önvezetés

Egyre kevesebbet hallani az önvezetésről, nem véletlenül

2023.08.07.

Az autóiparban mindig vannak slágertémák, amiket felkap a mainstream sajtó, majd annak ellenére, hogy a realitás mit mutat, hamar úgy alakul a közbeszéd adott technológiáról, mintha már a küszöbön állna. 1-2 éve ilyen téma volt az önvezető autó, az ICDP kutatói pedig összeszedték, hogy miért nem, hogy a küszöbön áll, de még csak a kapuban sem az autonóm járművek elterjedése.

Első körben vegyük át, mi is az az önvezetés. Az önvezetés nem egy technológia, hanem számos funkció együttes működése. Egyes szintű önvezetésre rengeteg autó alkalmas amiben van valamilyen asszisztens-rendszer. Nyilván ez a szint még csak a nevében önvezető, hiszen attól, hogy az autóban van holttér-figyelő rendszer, vagy sávtartó, még messze nem vezeti önmagát.

A második szint az, amire ma sok új autó képes, azaz esetenként képes önmagát vezetni. Ilyenek azok az autók, amelyek például egy közlekedési dugóban képesek követni az előttük haladó autót, így megkönnyítve a sofőr dolgát és megkímélve őt a sok elindulástól és megállástól.

A harmadik szint az aktuális csúcs. Nagyon kevés autó képes rá (ilyen például az aktuális Audi A8) és limitált önvezetésnek szokás nevezni. Itt a sofőr bizonyos esetekben már csak megfigyelő, de készen kell állnia, hogy bármikor közbeavatkozzon. Tehát ha a körülmények megfelelőek, a sofőrnek csak figyelnie kell.

A négyes szintű önvezetéstől egyelőre igen távol vagyunk. A lényege, hogy az autó szinte minden körülmények között képes az önvezetésre, viszont a sofőrnek folyamatosan készenlétben kell állnia, hogy adott esetben közbeavatkozzon.

Fölötte következik a teljes önvezetés, ezt nem kell magyarázni, a sofőr már nem is sofőr, csak utas, az autó minden körülmények között elboldogul, a tulajdonos vagy utas csak megadja a célállomást, az autó pedig odaviszi.

A problémák a negyedik szintél kezdődnek. A nehézséget egyébként nem is a technológia, hanem az ember okozza. Ugyanis negyedik szintű önvezetésre képes autóban a sofőrnek folyamatosan készen kell állnia, hogy beavatkozzon, azonban ezt nagyon ritkán kell megtennie. A sajtóban már manapság is terjednek videók az autópályán az autójukban alvó sofőrökről, de ha valóban csak néhány száz kilométerenként kellene csak beavatkozni, minden bizonnyal még gyakrabban fordulna elő, hogy a sofőr alszik, miközben halad az autó.

Az ember egyszerűen nem alkalmas erre, nem figyelne, ami baleseteket okozna, így pedig érthető a törvényhozók részéről, ha nem engedélyezik ezt a fajta önvezetést.

Persze még számos egyéb akadály áll az önvezető autók előtt, amikről már sokszor írtunk. Ilyen a felelősség megállapítása, a morális problémák és persze rengeteg egyéb, marginálisnak tűnő, de szinte leküzdhetetlen akadályként tornyosuló megoldandó probléma.

Az ICDP kutatói a témát bemutató prezentációjuk után azt mondták, szerintük legkorábban 2060-ban gördülhet ki az útra az első önvezető autó. Így bármennyire is szeretnénk munkába menet újságot olvasni a hátsó ülésen, ez legfeljebb az unokáink kiváltsága lesz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
A Skoda fontos mérföldkőhöz érkezett: a vállalat bejelentette, hogy a Mladá Boleslav-i gyárban....
2025.12.06
A Vision Meta Turismo ötvözi a szedánok és a SUV-ok előnyeit, és bemutatja a koreai márka következő....
2025.12.06
A kínai Dongfeng autógyártó bemutatta az eπ 007 szedán legújabb változatát, amely nemcsak hazai,....
2025.12.06
A négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte két....
2025.12.06
A vállalat megkezdi az Audi Q5 és Audi A6 modelljeihez továbbfejlesztett, 299 lóerős V6 TDI-k....
2025.12.06
A Mercedes brit pilótája egy hajszállal bizonyult a leggyorsabbnak szombaton a Forma-1-es....
2025.12.06
Szeptember óta az autópálya-matrica online megvásárlása nem kerül többe annál, mintha benzinkúton....
2025.12.06
Több millió autósnak lett volna óriási pluszkiadás az évenkénti műszaki vizsga. ..
2025.12.06
Megkezdte a Kia új elektromos modelljének gyártását a zsolnai gyárban. Stílusosan, egy-egy Kia EV4....
2025.12.06
Egyelőre még tanulmány az immár tisztán elektromos hajtású hipersportkocsi, de két éven belül....