villamos

Elköszönt Szegedtől az 1-es villamos, őrizzük az utolsó menetjegyet

2022.07.28.

A szegedi 1-es villamos utolsó szerelvénye július 8-án pénteken este 21.37-kor, percre pontosan indult utolsó útjára, körére, több mint száz év után megszűnt ezen a vonalon a villamosközlekedés. Fent voltunk az utolsó "garázsmeneten".

A Szegedet romba döntő 1879-es árvíz után a város pályázatot hirdetett lóvasút létesítésére. Eduard Paget belga mérnök tervei alapján 1884 nyarára készült el a lóvasút személyszállítási és a gőzüzemű teherszállítási hálózat. Az 1-es villamos maival csaknem azonos útvonalán 1884. július 1-jén elindult a lóvasút, bár a szolgáltatást nyújtó Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaságot - a mai SZKT elődjét - csak a következő tavasszal jegyezték be.

Képeslapon a lóvasút a szegedi Széchenyi téren.

A lóvasút a vonalon 27 éven át működött, ez még Szeged főutcájának számító Kárász utcán haladva szelte át a belvárost, a pályán 1908. október 1-jén indult el a villamosközlekedés. Akkor a két vasútállomás között 17 megállóhelyen szállhattak le és föl az utasok.

Szeged-Rókus – Szeged pályaudvar     Szeged-Rókus – Ilona utca – Damjanich utca – Anna utca és Vasasszentpéter utca között – Feltámadás utca – Nagykörút – Rákóczi tér (Tűzőrség) – Ártézi kút (Ü. V. palota) – Takaréktár utca – Tisza Szálló – Aradi utca – Kölcsey utca 5. sz. – Somogyi utca – Jókai utca végén – D.M.K.E palota – Liliom utca – Bécsi körút – Boldogasszony sugárút 61. – Szeged pályaudvar.

Képeslapon az első 1-es villamos a nagyállomásnál.

A Kossuth Lajos sugárúton haladó szakasz érdekessége, hogy a vonal melletti ipartelepekre a villamospályát iparvágányként használva jutottak be a tehervonatok. A nehéz mozdonyokat nem bírta volna el a villamospálya, ezért a villamosvasút az első világháború utolsó szakaszában egy kisebb tömegű mozdonyt vásárolt Marosújvárról, amelyet Futárnak neveztek el. A vonal rókusi szakaszán így nem csak az utazókat kiszolgáló villamoskocsik, hanem tehervonatok is közlekedtek

A pályát többször átépítették, a vonal 1943-ban kapta meg az 1-es jelzést, addig a városban nem számozták a tömegközlekedés vonalait.

Bengáli villamos a Hősök kapujánál 1976-ban. Fotó: Főfotó / Fortepan

Az 1-es villamos pályájához kapcsolódva szárnyvonalaként 2012-re készült el 2-es vonal 3745 méter új pályával és egy 205 méteres hurokfordulóval. Az új 2-es vonal indulása után, 2013 tavaszától az 1-es járatok csak óránként, a Szeged–Békéscsaba-vasútvonal menetrendjéhez igazítva jártak, az önálló, Szeged Plaza – Pulz utca – Vásárhelyi Pál utca szakaszon, meglehetősen alacsony az utasszámmal. A járat 2020. augusztusától csak munkanapokon közlekedett.

A Szeged és Hódmezővásárhely közötti - ma próbaüzemben járó - vasút-villamos magába foglalja a szegedi 1-es villamos teljes útvonalát. A hibrid, villamos- és nagyvasúti üzemre is képes járművek Szeged-Rókus vasútállomáson a nagyvasúti pályára fordulnak rá, melyen vonatként Hódmezővásárhelyi Népkertig közlekednek, ahol a nagyvasútról letérve villamosként tesznek egy kört a városban.

Az utolsó szerelvény és az utasok.

A szegedi 1-es villamos július 8-án pénteken este 21.37-kor, percre pontosan indult utolsó útjára a Pláza végállomásról, a szerelvényt  Vivien vezette, minden megilletődöttség nélkül. Bennem volt némi nosztalgia, 50-55 évvel ezelőtt gyakran villamosoztam az egyessel a Kelemen utcától a Nagyállomásig, pontosabban a mai Szent Ferenc utcáig, amit akkor még biztosan nem így neveztek. És akkor még kalauz is járt a villamoshoz!

Retró tábla is előkerült a nagyállomásnál.

Szép számban jelentek meg az utolsó körön a sajtó képviselői is,  vasútállomás fordulójánál kamera össztűzbe került az egyes villamos, valaki kerített egy régi táblát is az alkalomhoz. Ezt az 1980-as évek eleje óta nem láthattak a szegediek. A kiíráson a Szeged pályaudvar – Április 4 útja – Zrínyi utca – Kelemen utca – Széchenyi tér – Kossuth Lajos sugárút – Rókus pályaudvar útvonal volt olvasható.

Július 8., 22 óra 16 perces érvényesítési idő az utolsó menetjegyen.

Nem igazán volt “civil” felszálló a garázsmenetnek is beillő visszaúton, e sorok - régen egy forintos villamosjeggyel is utazó - írója mindenesetre a Kossuth Lajos sugárúton 450 forintért jegyet váltott a vezetőnél. Mégsem illik bliccelni egy ilyen fontos járaton – így azután enyém lett az utolsó 1-es villamoson vásárolt utolsó menetjegy, az utolsó, 22 óra 16 perces érvényesítési bélyegzővel. Lehet, hogy a dédunokám majd jó áron eladja egy fanatikus, vérbeli "kötött pályás" vasúttörténésznek...

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.28
- Csaknem 30 ezer látogató kereste fel az Utazás+ Kiállítást, valamint a vele egy időben rendezett....
2024.02.28
A Forma-1-es Bahreini Nagydíj csütörtöki szabadedzéseivel hivatalosan is elrajtol a világbajnoki....
2024.02.28
Egy rendkívüli ritka, gazdátlan Lamborghini Aventadorra bukkantak a dús lomkoronáiról és sokszínű....
2024.02.28
Kamipon égett az M0-son, a sztráda M4-es autóút felé vezető oldalát teljes szélességében lezárták....
2024.02.27
Éves szinten 26,34 százalékkal nőtt januárban az autóipari termelés Romániában - írja az economedia....
2024.02.27
Nem kellett messze mennie a Mercedes-Benznek, hogy a kompakt kategóriában is hadrendbe állíthassa....
2024.02.27
A GreenGo az eddigi budapesti szolgáltatási területét öt helyszínnel bővítette, így mintegy 300 000....
2024.02.27
Az autóipar fejlődésével egyre több, egykoron extrának számító technológia válik a mindennapjaink....
2024.02.27
Magánház udvarába zuhant a Budaörsi repülőtér közelében egy vitorlázó repülőgép kedd délután -....
2024.02.27
2023-ban 107 ezer 720 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 3,42 százalékkal....