targonca

Egy nap a targoncák világában

2018.02.24.

A targonca a logisztikai ellátórendszer egyik legfontosabb eleme, nem csoda, hogy újságírók százai sereglettek össze a fél világból, hogy tanúi legyenek a Still RX 20 leleplezésének. Kitettek magukért a németek, a hamburgi bemutató a villamosítás jegyében zajlott az elektromos targoncák forradalmának újabb fejezeteként.

Egyre nagyobb az igény a csendesen és főként kibocsátás-mentesen (van olyan gyár, illetve raktár, ahol előírás a villanyhajtás, de a vállalati energiahatékonyságot növeli és a környezetszennyezési lábnyomot csökkenti ezek alkalmazása), de hatékonyan üzemelő intralogisztikai szállítóeszközök iránt, az akkumulátortechnológiák fejlődésével pedig egyre népszerűbbek a lítium-ionos változatok.

Az RX 20 elődjét 2005-ben mutatták be, a modell komoly sikertörténetet tudhat magáénak, több mint 80 ezer példánya kelt el. Többek között ilyenek vannak több hazai autóipari gyárban is. A Still egyébként Magyarországon 95 dolgozót foglalkoztat, tavalyi forgalma megközelítette a 8 milliárd forintot.

Az új RX 20 modellsorozat összesen 13 targoncából áll – hét háromkerekű és hat négykerekű típusból, melyek 1,4 - 2 tonna rakomány szállítására alkalmasak és 500 milliméter rakomány-tömegközépponttal rendelkeznek. Ezek az intelligens járművek egyaránt alkalmasak bel- és kültéri használatra, és képesek a rakományukat akár hosszabb távon is 20 kilométer/óra sebességgel szállítani.

Teljesítményük semmiben nem marad el a belsőégésű motorral rendelkező targoncákétól. Az RX 20 a raklapok magas polcokra történő felrakásában is bizonyítja képességeit. Az RX 20-16L jelzésű modell például 1,6 tonna súlyú rakományt akár 5900 milliméter magasra is fel tud emelni 0,53 méter/másodperc maximális emelési sebesség mellett. Egyedi kialakítású, kompakt formája révén ideális olyan terephez, ahol jellemző a keskeny munkafolyosó, mint az ital-, és építőanyag piacokon, raktárak előtereiben a tehergépjárművek ki-, és berakodásakor, drive-in polcrendszereknél és blokk raktáraknál - legyen szó autó-, élelmiszer- vagy vegyiparról.

Tavaly Magyarországon mintegy ötezer targoncát adtak el, ebből hatszáznál is többet a Still. Drága egy jó targonca, az RX 20 legolcsóbb 1,4 tonnás változata is legalább 20 ezer euróba kerül, a komolyabban felszerelt 2 tonnás csúcsmodellekért 60 ezer eurót is elkérnek. A vállalkozók és vállalatok többsége inkább lízing- vagy bérleti konstrukcióban szerzi be ezeket a nélkülözhetetlen eszközöket.

Mit tud az új modell?

A jármű teljesen új hajtómodullal rendelkezik, amely két, tokba zárt, aktív hűtéssel ellátott, karbantartásmentes háromfázisú váltakozó áramú motorból (egyenként 6,5 kW, az emelőmotor 11 kW) és egy új átalakító generátorból áll. Névleges teherbírásának megfelelően a targonca akár 20 százalékos rámpákon, vagy felhajtókon is képes felmenni maximális rakománnyal.

Annak érdekében, hogy a targonca mindig az egyedi körülményeknek megfelelő legoptimálisabb teljesítményt nyújtsa, a vezető gombnyomással választhat a legjobb energiahatékonyság és a nagy rakodási teljesítmény között. Minden menetprogramban beállítható a sebesség, a gyorsulás, valamint a menetirány-váltáskor történő elektromos fékezés is. Manőverező képességüket az extra rövid alvázuknak köszönhetik, amely egyben gondoskodik a kis munkafolyosó szélességhez való alkalmasságról és a nagy akkumulátorkapacitásról (625-938 Ah) is. A négykerekes targoncáknál kombinált lengőtengely javítja a munkafolyosó szélességgel való kompatibilitást. Elődjeikkel összehasonlítva a háromkerekű targoncák akár 29 milliméterrel, míg a négykerekű targoncák akár 171 milliméterrel keskenyebb munkafolyosó szélességgel rendelkeznek. Az új RX 20 modellek 2035 milliméteres szabvány magasságukkal konténerekben történő használatra is alkalmasak. A kifejezetten alacsony kapukon való áthajtáshoz, vagy áruszállító vagonokba történő behajtáshoz az 1949 milliméter védőtető magasságú jármű a legalkalmasabb modell.

A rakomány láthatósága érdekében a 3-3,5 tonna önsúlyú RX 20 nemcsak teleszkópos, hanem háromszoros emelőoszloppal is elérhető. Az új emelőoszlopok legfőbb jellemzője a vékony beágyazású profilcsomag, a külső oszlopon a C-profilok alkalmazásával. Az emelőhengerek a profilok mögött kaptak helyet, ezáltal a járművezető kiválóan belátja a teret az emelőoszlop mellett, és oldalirányban is akadálymentes a kilátás számára. A jármű tetejét is az optimális kilátásnak megfelelően alakították ki. Az összes tetővédő profilmerevítő keskenyebb, mint az átlag szemtávolság, tehát nincs optikai holttér, ezért akár nagy polcmagasságokban is gyors és biztonságos a be- és kirakodás.

Van belőle lítiumionos

A szabványos karosszériával rendelkező 48 V-os elektromos targoncák 625 Ah teljesítményű akkumulátorokhoz is kompatibilisek, így az üzemeltető tovább használhatja a meglévő (a korábbi RX-modellel beszerzett) akkumulátor állományt. Újdonság a 49 kWh-s lítiumion-akkumulátor, amely a kategóriájában kiemelkedő hatótávval bír. Üzemeltetője ugyanakkor szabadon választhat igénye szerint az ólom-sav-, és lítiumion-akkumulátor használata között, az akkumulátor csere csupán pár percet vesz igénybe. Csakúgy, mint a korábbi modelleknél emelőkocsival egyszerű és gyors az oldalsó akkumulátorcsere. Nem szükséges ingázni a központi töltőállomásra, az akkumulátorcsere helyben is könnyen elvégezhető, és az így nyert idő tovább növeli a targonca rendelkezésre állási idejét.

Kezelése gyerekjáték

Az RX 20 új fejlesztésű kijelző-, és kezelőegységet kapott, amely biztonsági-, és kommunikációs központként működik. Az automatikus fényerőszabályozással rendelkező, színes grafikus kijelzőt karcálló felület védi (nem érintőképernyő). Amellett, hogy a járművezető az összes olyan járműparamétert egy pillantással áttekintheti, mint a menetsebesség, a dőlésszög, az akkumulátor töltöttsége, az energiafogyasztás, stb., – a menüvel ellátott vezérlésnek és a kedvencek gombnak köszönhetően – közvetlenül, akár munkakesztyűben is hozzáférhet a menet-, és emelési programokhoz, az akkumulátor hátralévő menetidő kijelzéséhez és sok más egyéb funkcióhoz. A menetirány kijelzése növeli a rakodási teljesítményt és a biztonságot, a jármű vezetése közben sokszor nem tudtam magam sem, merre van az előre, ilyenkor segített, hogy rápillanthattam a képernyőre. A sokféle segédfunkció közül igencsak hasznos a stabilitási állapot ábrázolása, amely segít elkerülni a baleseteket. Egy másik segéd a kanyarokban automatikusan hozzáigazítja a sebességet a kormányzási szöghöz.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....