Forma 1

Életbe lép a furcsa szabály - Alonso szerint 18 karikára is szükség lehet

2016.05.26.

Monacótól tilos lesz szemetelni a versenyzőknek: tiltani fogják a sisakfóliák eldobálását. A McLaren bajnokai furcsának találják a szabályozást, de elárulták, több megoldást is kipróbálnak majd…

Hónapok óta halogatják a bevezetését, most Monacóban mégis sor kerül rá: az FIA ettől a hétvégétől kezdve már valóban tiltja a sisakvédő fóliák pályán vagy boxutcában történő eldobálását. A szigorítást eredetileg Ausztráliában vezették volna be, aztán a résztvevők kétségei miatt Spanyolországra, majd Monacóra halasztották. A szövetség azért érzi szükségét a fóliadobálás tiltásának, mert az elhullajtott szemét veszélyt jelenthet az autókra – például fékhűtésekbe ragadhat.
Peter Bürger, a japán Arai sisakmárka szakértője a Speedweeknek még Spanyolország előtt elárulta, az új szabály bevezetését azért halogatták, hogy a gyártóknak legyen idejük alternatív megoldásokat találni ki a sisakrostély tisztán tartására. Csakhogy a végső megoldásra nem találtak rá.


„Az első négy versenyen nem sok fóliát dobáltak el, de tapasztalatból tudjuk, hogy vannak pályák, ahol ezek nélkül lehetetlen versenyezni: például Montrealban, Hockenheimben, Spában vagy Monzában. Mérlegeltük egy motokrosszból ismert technológia alkalmazását, amelynél egyfajta filmfóliát két kis orsó segítségével mozgatnak a sisak szélén. Ezt egy fotocellával lehet kombinálni, ami ha a versenyző jelt ad a kezével, működésbe hozza a rendszert. Teszteltük ezt a szélcsatornában, és kiderült, hogy a menetszél miatt ez nem működik az F1-ben, ráadásul aerodinamikai szempontból sem előnyös” – magyarázta a szakember, kiemelve, Monacóig sem fognak megoldást találni.

Szükség lehet a 18-as karikára…

Mindezek után nem marad más, mint a hagyományos technika – és a gyűjtögetés. Fernando Alonso szerint megoldható a probléma – még ha macerásan is… „Mondjuk ki, ez egy furcsa szabály, mert soha korábban nem volt ilyesmi. De nem probléma, hogy a fóliát a pilótafülkén belül tartsuk, szóval rendben lesz” – nyilatkozta a spanyol szerdán Monacóban. „Van pár megoldásunk, amit csütörtökön kipróbálunk. Már teszteltünk párat, aztán holnap megtaláljuk a megfelelő gyűjtőhelyet. Egyik-másikról nem beszélhetek, mert valószínűleg 18-as karikára lenne szükség hozzá… De úgy vélem, a boxutcában kell majd csinálnunk. A kiállásoknál tíz másodpercig 60 km/órával megyünk, ez tökéletes helyzet az efféle feladatokra.”

Jenson Button nem titkolja, nem örül az új szabálynak. „Ez most már végleges, szóval nem dobálhatjuk ki őket az autóból. Más megoldást kell találnunk. Több ötlet is van, az autón belül kell rögzítenünk a fóliákat bizonyos helyeken. Nem könnyű, különösen nem úgy, hogy húsz éven át eldobáltuk a fóliákat, és most hirtelen nem szabad. Még ha tudod is, hogy nem szabad eldobni, a kezed a letépés után a levegőben van, és próbálod majd visszatuszkolni a kocsiba, hogy rögzítsd valahova. És az sem egyszerű, hogy ezt Monacóban kell először csinálnunk” – nyilatkozta 2009 bajnoka.

„Persze két szempontból is lehet nézni ezt. Egyfelől ez egy őrült szabályozás, másfelől viszont Fernando tavaly kétszer is azért esett ki az elmúlt években, mert fólia ragadt a fékhűtésébe, és a fék túlmelegedett. Senki sem szereti közülünk ezt a szabályt, de a HANS-nál is ez volt a helyzet. Egy versenyző sem szerette, mert nem volt kényelmes, aztán pár futam után már el is felejtettük, kibékültünk vele, és most már ragaszkodunk hozzá.”


Nagy kérdés persze, mi lesz akkor, ha valaki – véletlenül, feledékenységből vagy akár szándékosan – mégis elhajítja sisakfóliáját a pályán. Az FIA és a versenyzők egyelőre nem állapodtak meg arról, ebben az esetben jár-e majd büntetés, és ha igen, milyen jellegű. „Még nem döntöttünk erről. Érdeklődtünk az FIA-nál, mi lesz a büntetés, de még folyik róla a vita” – erősítette meg Alonso.

(telesport.hu, motorsport)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....