utánpótlás

Egyszerűnek tűnő dolgok, amik megnehezítik a mai autók sofőrjeinek életét

2019.09.11.

Ismerősöm újszerű, pár éves prémium kategóriás autójánál vettem észre, hogy egyik helyzetjelző izzója nem működik. Felajánlottam neki, hogy segítek a cserében. Bár ne tettem volna, hiszen kis híján felsültem, pedig ismeretségi körben a kisebb nagyobb, otthon is elvégezhető karbantartási munkákkal rendre megtalálnak, és általában mindig meg is oldom ezeket. De ez a fránya izzócsere majdnem kifogott rajtam. Innen jött a gondolat, hogy sorra vegyük, a mai modern autóknál mik azok az egyszerűnek tűnő karbantartási feladatok, amik miatt már itt is a szervizre szorulunk.

media.defense.gov

Izzócsere otthon, egy modern autóban? - Néha sokkal nehezebb, mint gondolnánk.

Az, hogy nap mint nap vezetünk, még nem jelenti azt, hogy az autó körüli ügyes-bajok karbantartási munkálatokat is el tudnánk végezni. De ezzel nincs is gond, viszont az izzókészlet már nem minden esetben kötelező tartozék, azonban a működő világító, és fényjelző berendezések nagyon is. Tehát szembesülhetünk azzal a ténnyel bármikor, hogy magunknak kell megoldani a kiégett izzó problémáját. Fontos tudni, hogy milyen izzó égett ki, hiszen más típus szükséges a fényszóróba, mint a féklámpába, vagy irányjelzőbe. A legjobb, ha rendelkezünk autónkhoz felhasználói útmutatóval, ahol ezeket az információkat könnyen meg tudjuk keresni. Ha megvan az izzó típusa, akkor már egyszerűen tudunk cseredarabot kérni bármelyik autósboltban. De ha rám hallgatnak, akkor a legegyszerűbb, ha a mintadarabot adjuk az eladó kezébe "Pont ilyet kérek!" felszólítással. Akinek kellett már alkatrészt visszavinnie, az jól tudja, hogy milyen bosszúsággal jár a procedúra. Ezután már csak a kezünkben, és ügyességünkben bízhatunk, hogy megtaláljuk a porvédőt a fényszóró mögött, illetve oldani tudjuk az izzó rögzítésére alkalmazott rugót, és már csak az izzót kell a megfelelő pozícióban a foglalatba helyezni. Végül a legfontosabb szabály, hogy az izzó üvegbúrájához soha nem érhetünk hozzá mert a kezünktől ráragadó zsírrétegtől nagyon hamar ismét tönkre mehet.  Sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk, főleg a modern, a motortér minden részét segédberendezésekkel kitöltő autóknál. Szóval egyáltalán nem kell szégyenkeznie annak, akinek nem megy elsőre.

c.pxhere.com

Akkumulátor csere

A biztos indítás lelke a megfelelő feszültséggel rendelkező akkumulátor. Ami természetesen mindig a legváratlanabb helyzetekben adja meg magát. De ennek mindig van előjele, amiről korábbi cikkünkben már olvashattak magazinunkban. A csere nem jár különösebb macerával, ha tudjuk, hogy milyen akkumulátort szeretnénk. Az izzóhoz hasonlóan itt is a legjobb módszer, ha kivesszük a régit, és mintakánt magunkkal visszük az üzletbe. Persze ennek mozgatása, és szállítása sokkal nehezebben kivitelezhető, de megérheti, ha nem kell kétszer is mennünk a pontosítás miatt. Na de mi van akkor, ha a pormentes, vadonatúj akkumulátor üzembehelyezése után autónk meg se moccan? Több probléma is lehet, és ezek megoldása mindenképpen szakszerviz látogatást igényelhet.

Immobiliser probléma. Ha valaki nem ismerné, ez az indításgátló, ami autónk biztonsági részeként megakadályozza, hogy eltulajdoníthassák azt. Na de mi van akkor, ha akkumulátor csere után nem indul az autónk? Ilyenkor általában a motorvezérlőt kell hozzátanítani az immobiliserhez, amihez mindenképpen gyári hibakódolvasóra lesz szükség. Ilyen esetben mindenképpen márkaszervizhez fordulhatunk, ahol megoldják a problémát. Hasonló banális dolog lehet az is, ha pl. az ablakemelő nem működik egy akkumulátor csere után, ezt általában a jármű központi információs rendszere hibaüzenetként jelzi is, ilyenkor mi magunk is elvégezhetjük a betanítást. Ezekből az apró, de bosszantó dolgokból is láthatjuk, milyen bonyolult egység egy mai modern autó, ami bizony sokszor már egy egyszerű akkumulátor cseréjénél is diagnosztikai műszerekkel rendelkező márkaszerviz segítségére szorulhat.

libreshot.com

TMPS szenzorral ellátott gumiabroncs cseréje

A modern autókban már találkozhatunk abroncsnyomás mérő rendszerrel. Ezek folyamatosan, menet közben is mérik a kerekekben lévő nyomást, így sokkal gyorsabban kiderülhet például egy lassú defekt, mint egy olyan autónál, ahol a guminyomásra jóesetben csak tankolásomként fordít figyelmet a tulajdonosa. Na de mi van akkor, ha egy ilyen rendszerrel felszerelt kerék garnitúrán szeretnénk gumit cserélni? Gumiabroncsok fel és leszerelésénél is ügyelni kell a szenzorok helyzetére, tehát nem árt, ha szakműhelyben végzik az átgumizást. Ha pedig meglátjuk a műszerfalon a TMPS rendszerrel kapcsolatos piktogramot, akkor lehet, hogy egy hibakódolvasással egybekötött szervizlátogatással ér véget a házi kerékcsere.

Ahogy a 21. század velejárójaként autóinkba is beköszöntött a számítástechnika, és bonyolult rendszerek sokasága hálózza be azt, egyre nehezebb laikusként a karbantartás. De azt hiszem, hogy kis utánajárással azért a legtöbb ügyes-bajos apró szervizmunka elvégzése talán otthon is megkísérelhető. Viszont, ha nem szeretjük a felesleges aggodalmakat, és kezünk összepiszkolását, akkor bizony a szakemberek, és szakszervizek támogatására szorulunk, és talán mindenkinek így lesz a legjobb az utakon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.08
Nemrégiben lépett színre az új Ford Kuga. A harmadik generációs modellcsalád párját ritkítja a....
2020.07.08
A budapesti rendőrök a közlekedési hatóság munkatársaival együttműködve közlekedési akciót....
2020.07.08
Az ABB legnagyobb terhelhetőségű, többfunckiós robotjával valósult meg a Guardian Orosházi....
2020.07.08
Yalda Hasimenezhad Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.08
Az utóbbi években az okostelefonos navigáció applikációk bizonyos tekintetben lehagyták az autókban....
2020.07.08
A Toyota holland importőre nem várta meg, amíg a márka haszonjármű-családjában megjelennek a....
2020.07.08
A CUPRA Formentor bevezetése előtt a CUPRA megkezdi az első, kifejezetten a márka számára....
2020.07.08
Ausztria megkettőzi az ellenőrzést a keleti határokon, a Szlovéniából és a Magyarországról érkezők....
2020.07.08
A legerősebb és legtakarékosabb Opelt itthon is kipróbáltuk. Bizonyította hétköznapiságát és....
2020.07.08
Egymilliárd eurót fordít fejlesztésre a Volkswagen Emdenben levő gyárában. A tervek szerint 2022-....