Formula Student East

Ez a legnagyobb Formula átverés

2023.08.13.

Aki belekóstolt nem tud leszokni róla: autóverseny, benzingőzzel, nagyfeszültséggel.

Igazi megszállottak, akiknek mindegy, hogy benzin, vagy áram hajtja, lényeg, hogy menjen az autó, és nem is akárhogyan.

Leírva könnyű, de a valóság nagyon más.

Korlátozott idő, korlátozott anyagi források, amit ráadásul a hallgatóknak kell összekalapozniuk, ők mégis minden évben belevágnak az autóépítésbe, folyamatos fejlesztésbe.

És korlátozott versenyzési lehetőség, mert a neve Formula Student East, de igazából világbajnoki rendezvény, melynek népszerűséget jelzi, hogy döntőjére minden évben három-négyszeres a túljelentkezés, idén negyven ország közel háromszáz csapatából 84 kapott indulási lehetőséget és bokszot a Hungaroringen.

A mezőnyben a németek vannak a legtöbben, de érkeztek egyetemisták az USA-ból, a magyarok hét autóval álltak rajthoz: a legrégebbi és legsikeresebb BME Formula Racing Team és a győri Arrabona Racing Team mellett megjelent a BME Motorsport, a Civis Rcing Team, a KEFO Motorsport és az Obuda University Racing Team, egy kivételével valamennyien benzinmotoros géppel versenyeztek, a BME FRT elektromos és elektromos-önvezető autóval is indult.

A versenysorozatot 1981-ben a tengerentúlon hozták létre mérnöki és gazdasági tanulmányokat folytató diákoknak, hogy egy olyan formula versenyautót konstruáljanak, amelyet nem csupán megépítenek, de a piaci bevezetésére vonatkozó koncepcióját is elkészítik. Egy ilyen életszerű projekt egész éves munkát, kitartást, innovatív hozzáállást, elméleti és gyakorlatorientált felkészülést követel a csapatok tagjaitól. A Formula Student tehát kipróbált, agilis szakembereket nevel, ebből pedig a mozgalmat támogató iparvállalatok is profitálnak.

2023. augusztusának első hetében hetedik alkalommal, rendezték mag a Hungaroringen a Formula Student East nemzetközi hallgatói konstrukciós versenyt, melyen saját fejlesztésű, belsőégésű, elektromos és önvezető járműveikkel indult a mezőny.

A háromezer egyetemista nem mellékesen komoly támogatók előadásain keresztül ismerhette meg a szponzorcégek tevékenységét. Nyitányként autósport szakmabeliek is megszólaltak, a cégfőnökök prezentációjából pedig az is kiderült, hogy aki belekóstolt, az többé nem tud leszokni róla. Pláne, ha aktív csapattag is volt. Mint a Jaguar Land Rover Hungary termékmenedzsere, Garaba Ákos aki műszaki egyetemistaként volt némi köze a Formula Racing Teamhez, napjainkban pedig egyik vezetője a 340 főt foglalkoztató fejlesztési központnak, ahol az önvezetés, a elektromos hajtás ás a járműdinamikai területen dolgozik több egykori formulás mérnök, akik már hallgatókorukban szoros kapcsolatba kerültek a járműiparral.

A versenysportszakmát képviselő Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autó-és Motorsport Szövetség elnöke szerint nem csak nevében Formula az egyetemisták versenysorozata, ami azonnal érezhető a Hungaroringen is, a boksz utcai hangulatból. Nem véletlenül, hiszen versenyautót tervezni, készíteni, vezetni nagy élmény. És itt még működik az autósport klasszikus bajtársiassága, ezért is szereti a Formula Studentet és ezért is próbálja az MNASz elnöke még szorosabbra fűzni a fiatalok és a profik közötti kapcsolatot, amit megválasztásakor is ígért. A versenyautó technikai eszköz, amit működtetni kell, és amihez pénz kell, sajnos állami forrásból egyre kevesebb.

Az MNASZ elnöke szerint eredményes az együttműködés a győri egyetemmel és folyamatosan a többivel is építik a szorosabb kapcsolatot. A fiataloknak is folyamatosan követni kell az Nemzetközi Autószövetség (FIA) szabályváltozásait, újak kialakítását. Mostanság formálják a klasszikus kategória szabályozását és a lehetőségét, ami persze veszélyt is rejt a 350 lóerős teljesítményű Lada szörnyetegek esetében. Az MNASZ jelenleg is együttműködik ebben a témában az Egyesült Királyságbeli testvérszervezettel, mert ott is sok Ford Escort Mark sorozatú gép működik még. Ezek szabályozása mellett aktuális téma az elektromos és autonóm versenyautózás.

A cél, hogy az új szabályok életszerűek legyenek és amiket szigorúan, de mosolyogva be kell tartatni. És hogy ne vesszen el a lényeg, vagyis a pilóták legyenek gladiátorok, miközben nagy kérdés, hogy mennyire hogy mennyire avatkozzanak be a biztonsági automatikák a vezetésbe.

Kiss Dávid, a Járműmérnökök Egyesületének elnöke szerint egy nagy átverés a Formula Student, mert látszólag szórakozás, pedig inkább kemény tanulás, tudásgyűjtés, ami egy életen át kamatozik.

Mert igazi kihívás: a fiatalok egyetlen fehér papírról indulva egy év alatt komplett autót építenek, amivel versenyeznek.

Közben az egyetemi éveik alatt a motorsport olyan üzleti modellt teremt, ami a hétköznapi autógyártásban nem biztos, hogy mindig használható, de fontos, mert a hallgatók is szeretik a technika és a gladiátorok küzdelmét.

A Formula Student egyébként is nagy változások előtt áll, mivel folyamatosan kivezetik a piacokról a belsőégésű motorokat, egyre népesebb az elektromos hajtásúak és hibridek mezőnye, miközben terjed az autonóm vezetés. Ez persze hosszú folyamat és a Formula Studentben is még sokáig a benzinesek dominálnak majd, mert sok csapatnak nagy tehertétel a hibrid/ÉV technológia.

Az autonóm esetében pedig érdemes bevezetni a szimulátoros versenyt.

A jelenlegi közel százas csapatszámok már kinőtték a pályákat, de közben a Hungaroring is bővül, ami újabb lehetőséget jelent még népesebb nemzetközi versenyek rendezésére, ahol kiállítják majd a magyar termékeket, prototípusokat.

Idén először előadássorozatban mutatkoztak meg a magyarországi járműipar jelentős szereplői.

A nyitó prezentációt a Knorr Bremse vezérigazgatója, Frank Péter tartotta, utána Thorsten Pfeffer mutatta be a győri Audi Hungaria jármű és motorgyártó tevékenységét, terveit, fejlesztéseit.

Idén is sok fizetős néző látogatottak ki a Formula Student Eastre, melyen volt gyorsulási verseny elektromos- és belső égésű kategóriában a Hungaroring célegyenesében, Skid Pad verseny a Porsche Parkolóban, Autocross időmérő az 1-es kanyarban.

Magyar siker

A BME Formula Racing Team a Hungaroringen megrendezett Formula Student Easten megszerezte az Endurance és a Dynamic overall első helyét, illetve az elektromos kategória összesített megyedik helyét. Szóval jól sikerült a bemelegítés a hazai futamra, hiszen korábban a Red Bull Ringen rendezett Formula Student Ausztria Endurance kategóriájában harmadikok, összesítettben negyedikek lettek.

A Formula Student East 2023 támogatói:

AE, Audi Hungaria, Bosch, Garett, HUMDA, Hungaroring, Jaguar Lan Rover, Knorr-Bremse, RVSz, Scraping Robotics, Széchényi Egyetem, UNINNO.

FotóK: AE, FRT, LSB és a Szerző felvételei

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....