kenőanyag
Két évvel ezelőtt kezdődött az Agip kutak átalakítása. Akkoriban írtunk utoljára az Eni Hungaria Zrt. működéséről, az elmúlt és a következő 90 év történetéről, illetve terveiről. Most újra rákérdeztünk a cégnél az újdonságokra, és volt mit mesélniük. Elsőként, hogy a vállalat immár az Eni Austria GmbH Magyarországi Fióktelepeként működik tovább kenőanyagok, üzemanyag-adalékok, AdBlue valamint autóápolási termékek magyarországi forgalmazójaként.
Stratégiai döntés volt a kúthálózat „leadása”
2016 óta az Agip márkanév alatt üzemelő benzinkutak országosan az új tulajdonos márkanevével működnek. Akkoriban a cég úgy fogalmazott, sokkal inkább szeretnék Magyarországon a kenőanyag üzletágat erősíteni.
Mielőtt bárki azt gondolná, hogy az Eni nem tekinti számottevő piacnak Magyarországot, világosan kell látni, hogy hazáján, Olaszországon kívül a világcég kenőanyag piaci részesedése Magyarországon a legnagyobb. E mellett fontos kiemelni, hogy hazánkban már az 1970-es évek óta zajlik Eni kenőanyag gyártás, tehát az anyacég is hagyományos piaci területnek tekint országunkra.
Átalakulóban a piac
Egy sikeres cég titka az alkalmazkodóképesség. Egyszerű felhasználóként nekem fel sem tűnt, de az utóbbi néhány évben jelentős átalakulások mentek végbe a kenőanyagok piacán. Több új piaci szereplő is megjelent, sőt, ma már versenyhelyzetet teremtettek az alsóbb minőségi kategóriába tartozó – és így természetesen árelőnyt élvező – kenőanyagok is.
Az új versenytársak megjelenése mellett pedig a nyersolaj árváltozása okoz egyre csökkenő árréseket. Ebben a piaci versenyben kell a csúcsminőségű termékeket továbbra is megfelelő volumenben értékesítni, de nem is olyan egyszerű elmagyarázni a felhasználóknak, hogy egyáltalán nem mindegy milyen olajat tölt az autójába, sőt az sem, ki áll az értékesítés mögött.
De miért drága a kenőanyag?
A motorolaj, vagy egyéb kenőanyag gyártása több lépcsős folyamat, ráadásul soha nem lehet kijelenteni, hogy készen van, hiszen a járműipar fejlesztéseit, az új követelményeket is folyamatosan teljesíteni kell. Pl. egy motorolaj úgy jön létre, hogy egy úgynevezett alapolajhoz a cég által féltve őrzött receptúra alapján adalékcsomagot kevernek.
Ezért az Eni milánói központtal saját kutató-fejlesztő bázissal rendelkezik, ahol folyamatosan zajlik a termékfejlesztés. Egy ilyen bázis fenntartása, a tudósok, mérnökök alkalmazása, a kutatás-fejlesztés nagy összegeket emészt fel, amely beépül a kenőanyag árába.
Igen ám, de ekkor még csak a laboratórium polcaira került fel az új termék. Szükség van még ez után gyártói jóváhagyásokra – amivel egy külön cikkben foglalkozunk nemsokára –, esztétikus és környezetkímélő csomagolásra, felmerülnek szállítási költségek, fent kell tartani az értékesítési láncot, a raktárat, saját műszaki apparátust, és akkor még nem beszéltünk a marketing költségekről. Egyes kenőanyag márkák sokszor csak ez utóbbira költenek, és sokszor félreveztik igéreteikkel, reklámaikkal a nem elég tájékozott felhasználókat.
Ügyfélszolgálat
Említettük a műszaki apparátust. Nem sok olajcég mondhatja el magáról, hogy ha termékeivel kapcsolatban bármilyen panasz merülne fel, akkor azt képes a saját bázisán megvizsgálni. Az Eni Austria GmbH Magyarországi Fióktelepánél ez is adott, sőt!
Az interneten működő, kenőanyagokat forgalmazó webshopokkal szemben itt hús-vér emberekhez lehet fordulni, bármilyen felmerülő kérdés esetén. Van posta- és e-mail cím, telefonszám, székhely, és nem utolsó sorban minőségbiztosítás, ami adott esetben számonkérhető a cégen!
Két nagy dobás
Amikor a következő időszak kihívásairől érdeklődtem, az Eni munkatársai két nagy projektről meséltek nekem. Az egyik az Agip márkanevet újjáélesztő termékcsalád, a másik pedig az i-Sint termékcsalád megújulása. Mindkettőről nemsokára részletesen beszámolunk.