használtautó átvizsgálás

Érthetetlen, hogy ezt a kocsit miért nem vették meg

2023.10.27.

11 éves Jazz „zöldkártyával”, mégsem.

A tudatos használtautó-vásárló nem ad ki egy fillért sem, amíg nem tett meg mindent, hogy a kiszemelt kocsiról a lehető legtöbb információval rendelkezzen. Ennek legjobb módja egy használtautó-vásárlás előtti átvizsgálás, pont amivel mi is foglalkozunk.

A vizsgálat után egy bő hónappal tudomásunkra jutott, hogy a pozitív vizsgálati eredmények ellenére sem vásárolták meg a kocsit, amit nem nagyon értünk, mert akkor miért kaptuk a megbízást, ha bennünk sem bízik az ügyfél?

11 év, 110.000 km

A 2012-es Honda Jazz 1.4 km-számlálója még alig hagyta el a 110 ezres állást. Utolsó olajcseréje a szervizkönyv szerint 7.000 km-el ezelőtt volt, ráadásul előző életében, Németországban felváltva járt két Honda márkaszervizben. Pedánsan, minden év novemberében. Még egy súly a pozitívumok serpenyőjébe, hogy láthatóan 2. autóként használták, mert 1 évesen, 2.200, 2 évesen 3.900 km-nél dobták az olajat belőle.

A motorja indítható, szépen járt, diagnosztikája hibakódmentes volt. Tökéletes tömítettségű kipufogórendszer, pontos váltó, nem kopott kuplung. Kicsit sem. A fék pontos, bár a féktárcsák nem újak – ezt nem is lehet elvárni.

Belül is újszerű

Az autóba nyitva azonnal feltűnt, hogy nem gyári, eredeti, hanem a Wipplinger márkaszerviz hímzett(!) logójával ellátott szőnyegbetét volt. Ez is alátámasztja, hogy a cég pecsétjei a szervizkönyvben minden bizonnyal valódiak.

A kocsi szépen ki volt takarítva. Ez csak természetes egy magára valamit is adó kereskedésben. A kárpitok egyáltalán nem kopottak, de még a bőrözött kormány is olyan, mintha új lenne.

Működnek az ablakemelők, a tükörállítások, süvít a klíma. Egyszerűen nem találtunk fogást az utastéren, ami 11 év után még akkor is kuriózum, ha nem futott túl sokat.

A hátsó traktus éppen olyan, mint ahol emberfia még nem ült soha. A csomagtér is rendben volt, de ezt takarta valami előlünk, amiről majd később beszélünk.

Akkor biztosan törve volt

Én is ezt mondtam volna látatlanban, de nem. Illetve nem nagyon. A kocsin mérhető 100 és 140 mikron közötti festékréteg vastagsági értékek csak a motorház fedélen, a bal hátsó sárvédőn és a jobb hátsó ajtón ugrottak el. De ezeken az elemeken sem lehetett 340-nél nagyobb értékeket mérni (az ajtón 218 volt a max, a sárvédő pedig 200 alatt maradtak az értékek.)

Ami a külsérelmi nyomokat illeti, itt sem találtunk semmi igazán elrettentőt. Kifejezetten használatból eredő sérülések voltak rajta, úgy, mint a motorház fedélen látható nagyobb kavicsnyom, ami sajnos deformációt is hagyott maga után, meg az első lökös fénysérülése, ami hát melyik autón nincs?

Amire viszont nagyon ügyelni kell ezeknél a korosodó ázsiaiaknál, az a rozsda! Ha ezeken valahol megindul, akkor nagyon gyorsan terjed és könnyen előfordulhat, hogy szélesre kell nyitni a bukszát. A legneuralgikusabb pont hátul van. Kb. minden, ami hátul van. A rozsda alattomosan a tanksapka környezetében indul meg. Mivel ezen a kocsin a bal hátsó sárvédőt újra fújták, így ez a rész tiszta volt.

Cserébe érdemes ránézni a csomagtér ajtó zsanérjaira, mert itt is gyakran van kiindulási pont. Ennél a Jazznél is elindult a folyamat. Foglalkozós, de nem vészes, tényleg ez legyen a legnagyobb baja.

Alulnézetből is ellenőriztük az állapotokat. Itt az alváz, a féknyergek és fékcsövek állapota szokott kritikus lenni. Azt azonnal láttuk, hogy erre a kocsira mértek már egy megelőző csapást a rozsdával szemben. Tűrhető minőségű korrózió gátló bevonat volt alul. És a rücsi nem került rá mindenre, ami alul van. Látszik, hogy leszerelték a kipufogót szórás előtt, nincs kátrány a fékcsöveken, lengéscsillapítókon stb.

De azért mindenhova így sem jutott védelem. Az első futómű bölcsőn látható már némi rozsda és elöl az alvázon is fel-felbukkan a felületi korrózió. Szóval érdemes lenne rámenni az első részre is, ami a rozsdavédelmet illeti.

A futómű alkatrészek és féltengelyek rozsdásak már, de egyáltalán nem olyan mértékben, hogy azok miatt el kellene fordulni ettől az autótól. Még egyszer hangsúlyoznám, hogy 10 éves elmúlt a Honda!

Ár-érték arány

Ezt a kocsit szeptemberben kereken 3 millió forintért kínálták eladásra. Jelenleg (egy hónappal később) a Honda 1.4 (1.339 cm3, 73 kW) modellek futásteljesítménytől függően 2,95 és 3,6 millió között mozognak. Ha a fentiek nem elég meggyőzőek, akkor elárulom, hogy a csomagtartóban ott figyelt 4 db 2020-as gyártású 6-7 mm profilmélységű téli gumi, méghozzá alufelnire szerelve.

Mondhatjuk, hogy abszolút jó áron adták a kocsit, főleg, hogy a mi vizsgálat utáni értékelésünkön is zöld háttérszínt kapott a teendők listája, de ezen is csak a közeledő (novemberben esedékes) kötelező időszakos karbantartásra tudtuk felhívni a figyelmet. De hát ez minden használtautó vásárláskor amúgy is kötelező.

És nem vette meg az ügyfél

Ahogy említettem, teljesen véletlenül, egy hónap múltán jutott vissza hozzá az információ, hogy annak ellenére, hogy az általunk elvégzett vásárlás előtti használtautó vizsgálaton a kocsi igen jól szerepelt, az ügyfélnek mégsem kellett. Nem hívott, nem egyeztettünk, megnézte az írásos és képi eredményeket, majd tovább állt.

Ha megvolt a típusválasztás, azon belül elsőre(!) talált egy ígéretes modellt, kifizetett egy vásárlás előtti vizsgálatot – tehát megbízott bennünk – akkor miért nem adott a véleményünkre?

Minden esetre a kocsi hirdetése már nem aktív, azóta eladták. Átvizsgálással vagy anélkül, de azt hiszem, valaki jól járt vele. Ilyen is van a magyar piacon is, nem csak mindig a horror történetek.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
Május 26-ig látható az AUTOPOESIS kiállítás, amelyen bemutatkozik az anyavállalat közel négy....
2024.05.22
Üldözött, leszorított, majd megállt hisztizni az M7 belső sávjában. Nem tetszett neki, hogy....
2024.05.22
Míg a tisztán elektromos autók eladása lassul, addig a plug-in hybridek piaca fellendült Európában....
2024.05.22
Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, emellett esetenként szélerősödés, jégeső előfordulhat....
2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..
2024.05.21
A BYD, a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója nehezen tud betörni a német autópiacra,....