közlekedébiztonság
Pózolás a Galaxyn Forrás: Ford Motor Company
Micrabiológia
Szeretem, ha tiszta, de sajnos nem mindig sikerül időben és sorban állás nélkül megúsznom az autómosást. Pontosabban csak akkor állok be, ha nem kell várni. Pláne sokat. Most csak egyetlen kocsi áll benn, én kinn, és várok, miközben a mögöttem álló Micra vezetője udvariasan megkérdezi, hogy be kell-e húzni a kéziféket a mosóban.
Megtisztelő, hogy kinéz belőlem egy szakavatott választ, de kicsit csodálkozom is, hogy hol a csavar, mert gyanúsan egyszerű a válasz és rávágom, hogy nagyon is be kell húzni a rögzítő féket.
Kicsit töpreng, majd ezt mondja: De hát nincs kiírva, hogy be kell. Tényleg nincs kiírva.
Parkolunk, parkolgatunk?
Ezen már hosszabban elgondolkozom és megpróbálom meggyőzni, hogy miért fontos mindig használni a rögzítőféket és esetleg sebességbe is tenni a parkoló autó váltóját, különösen lejtőn, még akkor is, ha nincs is kiírva.
A hölgy megköszöni és elgondolkodik. Én is, bár nekem inkább meglepető, sőt, ijesztő, hogy autóstársaink nemhogy gyatrán és hanyagul, de sokszor helypazarlón, olykor bunkón parkolnak, meg veszélyesen is, ami tudatlanságukból és felelőtlenségükből adódik.
Lazítás a Corsa mellett Forrás: Opel
Halálos vétek
Több olyan hírt hallattunk régen és a közelmúltban is, hogy saját autója gázolta halálra a vezetőt, amikor kipakolt a kocsiból, vagy garázskaput nyitott, de nem használta a rögzítő féket. Az sem ritka, és sokkal veszélyesebb, ha mindezt úgy intézi, hogy a kocsiban hagyja kulcsot és közben a motor is jár. Ami felhívás keringőre, hiszen így pillanatok alatt lehet autót lopni és rengeteg kárt okozni járművekben, épületekben, a személyi sérülésekről már nem is beszélve. Az anyagi veszteségről és az egyéb következményekről már nem is beszélve.
Kárrendezés helyett
Mivel a hiányzó kulccsal nem tud elszámolni a károsult, így az ellopott autóra nem téríti a kárt a biztosító, az okozott sérülésekről már nem is beszélve. Ha finoman fogalmazunk, akkor ez a nem kellő gondosság esete, ha durvábban, akkor felelőtlen ostobaság.
Nem kevésbé veszélyes az sem, amikor a végállomáson várakozó busz szabadul el a lejtőn, mert nem tettek alá rögzítőéket, ami különösen a fizika törvényei miatt veszélyes. Szóval a kisebbik baj, hogy szabálytalan, a nagyobbik, hogy a féktelen autó parkolás közben is ölhet embert, embereket.
Szöllősy Ferenc 1936-os fotója a Fortepan kollekciójából
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!