Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Napjainkban az utakon 80-100 ezer elektromos roller közlekedik, ebből mintegy 25 ezer bérelhető vagy közösségi roller, a többi magántulajdonban van – derül ki a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ) adataiból. A mintegy százezres hazai e-roller-állomány meglehetősen rövid idő alatt nőtt ilyen nagyra, egy-két éve még csak feleannyian használták ezt a modern közlekedési eszközt.
Jól látszik, hogy az úgynevezett mikromobilitási piac egyre bővül, a BKK adatai szerint a bérelhető e-rollerek forgalma 7 százalékkal növekedett 2022 májusához képest, és új szolgáltató is megjelent. (A fővárosi közösségi bringahálózat, a Bubi még nagyobb bővülést könyvelhetett el: januártól áprilisig átlagosan 45 százalékkal többet bubiztak a felhasználók a tavalyi év azonos időszakához képest).
Tovább késik a szabályozás
Miközben az elektromos rollerek pár év alatt a városkép részévé váltak, a szabályozás jócskán lemaradt a technológiai fejlődés mögött. A KRESZ-ben ugyanis egyelőre szerepel külön járműként az elektromos roller, így nincsenek e-rollerekre vonatkozó szabályok sem. Több, egymásnak ellentmondó értelmezés látott napvilágot, hogy minek minősülnek az e-rollerek, a leginkább elterjedt álláspont szerint az elektromos rollerekre – típustól függően – a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók.
Jó ideje készül egy javaslat, amely kimondottan a rollerekre vonatkozó előírásokkal módosítaná a KRESZ-t, de ezek elfogadása régóta húzódik. Egyelőre annyit tudni, hogy a legfeljebb 25 kilométer/óra végsebességű elektromos rollerekre a kerékpárokéhoz hasonló közlekedési szabályok lennének érvényesek. Ez egyébként összhangban van az Európában elterjedt szabályozással.
Elektromos rollerek egy budapesti mikromobilitási ponton (Fotó: BKK)
Itt a nyári szünet, a gyerekek kizúdulnak az utcára, szabadabban közlekednek, ezért nem árt az óvatosság, mert sokkal többet használhatnak kerékpárt vagy akár elektromos rollert is. Az elektromos rollereket szinte bárki használhatja, érdemes néhány óvintézkedést betartani:
Újabb vidéki városokban érhetők el bérelhető elektromos rollerek
Árpilis 21-től 250 kölcsönözhető elektromos roller áll rendelkezésre Sopronban, ahol a Lime üzemelteti a rendszert, a GYSEV pedig logisztikai szolgáltatóként vesz részt a bérleti hálózat kialakításában. A tesztidőszak alatt a rollereket a város 90 pontján lehet leparkolni, de a későbbiekben ez a szám emelkedhet, ahogy a flotta is bővülhet.
Nem előírás, de erősen ajánlott a bukósisak viselése
Április 29-től az országban negyedikként Békéscsabán is elérhetők a Bird elektromos rollerei. Annak érdekében, hogy ne legyenek széthagyott rollerek a városban, a 100 darab elektromos járművet a 70 kijelölt ponton lehet felvenni, illetve letenni. Egyelőre három hónapig, próbaüzemben működik a rendszer, a tapasztalatok után döntenek a folytatásról.
Sokszor nem az autót váltja ki
Bár elsőre tökéletesen praktikus, zöld közlekedési eszköznek tűnnek az elektromos rollerek, nem annyira egyértelmű a környezetre gyakorolt hatásuk. Vitathatatlan előnyük, hogy helyben nem bocsátanak ki káros gázokat, sokkal kevesebb energiát használnak egy autóhoz képest, és nem okoznak dugókat. Ám a töltésükhöz használt áram többnyire valamilyen környezetkárosító erőműből érkezik, előállításuk az akkumulátor miatt veszélyt jelent az élővilágra, a bérelhető rollerek esetén pedig további környezeti terhelést jelent, ha autóval gyűjtik és szállítják a rollereket.
A másik probléma, hogy nagyon sokszor nem autós utazásokat, hanem a gyaloglást vagy a kerékpározást váltja ki az elektromos roller. Több kutatás is arra jutott, hogy az emberek nagy része e-roller nélkül gyalog indult volna útnak, vagy a tömegközlekedést, illetve a kerékpárt választotta volna, és alacsony azok aránya, akik amúgy autóba vagy taxiba ültek volna. Így viszont az elektromos rollerek teljes élettartamuk alatt több szén-dioxid-kibocsátásért felelősek, mint az általuk helyettesített közlekedési eszközök.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!