autópálya díjfizetés
Franciaország felszámolja az autópályákon a fizetős kapukat a várakozási idők lerövidítése és a szükségtelen károsanyag-kibocsátás elkerülése érdekében. Ettől azonban nem lesz olcsóbb az autósok utazása a francia utakon – éppen ellenkezőleg.
Ahelyett, hogy sorban kellene állnia a fizetési ponton, az autóban levő érzékelő doboz rádión kinyitja a sorompót, és az út folytatódik.
A svájci portál cikke. Képernyőfotó
Ha olyan európai országok autópályáin közlekedik, mint Franciaország, Olaszország vagy Spanyolország, rendszeresen díjat kell fizetnie az autópályadíj. Ez garantáltan bosszantja az autósokat: rendszeres időközönként meg kell szakítani az utazást kényszerszünetre az autópályadíj-állomásokon, hogy fizetni tudja az utazás folytatásának díját. Ez a forgalom nagyságától függően esetenként hosszú várakozási időt eredményez a fizetési sorompók előtt, és így károsanyag-kibocsátással szennyezi a környezetet. Emellett a párhuzamos sávok számától függően óriási területre van szükség, amelyet egyébként például mezőgazdaságra lehetne használni.
Legalább Franciaországban belátható időn belül búcsút inthetnek a sofőrök a díjfizető állomásoktól: A német „Auto, Motor & Sport” jelentése szerint fokozatosan szeretnék nélkülözni a kapukat, hogy javítsák a forgalom áramlását.
Tehát a jövőben ingyen fogunk autózni a francia autópályákon? Egyáltalán nem! A már ma is gyakori Télépéage – a szélvédőn lévő kis leolvasó készülékek, amelyek elektronikusan automatikusan felismerhetők a fizetőállomásokon való áthaladáskor – a jövőben szkennerekkel rögzítik a hídszerkezeteken. Ezt Franciaországban a 130 km/h-s maximális sebességnél is lehetővé kell tenni.
Érzékelés rendszámon keresztül is
Aki azonban ritkán utazik Franciaországban, és ezért nem akar Télépéage-t vásárolni, annak regisztrálnia kell járművét az interneten. Ez lehetővé teszi az elektronikus terhelést is, hiszen a szkennerek a rendszámokat is rögzítik. Egy másik fizetési lehetőség az autópályadíj utazás utáni befizetése: ezt 72 órán belül meg kell tenni az autópálya-üzemeltető Autoroutes honlapján vagy a trafikokban. A jármű típusától és emissziós osztályától függően alacsonyabb vagy magasabb díjat kell fizetni.
Kezdetben azonban csak azokon az útvonalakon érdemes használni az új rendszert, amelyeken alig van külföldi turista. Indoklás: a francia autópálya-kezelők eddig csak a Franciaországban nyilvántartott járművek adataihoz fértek hozzá. Ezért továbbra is nyitva áll az, hogy a külföldi útdíj-sértőkön hogyan lehet behajtani.
Az üzemeltető számításai szerint azonban az új rendszerben rejlő lehetőségek óriásiak: csak a Párizsból Normandiába vezető A13/A14-es autópályán évente akár 1,7 millió órával kevesebb várakozási idő várható az útdíjpénztáraknál! Ez 9,5 millió liter üzemanyagot takaríthat meg – csak ezen az útvonalon 30 000 tonna CO₂-kibocsátást lehetne elkerülni.
A megtakarítások előtt azonban sok pénzt kell költeni a számlázási rendszer korszerűsítésére. És persze az autópálya-üzemeltetők ezt az ügyfeleikkel fizettetik meg: a rendszer megújításával ismét megemelkednek az egyes esetekben már most is magas útdíjak – csak a Strasbourg-Párizs közötti út 40 svájci frank körülibe kerül egy autóval – írja a blick.ch.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!