Audi PB18 e-tron tanulmány

Elektromos és quattro: íme a jövő az Auditól

2019.02.28.

Megsimized, és kinyílik. Gombnyomásra, kormányostul úszik középre az egy ülés. Amúgy pályafókuszú versenygép az Audi PB18 e-tron.

Mivel még éppen nem volt 8 óra, amikor megnyitották volna hivatalosan is a standot, a lelkes autótörölgetők táborába csatlakoztam be azért, hogy néhány képet lőjek az Audikról és Porschékról még kora reggel, a nagy forgatag előtt. Óvatosnak kellett lennem, hiszen ugyan van magyar programozó a Forma 1-nél, illetve a Porsche design igazgatója is magyar – amelyek igen dicséretre és elismerésre méltó tények -, csak én voltam az a makacs, akire kétszer szólt rá a személyzet, hogy tessék megvárni a nyolc órát, amikor „nyit” a stand. Szóval óvatosan ezzel a hírnév dologgal, nem szeretnék akárkikre szégyent hozni magyarként!

De mégis ki a túró ne akarna lencsevégre kapni máris egy ilyen futurisztikus négykerekűt, mint ez a PB18 itt, kérem szépen? Mintha az ufók most helyezték volna az üvegkalickába. A Holdon nő a kínai gyapot, ezt az Audit meg egy távoli galaxisból dobták le az öreg kontinens legszebb világvárosának szívébe, Párizsba az idegenek. Jól látszik, hogy nemcsak a designerek, de a mérnökök is mindent beleadtak – azok a tervezők, akik köztudottan rettegnek a Teslától -, hogy valami ütőset készítsenek itt a Diesel-botrány meg a WLTP-s modellpaletta-nyírbálás idején.

A meghajtás tisztán elektromos. Hasonlít a klasszikus quattro-ra az összkerékhajtás, csak itt villanymotorok dolgoznak vektorvezérléssel, pályára optimalizált beállításokkal. A kocsi komplett tömege 1600 kg alatt van, amely a 800 V-os akksik mellett annyira nem is vészes: kompozit, alumínium és acél is felhasználásra került a karosszéria könnyedsége érdekében. Ami ezeknél is fontosabb technikai adat: 500 km-es hatótáv és akár 15 perces töltési idő, a nulláról maximumra „tankolva”. Hab a tortán a picivel több mint 2 másodperces 0-100-as sprint, illetve a 370 literes csomagtartó, amely a hétköznapokban is jól használható.

Apropó! A B-oszlophoz odaérinted a kezedet, majd jutalomfalatként kinyílik az első ajtó. Semmi kilincs! Aztán, a kormányon lévő gombbal csúszik ki és középre az ülés+kormány+műszercsoport kombináció egy egységként, ebbe a trióba pont beleillik még egy vezető is – ami elvégre nem árt.

Az elölről R8-asra, míg hátulról egy kicsit meghúzott vagy kihúzott A7-esre hasonlító jószág büszkén feszített az új R8 LMS koncepció mellett – ha már a klasszikus RS modellek kiszorultak a kiállított ínyencségek közül idén.

De izgalmakban így sem volt hiány, miután a klasszikus visszapillantók nélküli Audi e-tron is helyet kapott a standon. Ezt lestük meg Los Angeles-ben a világpremieren. Ára úgy 25 millió forint körül mozog, Németországban már ősztől rendelhető volt. Az árcédula hasonlít a Jaguar elektromos I-Pace modelljén lógóhoz, noha dinamizmusban kissé lemarad hozzá képest az e-tron: kevesebb, mint hat másodpercet vesz igénybe a 0-100-as sprint. A győri elektromotorok adta rendszerteljesítmény 300 kW és közel 700 Nm. Ez vajon elegendő ahhoz, hogy lepipálja a Mercedes elektromos SUV-ját?

A hatótáv növelésében kulcsfontosságú szerepet játszik a hatékony regenerációs fékezés és a jó visszatáplálás. Az e-tron ebben elég jó az Audi állítása szerint. Vagyis amint levettük a lábunkat a „gázpedálról”, máris intenzív motorfékkel csurgunk tovább.

Az Audi egyébként nemrég vagány koncepciót villantott a légitaxik terén. Az önvezető kocsitestbe drónon keresztól érkezik az utascella. Így egyszerre lehet egyesíteni a harmadik dimenzió adta mobilitási lehetőségeket és a lokálisan környezetbarát városi, elektrifikált, önvezető megoldásokat.

Az elektromos autók és a 3D nyomtatás térhódításával igen izgalmas jövő elé néz a mobilitás. Az marad talpon, aki komplett mobilitási szolgáltatóként tekint a közlekedésre – drónt foglalsz, tovább autózol, de közben meg is alszol valahol – vagyis a kerek egészet kell szem előtt tartani. Máskülönben nagyon megnehezítik a klasszikus autógyártók életét a jött-ment kínai startupok, akik mind anyagilag, mind darabszám-ügyileg jobb helyzetben vannak keleten – egy olyan piacon, ahol pár ezer tesztmodell nem tétel 1,3 milliárd emberre vetítve. S rövid távon gondolkozva, az áramjárta vonalat kissé hanyagolva, eközben bevetésre kész a biodízel üzemanyag a Volkswagennél.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....