Toyota Motor Company

Egyszerre hatékony elektromos autó és hibrid az új Prius

2022.12.06.

Az elektromos forradalmat útjára indító első generáció bemutatása után 25 évvel bemutatották a vadonatúj, ötödik generációs Priust.

A minden tekintetben evolúciós fejlődésen átment Prius Európában kizárólag plug-in hibridként lesz elérhető továbbfejlesztett akkucsomaggal, így egy szuperhatékony hibrid rendszert létrehozva. Az akár 69 kilométeres tisztán elektromos hatótávolság még hosszabb károsanyag-kibocsátás nélküli utazást kínál, a mindössze 19 g/kilométeres széndioxid-kibocsátásnak köszönhetően pedig különlegesen hatékony hibrid rendszerről beszélhetünk, kettős DNS-t kölcsönözve az új Priusnak. Mindehhez a biztonság új szintje társul: a T-Mate és a legújabb generációs Toyota Safety Sense biztosítják az utasok és a forgalom többi szereplőjének nyugalmát a fejlettebb kockázatészlelésnek és az aktív biztonságnak köszönhetően.

Az új, ötödik generációs hibrid rendszer eddig nem látott szintre emelte a vezetési élményt a plug-in Prius esetében, miközben a nagyobb teljesítmény mellett nagyobb hatékonyságot is biztosít. A 2,0 literes TNGA motor 152 lóerős (112 kW) teljesítményt ad le, és az új, 163 lóerős (120 kW) első elektromotorral kombinálva 223 lóerős (164 kW) rendszerteljesítményt tesz lehetővé. A jelenlegi generáció 122 lóerős (90 kW) plug-in hibrid hajtásláncához képest a megnövelt teljesítmény erőteljes gyorsulást és kiváló reakciókat biztosít. Az új, 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátornak köszönhetően a tisztán elektromos hatótávolság 69 kilométer. A nagyobb energiasűrűségű cellák lehetővé teszik az akkumulátorcsomag optimális elhelyezését, hiszen immár elég kompakt ahhoz, hogy a hátsó utasülés alá beszerelhető legyen, lejjebb helyezve ezzel a súlypontot. A maximális hatékonyság érdekében opcionálisan tiszta energia is előállítható a tetőn elhelyezett napelemekkel. A napelemes tető minden nap 8 kilométernyi elektromos hatótávolságot tud generálni – vagy akár teljesen feltöltheti az akkumulátort, ha több napig parkol az autó.

Az ikonikus ékforma – amely a második generáció óta a Prius jellegzetessége – tovább fejlődött, és elegáns, modern vonalakat kapott. Sima, karcsú sziluettet kapott az autó, amelyet a teljes magasság 50 milliméteres csökkentésével, a tető csúcspontjának hátra tolásával és a nagyobb átmérőjű, akár 19” gumiabroncsokkal értek el a tervezők. A felesleges formákat és vonalakat elvetették, így csak az egyszerű és letisztult, a levegő természetes áramlása által ihletett formaterv maradt. A jellegzetes vonásokat az előző generációhoz képest 50 milliméterrel hosszabb tengelytáv erősíti, ugyanakkor a teljes hossz 46 milliméterrel, 4599 milliméterre csökkent. Az elődjénél 22 milliméterrel szélesebb új Prius kiállása dinamikus, az elején pedig a kalapácsfej-motívumot használva elegánsan integrálták a lámpákat, amelyek még inkább kiemelik a jellegzetes formát. A hátsót egy háromdimenziós, vízszintes fénycsík teszi látványossá, amely a progresszív dizájnt hangsúlyozza, és a merész Prius logóra irányítja a figyelmet.

A tágas belső a vezetési élményt és az izgalmakat ötvözi, az új „Island Architecture” segítségével pedig letisztult és szellős belső teret biztosít, három zónára osztva: az utastérre, a vezetőtérre és a lebegő műszerfalra. A vezető és az utasok számára egyaránt kiváló helykínálatot biztosít az utastér, amely stílusos, kiváló minőségű anyagokból épült, harmonikus hangsúlyokkal, amelyek kiemelik a dinamikát, és a céltudatosság érzését keltik. A vezetőtér a 7” TFT LCD kijelző köré épül, amely közvetlenül a látómezőben helyezkedik el, és növeli a biztonságot azáltal, hogy a vezető szemét az úton tartja. Az új kialakítású műszerfal az utastér kényelmét és a letisztult elrendezést helyezi előtérbe, valamint minimálisra csökkenti a zavaró tényezőket a vezető kilátását, a használhatóságot és a megjelenést tekintve. Egyesíti a diszkrét, alsó középső képernyőt és a légkondicionáló kezelőszerveit, míg a hangulatvilágítást a Toyota Safety Sense rendszerei is használják, méghozzá a színek megváltoztatásán keresztül.

Amellett, hogy a teljesítmény, a hatékonyság és az esztétika tekintetében felülmúlja az elvárásokat, az új Prius a biztonságot is kiemelten kezeli. A kockázatészlelés és az aktív biztonsági funkciók minden eddiginél szélesebb skáláját kínálja a Toyota T-Mate rendszernek köszönhetően. Ez magában foglalja a Toyota Safety Sense (TSS) legújabb generációját, amely immár kényelmesen frissíthető az over-the-air, azaz vezeték nélküli online technológián keresztül is. A továbbfejlesztett elülső kamera érzékelője megduplázza az észlelési távolságot, valamint szélesebb oldalsó és függőleges nézettel rendelkezik, így lehetővé téve a közeli tárgyak korábbi észlelését, valamint a potenciális veszélyek szélesebb körének azonosítását – beleértve a motorkerékpárokat és az út menti tárgyakat. Az elülső oldalsó radarérzékelők támogatják az ütközést megelőző rendszert, a sávkövető asszisztenst és az elülső keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert is. Ennek a megnövekedett érzékelési tartománynak köszönhetően továbbfejlődött az ütközést megelőző rendszert, így a riasztások immár a motorkerékpárokra és a szembejövő járművekre is kiterjednek a hatékonyabb jármű- és gyalogosfelismerés mellett. Az új kereszteződés asszisztens párhuzamosan reagál a szembejövő forgalomra és a kereszteződésen áthaladó járművekre, valamint észleli az átkelő gyalogosokat amikor a jármű kanyarodik. A járművezetőt az új proaktív vezetési asszisztens figyelmezteti a potenciális veszélyekre, és támogatja azok elkerülését. A rendszer az akadályfelismerő asszisztens, a kormányzási asszisztens és a lassítási asszisztens segítségével a kormányzásban és a lassításban is segít, ha a távolban szembejövő tárgyat észlel. A lassítási asszisztens intelligensen, a közeledő kanyarok ívéhez vagy az autó előtt haladó forgalomhoz igazítva lassítja a járművet amikor felengedi a gázpedált. A kormányzási asszisztens érzékeli a közelgő útirányt, és a kényelmesebb kanyarodáshoz igazítja a szervokormány erősségét.

Az egyedülálló Prius történet következő fejezete akkor kezdődik majd, amikor 2023 közepén az ötödik generációs, plug-in hibrid Prius bemutatkozik Európában.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....