Lamborghini Aventador

Elkészült az utolsó Lamborghini Aventador, felidézzük a típus történetét – 2. rész

2022.11.07.

Egy korszak véget ért Sant’Agata Bolognesében: az LP 780-4 Ultimae kiadás volt az utolsó, hibrid hajtás nélküli, szívó V12-es motorral hajtott Lamborghini.

A cikk első része itt olvasható.

Az Aventador limitált szériái

Már egy évvel a sima Aventador világpremierje után, a 2012-es Genfi Autószalonon bemutatták az egyetlen darabban gyártott Aventador Jotát: a tető és ablak nélküli barchetta modell a korábbi Miura Jota előtti tisztelgésként jött létre.

A Lamborghini 2013-ban ünnepelte az 50. évfordulóját az Aventador LP 720-4 Anniversarióval, amely először a Sanghaji Autószalonon mutatkozott be tavasszal, a roadster pedig ugyanebben az évben a kaliforniai Monterey Car Weeken, augusztusban. A 100 kupét és 100 roadstert 20 lóerős teljesítménynöveléssel gyártották; javított aerodinamika; modellspecifikus sárga Giallo Maggio fényezés és kompozit szénszálból készült 50. évfordulós logók jellemezték.

2013 májusában az ünnepségsorozat részeként rövid ideig egy piros-fehér kockás matricázású, fényhíddal ellátott „Follow me” Aventador is munkába állt a bolognai repülőtéren, az utasszállítókat kísérte a parkolóhelyükre.

2014 decemberében érkezett a kéttonusú fényezésű, fekete tetős Aventador LP 700-4 Pirelli Edition, amivel az autógyártó és a gumigyártó között 50 éve fennálló kapcsolatot ünnepelték meg.

A 2016-os Goodwood Festival of Speed rendezvényen mutatták be az Aventador LP 700-4 Miura Homage-et, amely a világ legelső középmotoros szupersportkocsija, a Miura 50. születésnapjára készült. Az 50 darabban limitált Aventador-széria kéttónusú, eredeti Miura színválasztékot felvonultató fényezésekkel készült.

2020 júliusában, a világjárvány kitörése után jelentették be az Aventador SVJ Xagót: mindössze tíz darabot gyártottak belőle olyan ügyfelek számára, akik a Lamborghini új virtuális Ad Personam stúdióját használták a konfigurálás során.

A legutolsó Lamborghini Aventador, egy LP 780-4 Ultimae Roadster (fent) is az olaszországi Sant'Agatában gördült le a gyártósorról 2022-ben, ez vetett véget az ikonikus szupersportautó 11 éves működésének. A gyár különleges kívánságokat teljesítő részlege, az Ad Personam által egyedi kék színre fényezett példány Olaszországból Svájcba került első tulajdonosához.

Érdekesség, hogy az Aventador-gyártósorok egyszer már leálltak, de újra kellett indítani őket, mert 15 darab rendelésre készített autó elsüllyedt Felicity Ace szállítóhajóval az Atlanti-óceánban idén márciusban.

A Lamborghini gondoskodott arról, hogy a végső Aventador kiadás, az Ultimae legyen a legerősebb: a 6,5 ​​literes motor 10 lóerővel többet (780-at) ad le, mint a korábbi, csúcs-Aventadorban, az SVJ-ben, igaz, a 720 Nm-es nyomaték azonos. Persze volt már erősebb rokon, például az Aventador-alapokra épült Essenza SCV12 (a cikk végén látható), ami 830 lóerős, de az a kocsi csak versenypályán használható.

2,8 másodperces gyorsulási idejével és 355 km/órás végsebességével az 1550 kilós tömegű Ultimae a leggyorsabb közúti Aventador, ami valaha készült a Lamborghininél.

A 350 darab legyártott kupét és 250 Roadstert számozott plakettel és egyedi színsémában kínálták, beleértve az új szürke-szürke opciót kontrasztos piros díszítőelemekkel, míg a roadster újdonsága az opciós szénszáltető volt.  Finoman megkülönböztették tehát a többi Aventadortól a záró szériát az egyedi stíluscsomagja révén, amely az S és SVJ legjobb összetevőiből lett összeválogatva.

Az Aventador alapjaira épített, különálló modellek

A Lamborghini a 2013-as 50. jubileumi évet ünneplő Veneno kupét a Genfi Autószalonon mutatta be 740 lóerővel és egyedi dizájnú karosszériával. Formavilága az ismert Lamborghini Y-motívumra épült, megnövelt légbeömlőnyílásokkal és módosított kipufogórendszerrel. Közutakra homologizált versenyprototípusként a Veneno kupéból mindössze három darab készült a vásárlók számára (az olasz zászló színeiben, zöldben, fehérben és pirosban), a negyedik legyártott autót pedig maga a gyár tartotta meg. Kilenc Veneno roadstert is készítettek az ügyfelek számára, miután a nyitott változat 2013 decemberében egy haditengerészeti anyahajó fedélzetén Abu-Dzabiban debütált.

A 2016-os Genfi Autószalonon mutatták be a Lamborghini Centenariót, amellyel az alapító Ferruccio Lamborghini 100. születésnapját ünnepelte meg a gyár. Az újrakalibrált SV erőforrás már 770 lóerőt adott le, és mindössze 2,8 másodperc alatt gyorsította fel álló helyzetből 100 km/h-ra az autót. Javította a városi manőverezést és nagy sebességnél a stabilitást a hátsókerék-kormányzás, az elektronikusan mozgatott hátsó szárny pedig jelentős leszorítóerőt biztosított. A mindössze 20 legyártott Veneno kupét és 20 Veneno roadstert a nyilvános debütálás előtt mind eladták.

A 2018 novemberében bejelentett SC18 Alston egy egyedi, versenypályára szánt autó volt, amelyet a Lamborghini Squadra Corsa motorsport részleggel együttműködésben készítettek egy VIP vásárlónak. A 770 lóerős SVJ-re épülő autó a Lamborghini versenyautók aerodinamikáját kapta meg, beleértve az állítható szénszálas szárnyat, az egyedi légbeömlőket, a motorháztető nyílását, a középső függőleges terelőelemet, a Veneno-ihletésű kerekeket, a Centenario-ihletésű hátsó lámpákat és az egyedi kipufogórendszert.

A 2020-ban bemutatott, közúti engedéllyel nem rendelkező, 830 lóerős SCV12-t mindössze 40 darabban gyártottak, az extrém kiadást a Lamborghini Squadra Corsa fejlesztette ki, és a Centro Stile tervezte. Egy 40 tulajdonosból álló exkluzív „klub” számára készült az Aventador szénszálas monocoque-jára épülő versenyautó, amit az FIA prototípusok számára kidolgozott biztonsági előírásainak megfelelően homologizáltak.

A Lamborghini hamarosan érkező nagyszériás hibrid hajtásból adott ízelítőt a Sián FKP 37, amit a 2019-es Frankfurti Autószalonon lepleztek le (a neve a legendás Volkswagen-vezér, Ferdinand Piech előtt tisztelgett, aki 1937-ben született). Ebben a különleges egyedi modellben a 780 lóerős V12-es motort a hátsó tengelyen található, szuperkondenzátorokkal hajtott 34 lóerős villanymotor egészítette ki, így a hibrid hajtásrendszer összesen 808 lóerőt adott le.

Szintén emlékezetes volt a Countach LPI 800-4, amelyet 2021-ben a Monterey Car Weeken mutattak be. A 112 darabban gyártott, 800 lóerős modell a Bertone-tervezésű Countach 50. évfordulója alkalmából készült el, jellegzetes formáival a legendás elődöt sikerrel idézte meg.

Mit hoz a jövő?

Az Aventador konnektorról tölthető, plug-in hibrid utódmodellje várhatóan már 2023-ban megjelenik, miután már sok kémfotó készült róla. Egyelőre csak annyit tudni, hogy a hajtáslánc erejének nagy része továbbra is a szívó V12-es motorból jön majd, illetve, hogy ez a modell lesz az összekötő kapocs a múlt szívó benzines, és a közeljövő tisztán elektromos Lamborghinijei között. Ebben a villamosított jövőben a Hurácan és az Urus SUV is hibrid hajtásra vált hamarosan, és egy teljesen elektromos 2+2 üléses sportautót is bevezet majd az olasz márka az évtized második felében.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Először repítette magasba Hexa nevű lebegő járművét Tokióban a SusHi Tech Tokyo startup cég a világ....
2024.05.19
A korábbi keretet csaknem a duplájára emelve több mint 10 milliárd forintot biztosít a kormány a....
2024.05.19
Két Bentley is áldozata lett egy közlekedési balesetnek, amelyet egy kisteherautó figyelmetlen....
2024.05.19
Az Egyesült Államokban 2029-től kötelezővé teszik az automatikus vészfékező rendszer beépítését....
2024.05.18
Amikor a hirdetés tételesen cáfolható. ..
2024.05.18
Szombaton délelőtt 28 km-es dugó volt a dél felé vezető autópályán – írja a Heute című osztrák....
2024.05.18
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a....
2024.05.18
Csaknem egy méter hosszú, villamosított V16-os szívómotor fogja működtetni az új Bugattikat a régi....
2024.05.18
Az egykori F1-es pilóta, Marc Gené lesz a vendéglátója, és egy Ferrari 296 GTB-vel még egy gyors ..
2024.05.18
2024-ben immár 39. alkalommal rendezik meg a Formula 1 Magyar Nagydíjat. A Hungaroring Sport Zrt-....