WRC

Egy őrült nap után Lappi vezet a Svéd-ralin, de Kacuta ott lohol a nyomában

2024.02.17.

Az extrém hóesés miatt komoly meglepetések születtek: kiesett a két legnagyobb esélyes, és még WRC2-es autóval is lehetett gyorsaságit nyerni.

Esapekka Lappi egy akciódús és kihívásokkal teli nyitó nap után 3,2 másodperccel vezet a Svéd-ralin. A részmunkaidőben alkalmazott finn sztár, aki az első 2024-es versenyét teljesíti a gyári Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel, csütörtök este, az első gyorsaságin még gyenge formát mutatott, de a péntek reggeli három szakasz után már a második volt, csak 11,4 másodperccel le volt maradva a versenyt vezető, toyotás Kacuta Takamotótól. Lappit segítette, hogy a mezőny végéről rajtolhatott, így hótól letisztított pályákon mehetett. A délután folyamán azonban nem vesztegette az idejét a finn, hogy utolérje japán riválisát: az ötödik szakaszon – a Brattby második futásán – 6,1 másodpercet faragott Kacuta előnyéből, így 5,3 másodpercre csökkentette a lemaradását. Aztán a hóesés erősödésének is köszönhetően a hatodik gyorsaságin ismét megelőzte Kacutát, ezúttal öt másodperccel, és a hetedik szakaszon már át is vette tőle a rali vezetését, igaz, csak 1,8 másodperccel, amit a nap utolsó gyorsaságiján még megtoldott 1,4 másodperccel.

 

 „Biztos, hogy a mai napból magunkkal kell vinnünk az önbizalmat, és el kell kezdenünk koncentrálni a rali hátralévő részére” – mondta Lappi a napi utolsó, nyolcadik gyorsasági megnyerése után. „Délután egyértelműen kihasználtam a rajtpozíciós előnyömet. Oké, biztosan délelőtt is, de a verseny elején nem voltam túl lassú Kalléhoz (Rovanperä) képest, szóval ezzel eléggé elégedett vagyok.”

Sokáig úgy tűnt, hogy a rohamozó, első győzelmére hajtó Kacuta mögött Adrien Fourmaux foglalhatja majd el a nap végén az ideiglenes harmadik helyet, azonban nagy meglepetésre Oliver Solberg a hibrid Rally1-es autóknál több mint 200 lóerővel gyengébb Skoda Fabia RS Rally2-essel elé tudott kerülni, ami a svéd versenyző remek teljesítményén kívül annak volt köszönhető, hogy a szakadó hóesésben a pályák állapota sokat javult, ahogy egyre többen mentek végig rajtuk.

„A harmadik hely egy Rally2-es autóval hihetetlen eredmény, és ráadásul a hazai raliversenyemen, ami egy kicsit álomszerű, nagyon boldog vagyok” - mondta Solberg a lenyűgöző teljesítményéről. „De a fő cél a WRC2 megnyerése, és elég nagy előnnyel vezetünk, szóval elégedett vagyok a mai nappal.” Utoljára pont Oliver édesapja, Petter Rolberg tudott egy WRC2-es autóval dobogós helyen zárni egy napot, akkor a Wales-rali első napján lett harmadik egy VW Polo R5-össel a 2003-as világbajnok.

Az erős havazás gyönyörű, tökéletes téli tájképet teremtett, de a pilóták – különösen az élmezőnyben haladók – dolgát sokkal nehezebbé tette. A világbajnokságot vezető Thierry Neuville a délelőtti etap után már 40,5 másodperccel maradt el az elsőtől, csak az ötödik helyen állt – két hellyel Elfyn Evans mögött – miután a reggeli ködben a tapadásért küzdött, és a nagy fehérségben-szürkeségben alig látott valamit az útból. Neuville számára a mélypont az ötödik gyorsasági volt, amelyen 75,5 másodperccel az élen álló Kacuta mögött ért célba. Ekkor jött a nagy fordulat: a Hyundai pilótája a következő gyorsasági előtt azt jelentette, hogy üzemanyagnyomás-probléma lépett fel az autójában, ezért késett a rajtnál, pont annyit, hogy már ne neki, hanem Evansnek kelljen elsőként rajtolnia és takarítania a pályákat. Nem lehet tudni, hogy tényleg technikai hibáról volt-e szó, vagy csak taktikázásról, mindenesetre utána Neuville 3,7 másodperccel volt gyorsabb Evansnél a hatodik szakaszon (ahol félig felnyílt motorháztetővel száguldott végig), a hetediken pedig több mint 20 másodperccel verte a vb-címre is esélyes walesi Toyota-pilótát, aki szélvédő-párásodással is küzdött egy hófallal történt koccanás után (de délelőtt egy nagy sebességű, 360 fokos piruettet is bemutatott, amivel alig vesztett időt).

„Azt hiszem, a versenyszellem kiment az ablakon” – mondta Neuville késéséről Evans. „Az első és a második rajtoló között óriási a különbség az úton. Nem igazán tudom, mi történt ma délután. Nem is látok el innen az előttem lévő tábláig, és közben olyan gyorsan megyünk! Kicsit őrültek háza van itt, de még versenyben vagyunk."

„A motor nem indult be, ezért meg kellett néznünk” – mondta Neuville az SS6 előtti ijedtségéről. „Elfyn ott volt velünk korábban a tankolásnál, amikor szintén nem indult be az autónk, szóval neki tudnia kell (hogy nem kamuzunk). A gyorsasági szakaszon ez már nem probléma. Kicsit gyorsabban is mehettem volna a hetediken, de nagyon könnyen ki lehet csúszni, ezért nem mertem” – tette hozzá. Amúgy a belga a késésért 40 másodperces büntetést kapott, azt jelenti, hogy nyolc szakasz után a top 10-en kívül van, igaz, Evans is csak az ötödik, mégpedig Fourmaux mögött.

Georg Linnamäe, aki szenzációsan vezetve megszerezte első abszolút WRC szakaszgyőzelmét az ötödik szakaszon, az összetettben a hatodik helyen áll az új Toyota GR Yaris Rally2-vel. Linnamäe WRC2-es riválisai, Sami Pajari, Roope Korhonen, Mikko Heikkilä és Lauri Joona egészítik ki a top 10-et.

Miután csütörtök este az Umeå szuperspeciál szakasz megnyerése után 1,4 másodperces előnnyel vezette a versenyt, a visszatérő világbajnok Kalle Rovanperä kihasználta a kedvezőbb rajtpozícióból fakadó előnyöket, és péntek reggel növelte előnyét az összetettben a #42 Brattby szakaszon (ezt a gyorsaságit a tavaly elhunyt Craig Breen emlékére nevezték át idén, mivel az ír pilóta tavaly a pálya mindkét futásán a leggyorsabb volt a 42-es rajtszámú Hyundai-jal).

Hogy valami nincs rendben Rovanperäval, az már azon is látszott, ahogy a harmadik szakasz után szidta a saját teljesítményét, „szörnyű, kínos” jelzőkkel illetve azt.  Aztán a fekete leves a negyedik szakaszon jött el a kétszeres világbajnok számára, mivel itt megpördült a hófalak között, és közben megsérült a Toyotájának a hűtője, ezért fel kellett adnia a napot. Ott Tänak szintén ezen a gyorsaságin esett ki, hasonló okokból. A tavalyi győztes már a harmadik volt a Hyundai-jal, amikor megpördült, és megsérült az autójában a hűtőrendszer.

Az állás péntek este:

1 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 58m18.8s

2 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3.2s

3 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +1m20.7s

4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m26.3s

5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m50.0s

6 Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +1m50.1s

7 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +2m05.8s

8 Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +2m08.6s

9 Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +2m19.0s

10 Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +2m45.7s

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....