gázturbina

Ez már nagyon gáz!

2021.05.02.

Gyorsulási versenyeken és rekordfutamokon gyakran használnak gázturbinákat, ám utcai autókban ritkán fordul elő, pedig a mérnökök már nyolcvan éve próbálkoznak

 

Csak show car az Ford FX                        Forrás: Ford Motor Company               

Mindenevő

A gázturbina előnye a dugattyúsnál tömörebb méret, a kompaktabb beépíthetőség, miközben a gáztól az alkoholon át a dízelolajig szinte bármilyen üzemanyaggal működik. Néhány márka már megpróbálkozott gázturbinás autóval, de nagyon magas fordulatszáma és nehéz szabályozhatósága miatt eddig nem vált be közúti járműveknél. Pedig...

Gázturbinás Fiat                                    Forrás: Fiat

Nem mai ötlet

Gázturbinás autóval már a múlt században is foglalkozott néhány márka: a Rover tucatnyi prototípust épített az 1940-es évektől a hatvanas évek közepéig. Az 1952-ben készült első darab rendszáma JET 1R volt, és egy lezárt belgiumi autópályán 240 km/h sebességrekordot állított fel.

Az Austin, Fiat, Renault, General Motors, Ford, Chrysler és GAZ is az ötvenes években szállt be a gázturbinás versenybe, a hatvanas években igencsak gazdag volt az autós kísérletek száma, sőt, a Mercedes még a nyolcvanas években is tesztelt ilyen prototípust.

Az amerikaiak és oroszok katonai járművek és harckocsik hajtásánál is próbálkoztak gázturbinával.

Rover Jet 1                                                                   Forrás: BMC

Gázturbinás Chrysler                            Forrás: CMC

Tucatnyi tanulmány

A legtöbben csak a kísérletezésig jutott, mert a gázturbina leginkább állandóan magas fordulatszámon és egyenletes terhelés mellett képes hatékonyan működni, a hétköznapi közlekedésben viszont állandó a ritmusváltás, az elindulás, megállás, araszolás és emiatt nem a legalkalmasabb közúti autókhoz.

A tisztán gázturbinás hajtás helyett több cég is hibridmegoldásokkal próbálkozott. A Volvo 1992-es ECC jelzésű tanulmánymodelljében a 95 lóerős gázturbina generátort hajtott és az így termelt energia táplálta az autó villanymotorját.

Jaguar C-X75-ös koncepció                                                 Forrás: JLR

Állami pénzzel sem ment

A Jaguar 2010-ben bemutatott és állami támogatással fejlesztett sportkocsijához a kisméretű axiális gázturbinát a Bladon Jets, villanymotorjait az SR Drives szállította. A C-X75-ösben a két kisméretű, földgázüzemű, gázturbina percenkénti 80 ezres fordulattal hajtotta az akkupakkot töltő generátort. Direkt kerék-gázturbina üzemmódban álló helyzetből 3,4 másodperc alatt gyorsult százra, végsebessége pedig 330 km/h volt. Egyetlen példánya ma a gyári múzeumban pihen.

Napjainkban is akadnak próbálkozók.

A 2010-es JAG műszere                                                      Forrás: JLR

JET 1R

Igen, már megint a kínaiak, sóhajt fel a Tisztelt Olvasó, és tényleg, ez is autonóm, és ez is villamos hajtású, ráadásul nem akármilyen range extenderrel, vagyis hatótávolság növelő rendszerrel.

A kínai Techrules, a Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV) neve is jelzi, hogy a villamoshajtáshoz szükséges áramot saját turbinájával termeli.

Karosszériáját Fabrizio és Giorgetto Giugiaro tervezte és a JET 1R szupersportkocsi jobban gyorsul mint a Bugatti Veyron, miközben fogyasztása annyi, mint egy kisautóé. És ez nem csak reklámszöveg, hanem valós érték, igaz, drága áron és nem akármilyen szerkezettel.

Techrule hátsó                                                 Forrás: TAT

Forma 1-es erő

A pekingi központú Techrules a TXR-S konszern része, így van bőven jet tapasztalata, mert az elmúlt negyedszázadban repülőgépkehez és stabil áramfejlesztőkhöz tervezett és gyártott gázturbinákat, persze az autós változat alapvetően különbözik. Első közúti modelljeinek betűjelzései is erre utalnak: Aviation Turbine (AT) és Gas Turbine (GT).

A Techrules AT és GT szupersportkocsinál a jet nem a kerekeket, hanem generátort hajtja, így termelve áramot a vízhűtéses akkumulátoroknak: a 720 voltos és 20 kilowattórás lítium-mangán csomag hat darab háromfázisú villanymotort táplál. Az 1044 lóerős rendszer-teljesítménnyel és a 800 newtonméteres nyomatékkal iszonyatos tempóra és gyorsulásra képes a Techrules: álló helyzetből 2,5 másodperc alatt éri el a százas tempót és 350 km/órás száguldásra képes. Ezek már Forma-1-es képességek, miközben fogyasztása egyáltalán nem az, hiszen a gyártó tájékoztatása szerint közúton száz kilométerre öt liternél kevesebb kerozinnal is elmegy.

Giugiaro formaterv                                         Forrás: TAT        

Eredeti csapágyazás

A legkorszerűbb technikát képviselő gépben több érdekes műszaki megoldás található: a közúti járművek rázkódása és a gázturbina magas - 96 ezres percenkénti - fordulatszáma miatt csúszócsapágyak nem jöhettek szóba, ezért a Techrules fejlesztői mást találtak ki. A főtengely nem olajfilmen, hanem légpárnán és elektromágneses csapágyakon forog.

A gázturbina egyébként csak akkor működik, ha lemerülőben van az hálózatról is feltölthető akkumulátor, mely 150 kilométerre elég.

Attraktív Techrules fazon                          Forrás: TAT                           

Előre a milliárdot!

A Techrules legújabb gázturbinás modellje többféle akkucsomaggal rendelhető Ren hatótávolsága 80 literes tankkal 1200 km. Ebben szerepet játszik az 1300 kilogrammos menetkész tömeg, ami ilyen teljesítménynél könnyűnek számít, hála a többrétegű szénszálas erősítésű kompozit fülkének és más diétás technológiáknak. A Techrules már fejleszti sugárhajtású családi modelljét és megkezdte a Ren sorozatgyártását: a kétszázas limitált széria minden darabjáért közel egymilliárd forintnyi összeget kell fizetni, méghozzá előre.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....