magyarok

Egy magyar mérnök villanyautói Hollywood-ban

2023.01.21.

Leslie Perhacs, aki Perhács László néven született Magyarországon, a második világháború után évtizedeken át különböző méretű villanyautókkal kísérletezett. Néhány járművéből kisebb sorozat is készült!

 

Mindenki ismeri a BMW autógyárat. Most azonban egy másik BMW-ről lesz szó: a Boulevard Machine Works nevű műhelyt az 1920-as években Amerikába emigrált Perhács László (Leslie Perhacs) alapította a Hollywood szomszédságában található Burbank városában. A BMW a vurstlikat üzemeltető vállalkozókat vette célba: egy 1947-es újsághirdetésükben hordozható óriáskereket és háromsebességes játékrepülő szerepelt kínálatukban.

Perhacs azonban többre vágyott. Feltehetően kisfia, az 1940-ben született Leslie Jr is inspirálta. 1948-ra elkészült a 24 km/h végsebességre képes, egyszemélyes Kiddie Kar (Gyerekautó) első példánya. „A kanárisárga és vörös alkotás az összes 3 és 103 év közötti gyereket odavonzotta többmérföldes távolságból” írta egy lelkes riporter, aki külön kiemelte, hogy mennyire örült mindenki az autócska hangos kürtjének. „Perhacs 22000 dollárt [mai értéken kb 270,000 dollár] költött a prototípusra” állt az újságcikkben, amely valószínűleg enyhe túlzás.

Az első prototípus 1948-ból.

Rob Cunningham, egy amerikai autótörténész hosszabb interjút készített Leslie Jr-ral, annak 2021-ben bekövetkezett halála előtt.

Az ifjabb Leslie visszaemlékezése szerint „édesapám inkább feltaláló volt, mint gyártó. Imádott új ötletekkel előrukkolni… Általában egyedül dolgozott, csak olyan munkafolyamatokhoz vett igénybe segítséget, mint a műanyag karosszériák mintájának előkészítése, majd a fényezés stb.”

Mindenesetre 1949-től Perhacs már „sorozatban” készített motoros járműveket. A 12 év alatti gyerekeknek a Kidde Kar továbbfejlesztett változatát, a BMW Cutie Electricar-t kínálta. Ebből egy- és kétülésest is lehetett választani. A járművet háromcellás, 24 voltos akkumulátorok és négy, a tengelyek fölé derékszögben beépített, 1/6 lóerős elektromos vontatómotor hajtotta. A szabadalmaztatott sebességváltó-rendszerrel felszerelt Electricar nem igényelt hagyományos sebességváltót vagy differenciálművet.

Az ifjabb Leslie Perhács egy BMW Cutie Electricar-ban, mellette a büszke Apuka.

Hamarosan a Cutie Electricar mellé csatlakozott a nagyobb Errand Master (Ügyintézések Mestere). A 2,6 méter hosszú, 1,2 méter széles Errand Mastert elsősorban mozgássérülteknek és a háborúban megsérült katonáknak ajánlották. Az ajtó nélküli karosszéria megkönnyítette a be- és kiszállást. Az autó egy feltöltéssel 75 mérföld (120 km) távolságot tudott megtenni. Feltöltéshez az üvegszálas karosszériát könnyedén fel lehetett hajtani, majd egy sima kábelt be dugni egy közönséges konnektorba.

Az Errand Master

Az akkumulátorok akár öt évig is működtek, amennyiben Perhacs szabadalmaztatott titkos elektrolitjait kétévente cserélték. Azt állította, hogy a vegyszer nagymértékben csökkentette a fémlemezek korrózióját. Egy Errand Mester fényezéstől függően 975-1250 dollárba került.

A korábban említett sorozatgyártás persze nem jelentett túl nagy mennyiséget: egy év alatt kb. 25 BMW állt kerekekre.

1955-re Perhacs két golfautóval és egy csomagszállító teherautóval bővítette a BMW termékcsaládot egy olyan időszakban, amikor a közvélemény az elektromos autót inkább újdonságnak, mint környezetvédelmi előnynek tekintette. Amikor az ifjabb Les megkérdezte, miért épít a BMW elektromos autókat, amikor az olcsó benzin szinte minden sarkon kapható volt, az idősebb Leslie bölcsen azt válaszolta: "Előbb-utóbb elfogynak a fosszilis üzemanyagok".

Az idősebb Leslie Perhacs (balra) műhelyében segítőjével.

Az ifjabb Leslie hamarosan besegített édesapjának. Már korán kiütközött művészi vénája: tinédzserként számos új formatervezet rajzolt, köztük csomagszállítókat, futurisztikus, buborékos tetejű autókat és egy Starfire nevű sportkocsit, amely a Boulevard Machine Works 1956-os termékismertetőjének borítóját díszítette. A szöveg "a 10 évnyi kísérleti mérnöki munka után tökéletesített gyönyörű autót" hirdette. A 3,55 méter hosszú és 1,78 méter széles autó méretei nagyjából egy Volkswagen Bogár méretének feleltek meg. Mechanikai jellemzői közé tartozott a közvetlen összkerékhajtás és a hidraulikus fékek minden keréken. 1887 dolláros ára versenyképes volt a kisautók kategóriájában, de az óránkénti 50 mérföldes végsebesség és az időjárás elleni védelem hiánya valószínűleg távol tartotta a vásárlókat.

A merész külsejű Starfire soha nem került gyártásba, de a gyerekeknek szánt zsugorított Starfire Jr. Igen! Az egymotoros modellért 600 dollárt, a kétkerék-meghajtású, 25 mérföld/órás sebességű változatért pedig 750 dollárt kellett fizetnie a rajongó apukának. A további Jr. modellek közé tartozott az 575 dolláros kétüléses tandem Cutie 60 colos, kétmotoros alvázon, valamint a 395 dolláros együléses, egymotoros Cutie Jr. A vásárlók között filmstúdióik vezetői és filmsztárok is feltűntek. Walt Disney is gyakran megjelent a műhelyben!

Az 1960-as években ifjabb Leslie ösztöndíjjal képzőművészeti egyetemre járt, miközben édesapja tovább dolgozott a villanyautókon!

Az összkerékhajtású BMW Electricar már egészen autószerű volt. A 110 km/h végsebességre képes kisautó villanymotorját nyolc darab 48 voltos ólom-sav akkumulátor táplálta. Erről az autóról is megjelent több újságcikk.

Ez a promóciós fotó tökéletesen illusztrálja az Electricar arányait.

Az újságcikkekre a BMW is felfigyelt Felszólításukra a BMW-ből PMW (Perhacs Motor Works) lett. A PMW elsősorban golfkocsikat készített, de Perhacs újító szelleme nem nyugodott. Elestra néven villanyüzemű motorkerékpárral próbálkozott, illetve Victor Gruen ismert építésszel konzultált egy sor olyan lakótelepről, ahol a lakosok szükségletei egy teljesen feltöltött Electricar segítségével elérhető közelségben lennének. Ezen kívül hordozható akkumulátorcsomagot is tervezett.

Elestra kísérleti villanymotorkerékpár

Úgy tűnhetett, hogy Perhacs tökéletes helyzetben volt ahhoz, hogy hasznot húzzon az 1970-es Tiszta Levegő Törvényből, amely minden államnak előírta a szennyező anyagok megfékezését. Amikor az OPEC 1973-as olajembargója hosszú sorokat alakított ki a benzinkutaknál, a fogyasztók gazdaságos, hatékony és vonzó kisautót követeltek. Leslie Perhacs számára azonban nem volt megfelelő az időzítés. A villamosított közlekedés szenvedélyes támogatója 1974 végén megbetegedett, miközben Japánban egy autófejlesztési szerződést fejezett be, s hazatérve 76 éves korában elhunyt. A japán partner hamarosan eltávolította a gépek egy részét, a maradékot pedig 1975-ben elárverezték.

Egyelőre túlélő jármű sem került elő, így csupán régi újságcikkek és fotók maradtak emléknek. 

A cikk összeállításában óriási segítséget nyújtott Rob Cunningham. Ime ihletadó cikke: https://www.undiscoveredclassics.com/forgotten-fiberglass/electrified-cuties-bmw/

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....