járműtörténelem
Austin Mini
Beatles lemez forog a lejátszón, a tévében pedig éppen az első Holdra szállást közvetítik, a legtöbb háztartásban még valószínűleg fekete-fehérben. Ez volt az az időszak, amikor olyan korszakalkotó autók berobbantak a köztudatba, mint amilyen a Mini is. Nyilván a kényszer szülte, hiszen a háború utáni Anglia gazdasági helyzetére még a Szuezi válság, és az ezzel járó magas üzemanyag költségek is rátettek. Szóval felkérték Alec Issigonist, hogy alkosson egy költséghatékony, megfizethető kisautót, amiben négy felnőtt is elfér. A komfort utolsó szempont volt a listán. Ez lett a Mini, ami az Egyesült Királyság popkultúrális ikonjává vált. Rock sztároktól a királyi család tagjaiig mindenkinek volt Minije, a Cooper S sportváltozattal egymás után háromszor nyerték meg a Monte-Carlo Rallyt.
AC Cobra
Ugyanakkor az óceán túloldalán is történtek izgalmas dolgok. Oké, például amellett, hogy Steve McQueen egy Porsche 356 Speedsterrel járta Los Angeles útjait. Volt ugyanis egy tehetséges versenypilóta, aki saját autó építéséről álmodott. Őt úgy hívták, hogy Carroll Shelby, és mivel gyenge szíve miatt fel kellett hagynia a versenyzéssel, úgy döntött, hogy eljött az idő belevágni egy saját sportautó gyártásába. Ehhez felkérte a brit AC segítségét, és eredetileg úgy tervezte, hogy a Chevrolet V8-asa fogja hajtani a nyitott tetős, gömbölyű lámpás gépet. Ugyanakkor a Chevrolet elutasította a felkeresését, míg végül a Fordnál talál V8-partnerre. Carroll Shelby és a Ford közös története innentől a történelem könyvekbe való.
Ferrari 250 GTO
Nemes egyszerűséggel a világ legdrágább autójaként szoktak hivatkozni a Ferrari 250 GTO-ra, hiszen például 2018-ban is elkelt egy 48 millió dollárért. Felfoghatatlan összeg egy felfoghatatlanul gyönyörű és nem mellesleg sikeres autóért, ami a Ferrari történelem egyik legkiemelkedőbb példánya, pedig akad még ott néhány. A formatervért maga Giotto Bizzarrini, a későbbi Bizzarrini 5300GT tervezője felelt, és mindössze 36 darab készült a 250 GTO-ból. Verhetetlennek bizonyult a verseny pályákon. Nyertek vele Le Mans-i 24 órást, Spa 1000 km-est, Targa Floriot és Sebringi 12 órást is, hogy a világ másik felét is említsem. Mindössze egyetlen shooting brake készült belőle, amit „Breadvan-nek”, azaz kenyeres furgonnak csúfoltak, és egyébként többször járt a Hungaroringen is.
Porsche 901
Nem mehetünk el szó nélkül amellett a modell mellett sem, ami a Porschét azzá tette, ami ma. Igen, előtte ott volt a szintén remek 356-os is, de a Porsche jelenleg is a 911-es széria sikeréből és presztízséből él és építkezik. Meg az SUV-kból, de ez egy másik téma. Az 1963-as Frankfurti Autószalonra gördítették be először az akkor még Porsche 901-nek hívott sportautót, aminek ikonikus sziluettje a mai napig tovább él a 911 különböző generációin. 128 lóerős volt, szemben az előd 55 lóerős motorjával, és mindössze 9,1 másodperc alatt futotta meg a 0-100-at, ami akkoriban nagy szó volt. Nem lehet leírni, hogy mennyit köszönhet a világ ennek az autónak. A legőszintébb, legjobb minőségű és legjobban vezethető típuscsaládot indította útjára a Porsche 901, amire minden férfi vágyik már gyerekkorától kezdve.
Ford Mustang
Van azonban még egy modell, amilyen ma a világ utolsó ikonikus autói közé sorolható a Fiat 500, a Jeep Wrangler, a Mini Cooper vagy a Porsche 911 mellett, ráadásul szintén a 60-as években született. Ez pedig a Ford Mustang, azaz a pony car kategória megalkotója. Négy ülés, sportos megjelenés, de eleinte ehhez egyáltalán nem passzoló menettulajdonságok. Ugyanakkor széles körben személyre szabható volt, szabad és vonzó volt, a klasszikus luxus sportautók arányaival: rövid farral, hosszú orral. A korábban is említett Carroll Shelbynek köszönhető, hogy végül a versenyzéssel is összekapcsolódott a Mustang modellnév, hiszen a korai GT 350 modellek már teljesítményben is azt hozták, amit a sportos külső alapján gondolnánk.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!