elektormobilitás

Elektromotoros vitorlázó repülőmodellek versenyeztek Szegeden

2022.09.13.

A szeged repülőtéren augusztus 21-27 között rendezték az elektromotoros távirányítású vitorlázó repülőmodellek Európa-bajnokságát. A sajtóvisszhang tekintetében szerény esemény azonban szerfelett érdekes és családias volt.

Ha lenne olyan verseny, hogy melyik volt az elmúlt évtizedben rendezett legcsaládiasabb Európa-bajnokság Szegeden, az országban és a földrészen, ebben a távirányítású vitorlázó repülőmodellek Európa-bajnoksága biztosan a dobogón végezne.

Ez mi ez? A 4 méteres fesztávolságú, magasságmérővel felszerelt modellek alacsony magasságig, maximum 30 másodpercig emelkednek motorral, utána a pilótának kell megtalálnia az emelő légáramlatot (termiket) ahhoz, hogy a modellel ki tudja használni a 10 perces repülési munkaidőt.

Mindezt Markó László főszervezőtől tudjuk, aki a szegedi repülőtéren a nulláról próbálta meg bevezetni az újságírót, a távirányítású vitorlázó repülőmodellek világába. Tőle tudjuk, hogy a végén célra szállás a feladat és a felnőtteknél egyszerre 12-13 modell van a levegőben.

Amikor én kint jártam a szegedi repülőtéren, éppen a juniorok versenyeztek, ami esetükben hat pályát jelentett. Közel nem nagyon lehetett menni a versenyzőkhöz, nehogy eltalálja a tébláboló újságírót egy eltévedt modell, bár ezen a szinten ez már azért nem jellemző.

A start, vagyis a modellek eldobása visszaszámlálással indul. Az a legügyesebb, aki a legalacsonyabb indulási magasságról tudja végig levegőben tartani a modellt. Ez jó időben 30 méter, rosszban ennek többszöröse lehet. A jó helyezéshez nagyon fontos a leszállási pontosság – és természetesen alap, hogy a modell kirepülje a 10 perces munkaidőt.

Minden versenyzőnek 14 dobása, azaz startja van, a 74 felnőttből a legjobb 14 repüli a döntőt, itt a levegőben töltött idő már 15 perc és négy forduló van. Egyébként 25 ország 97 versenyzője vett részt az augusztusi  szegedi Európa-bajnokságon – köztük 23-an voltak junior korúak.

Markó László szerint a modellező kezdő szett már 100 ezer forintért elérhető, ennyiért olyan vitorlázó repülőt és távirányítót kap a vevő, amivel tartalmas lehet a szórakozás, a kikapcsolódás. A profiknál ez természetesen több, elmehet 2000 euróig is, amiből 1500 maga a vitorlázó repülő modell.

Természetesem megismerkedtünk a Szűcs István, Horváth Dávid, Buzás Ádám és a junior Szezák Benjamin alkotta magyar csapattal is. István civilben virágkertész Szatymazon, Dávid repülőgép-szerelő és menedzser, ő Pest megyében él. A szegedi származású Ádám épületgépész és Pilisszentkeresztről indul munkába, a kiskunfélegyházi Benjamin még diák.

Buzás Ádámot jobban is kifaggattuk a kezdetekről. Megtudtuk, 12-13 évesen minden zsebpénzét repülőmodellre költötte, 17 évesen már versenyzett is. Első modellje, amire emlékszik, az a Stork 3. volt. Ezt már régen kinőtte, 2019-ben a szlovák rendezésű világbajnokságon 19. lett, három hellyel Horváth Dávid mögött. Ott egyébként csapatban a hatodik helyezést érték el, ami nagyon szép eredmény, ha a 46 indulót nézzük.

Ádám mai repülője, amivel az Európa-bajnokságon is indult, egy SENSE, súlya 1,3 kiló, az elektromos motor teljesítménye 1 kW. Benne az akkumulátor: Lipo 4 cella 1000 mAh, ami négy 10 perces startra elegendő.

A krónikához tartozik, hogy az augusztusi versenyt a Markó László vezette Szeged Városi Modellező Sportegyesület szervezte, a Magyar Modellező Szövetség közreműködésével. Egyéni eredményt csapatból csak Horváth Dávid ért el, ez a 10. hely azonban az eddigi legjobb magyar helyezés a kategóriában. Ő egy Ultima géppel versenyzett, ennek adatai lényegében megegyeznek Ádáméval.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....