolgozottsága kápráztatja el, addig a mai negyvenes generáció és az idősebbek nosztalgiautazáson vehettek részt. A korabeli rali versenyekről híres Rothmans-feliratú vagy épp MALÉV-designos Barkas láttán sokaknak dobbanhat meg a szíve, de a piros-szürke BKV-s Zuk, a Zsiguli rendőrautó, meg a Nysa mentőautó látványa is azonnal visszarepíti a nézőt a múltba.

Középpontban a két főszereplő

A hang is autentikus, a szirénák és az autókhoz tartozó motorhangok eredetiek. Az időutazást segíti az is, hogy nem csak a járműflotta korhű: a nyolcvanas éveket idézik az épületek, a táblák, a villamosok, a telefonfülkék, az útjavító munkások gépei, de még például a Triál bolt is, amelynek kirakata annak idején afféle látványosság volt a vágyott nyugati sporteszközök miatt.

Rejtőzködő alkotó

Noha a film óriási sikert aratott, szokatlan módon a videó végén csak annyi derül ki az alkotóról, hogy Gábornak hívják. Nincs e-mail cím, nincs telefonszám, és még a reklámokat is letiltotta a szerző a YouTube-on, holott százezres nézőszámnál már bevételt is hozhatott volna a film. Sikerült megtalálnunk a videó készítőjét, aki azonban szeretne inkognitóban maradni, így azt kértre, csak annyit írjunk róla: a harmincas évei közepén jár, közlekedésmérnök, és forgalomszervezőként dolgozik.

Így készült a film

Noha magáról keveset árult el Gábor, a filmről szívesen beszélt. Mint felelevenítette, az alapötlet onnan jött, hogy volt néhány modellautója, amit szeretett volna bemutatni, de a fényképezést túl egyszerűnek találta. Ezért döntött a film mellett. S mivel elég precíz és alapos az élet minden területén, itt sem bízott semmit a véletlenre: forgatókönyvet írt, amelyben mindent előre eltervezett. A korszak pedig adott volt rögtön: egyfelől a modellautók miatt, másfelől pedig azért, mert ő maga is nosztalgiával idézi fel gyermekkori emlékeit.

Hosszadalmas előkészületek

Mivel a projekt óriási volt, voltak olyan feladatok, amikben segítettek Gábornak. Így például egy-két modell elkészítését egy egri modellezőre bízta, és egy másik gyűjtőtárs gyártotta le az épülethomlokzatokat. És segítségére voltak a hangutómunkáknál is. Így is maradt persze épp elég feladata. Lakásuk étkezője volt a forgatás helyszíne. Amikor volt ideje „forgatni”, ott építette fel a jelenet díszleteit, és még arra is ügyelt, hogy a kocsik sebességét is méretarányhoz igazítsa. S ha ez nem lenne elég: a VFTS Lada kereke nem forgott rendesen, így még azt is Gábornak kellett előretekernie kockánként.

Minden egyes jelenet gondos előkészületeket igényelt

Tükörreflexes fényképezőgépet használt, s végül összesen 2790 képkockát összefűzve született meg a film. Másodpercenkét 15 képkocka készült. Csak összehasonlításul: a másodpercenkénti 25 képkockát már folyamatosnak látunk. Gábor megemlítette, hogy volt olyan jelenet, amelyet már szinte teljesen leforgatott, amikor hibát talált: egy szereplő véletlenül elmozdult két fotó között, vagy belelógott pulóverének ujja a fotóba. Volt, hogy újraforgatta a jelenetet, de akadt példa arra is, hogy Photoshoppal javított. A szoftvert használta egyébként ahhoz a jelenethez is, amikor a Lada hatalmasat ugrat: a kocsit egy kartonrámpán vezette végig, amit aztán később kiretusált.

Nincs folytatás

Amikor Gábort a sikerről faggattuk, többféle módon közelített a kérdéshez. Mint mondta, először is elégedett, mert neki tetszik a videó, és a mindig kíméletlenül kritikus modellautós körökből is jó visszajelzéseket kapott. A nézőszámmal is elégedett, hiszen álmaiban sem gondolta volna, hogy ennyien látják majd az alkotását, ugyanakkor megemlítette: bár a közel 110 ezer néző nagyon jó eredmény, van fent a Youtube-on olyan stop motion technikával készült kisautós film is, amit már másfélmillióan láttak. Örömmel számolt be arról is, hogy gyűjtése szerint 20 országban több, mint 70 cikk jelent meg a filmjéről. Noha minden amellett szól, hogy készítsen következő részt, Gábor határozottan kijelentette: „Nem lesz folytatás.” Mint mondta, ez egy egyszeri projekt volt, kipróbálta, beletanult, megcsinálta, de már mással foglalkozik. Most épp a 3D-s nyomtatás izgatja, ezt a technológiát szeretné a modellezésnél használni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....