agip

Eni – Az első kilencven év

2016.05.19.

A nagy múltú olasz olajtársaság idén ünnepli fennállásának 90. évfordulóját. Ebből az alkalomból teszünk most egy kis retró sétát, és tekintünk a jövőbe, a következő 90 évre tervezve.

1926, Olaszország. Az éppen regnáló pénzügy- és gazdasági miniszterek közösen nyújtanak be egy törvényjavaslatot az olajkutatás és –készletezés, valamint az olajipari termékek forgalmazásának szabályozására, és meg is alakul az Azienda Generale Italiana Petroli, vagyis az Agip (Olasz Általános Olajvállalat).

Agip hirdetés 1945-ből

A cég nemzetközi színtérre lépését az jelentette, amikor 1928-ban a britekkel közösen kezdték meg a mezopotámiai térségben (mai Törökország, Irak és Szíria egy része) az olajkutatást. Az innen kezdődő dinamikus terjeszkedést a II. világháború sem tudta igazán megtörni – ez alatt a Dél-Amerikai kontinensre fókuszált a cég.

A híres hatlábú kutya embléma megjelenéséig egészen 1952-ig kellett várni. Az új logó bevezetése része volt annak a megújulási folyamatnak, amelyet Enrico Mattei neve fémjelez, és amelynek eredeti célja a fasiszta diktatúra idején létrejött vállalat felszámolása lett volna. Ezzel szemben Mattei jelentős átszervezést hajtott végre, ezzel jelentősen megerősítve az óriáscég szerepét, sőt az addigi nagy olajvállalatok egyeduralmát is megtörte.

A híres hatlábú kutya

A híres embléma alkotója sokáig homályba burkolódzott, míg végül kiderült: a nyertes pályamű Luigi Broggini műve, amely bár folyamatosan változott a korral, mindvégig egyértelműen azonosította az egyre terjeszkedő vállalatot.

Agipból Eni

Az olasz kormány a nemzeti energiastratégia kidolgozására 1953-ban megalapította az Ente Nazionale Idrocarburit (Nemzeti Szénhidrogén Társaság, röviden Eni). A vállalat nem csak beszerezte, finomította és árusította a kőolajtermékeket, hanem például jelentős volt a gázüzletága is, de tevékenysége hamar kibővült főként sztrádamenti éttermek és motelek üzemeltetésével.

Az első Agip éttermek egyike Olaszországban

1964-ben indul a máig meghatározó kenőanyagok gyártása. A hetvenes években a legendás olasz Forma 1-es istálló, a Ferrari kezdi használni az Agip termékeit. A cég 1992-ben alakul részvénytársasággá, amely egyúttal a privatizáció kezdete is életükben.

Az Eni Magyarországon

Bár az Agip motorolajok az egykori ÁFOR kúthálózatokon kaphatóak voltak már korábban is, a hazai gyártás akkor indult meg, amikor a 70-es évek második felében Magyarországon megjelentek a nagy teljesítményű mezőgazdasági gépek. Gondot okozott azonban, hogy ezekhez a gépekhez a hazai kínálatban nem voltak megtalálhatóak a megfelelő kenőanyagok. Ekkor a Komáromi Kőolajipari Vállalat az Agippal kötött licenszszerződést és egészen a 90-es éves első feléig gyártották a világszínvonalú kenőanyagokat.

SINT 2000 dobozok kiállítva...

A vállalat egyik sikertörténete a SINT 2000 sorozat, mely az első szintetikus összetevőt is tartalmazó kenőanyagok közé tartozott, amit kereskedelmi forgalomban is kapni lehetett. Amikor a cég a jubileumra készülődött, különös dolog történt…

Egy garázs mélyén felbukkant 4 liter 30 éves olaj

A négy doboz érintetlen SINT 2000-es, 10W40 viszkozitás indexű motorolajat megtalálója nem akarta kidobni. Érdeklődött hát és egy szakember azt tanácsolta, hogy ezt az olajat – még ha eredeti csomagolása is van – ne töltse be autójába, mert túl öreg. A négy doboz ezután került az Eni Hungaria Zrt. birtokába. A vállalat lelkes munkatársai időt és fáradságot nem kímélve több vizsgálatnak is alávetették a 30 éves olajat. Az, hogy milyen eredményekkel zárult a laboratóriumi vizsgálat és hogyan képzeli el a következő 90 évet az Eni, cikksorozatunk következő részéből kiderül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....
2020.10.22
Idén júniustól Herbácskóová Anita a Magyar Suzuki Zrt. Emberi Erőforrás és Társasági Támogatások....