Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mennyire környezetbarát az elektromos roller?

2022.07.10.

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában az elektromos rollerek környezeti hatásait mutatjuk be. 

Töretlen az elektromos rollerek népszerűsége, jelenleg 30-40 ezer rollert használhatnak közlekedési eszközként Magyarországon a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek számításai szerint. Egy-egy eszközzel általában 4-8 kilométert tesznek meg, a szövetség szerint a rollerek segítségével 30-40 perces autóutak, hosszan tartó parkolóhely-keresések 8-10 percre csökkenthetők.

Akkumulátor és nem tiszta áram

Sokan abban a hitben használják az elektromos rollereket, hogy egyértelműen környezetbarát közlekedési eszközök. Elvégre nem bocsátanak ki káros, üvegházhatású gázokat, sokkal kevesebb energiát használnak egy autóhoz képest, és nem dugul be miattuk a város, nem növelik a dugókat. Ám ennél árnyaltabb a kép, és nagyon úgy tűnik, hogy az elektromos roller korántsem annyira környezetbarát, mint hittük. 

Helyben nincs károsanyag-kibocsátás, de attól még nem környezetbarát

Maga a használat valóban nem környezetszennyező, ám a rollerek előállítása annál inkább, az akkumulátor miatt. Aztán ott van a töltés, az áram ugyanis többnyire valamilyen környezetkárosító erőműből érkezik. Ráadásul ha kölcsönözhető rollerről van szó, akkor további környezetterhelést jelent a rollerek autóval való összegyűjtése és szállítása.

Nem mindegy, miről váltunk

A német szövetségi környezetvédelmi hivatal tanulmánya szerint a legnagyobb bajt az jelenti, hogy az elektromos roller az esetek nagy többségében nem robbanómotoros járművet, autót vagy motorkerékpárt vált ki, hanem a belvárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés helyettesítésére vált népszerű eszközzé. Ez viszont környezetkárosító megoldásnak számít.

Egy Párizsban végzett felmérés szerint az emberek 47 százaléka gyalog indult volna el, ha nincs bérelhető elektromos roller, 29 százalékuk a tömegközlekedést vette volna igénybe, és 9 százalékuk ült volna biciklire. Csupán 8 százalék választotta autó vagy taxi helyett az e-rollert. A tanulmány szerint környezetvédelmi szempontból az lenne az egyedüli üdvös megoldás, ha az elektromos roller az autóról a tömegközlekedésre való átszállást könnyítené meg, vagyis a megtett út első és utolsó néhány kilométerében jutna szerephez.

Bringa helyett e-rollerrel közlekedni nem környezetbarát

Hasonló megállapításra jutott a svájci Szövetségi Műszaki Intézet (ETH) idén publikált kutatása is, amelyben 540 közlekedő több mint 65 ezer utazását vizsgálták egy három hónapos időszakban. Kiderült, hogy a megosztott e-rollerek és e-kerékpárok gyakran olyan fenntarthatóbb közlekedési módokat helyettesítenek, mint a tömegközlekedés, a kerékpározás vagy a gyaloglás. Ez azt jelenti, hogy az elektromos rollerek teljes élettartamuk alatt több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint az általuk helyettesített közlekedési eszközök. 

„Jelenlegi használatukban a kölcsönözhető e-rollerek és e-kerékpárok többet ártanak az éghajlatnak, mint használnak” – jelentette ki a kutatás kapcsán Daniel Reck, a svájci Közlekedéstervezési Intézet munkatársa. 

A tudósok megállapították azt is, hogy más a helyzet a saját tulajdonú elektromos rollerek esetében. Azok ugyanis nagyobb mértékben csökkentik az autóhasználatot, mint a kölcsönözhető rollerek, így kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járnak, mint az általuk helyettesített közlekedési eszköz. 

Mikromobilitási pontok Budapesten

Bár szigorúan véve nem tartozik a környezeti hatásokhoz, a szanaszét hagyott kölcsönzött rollerek afféle vizuális szennyezésként csúfítják az utcákat, rendezetlenné teszik a városképet, sok esetben pedig akadályt is jelentenek. Ezért nemrégiben 300 mikromobilitási pontot, új nevén Mobi-pontot alakítottak ki Budapest több belső kerületében a kölcsönzött kerékpárok és elektromos rollerek elhelyezésére.

A Mobi-pontokat első körben az V., a VI., a VII., a VIII., és a IX. kerületben jelölték ki, az érintett kerületek bírságot szabhatnak majd ki a nem kijelölt helyeken parkoló mikromobilitási eszközök után. A Mobi-pontokat zöld felfestés és/vagy tábla jelöli, emellett a közlekedési eszközök számára kialakított támaszokról is felismerhetők – a három elem közül legalább az egyik mindegyik helyszínen megtalálható. A helyszínek egy-két perc sétára találhatók egymástól a belvárosban, azaz bárhonnan gyorsan elérhetők.

A hátrahagyott rollerek problémáját talán megoldják a mikromobilitási pontok, viszont az elektromos rollerekkel való közlekedés még nincs egyértelműen szabályozva, a KRESZ módosítása még mindig várat magára. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....