ICDP
Az önvezető autókkal kapcsolatban a szaksajtóban és a közmédiában egyaránt rengeteg találgatás látott napvilágon az elmúlt időszakban. A nagy hírverés ellenére az önvezető autók széles körben való elterjedése előtt valószínű még hosszú út áll. Ugyanakkor szinte biztos, hogy ezeknek a járműveknek a fejlesztési folyamatai, mérföldkövei komoly hatást gyakorolnak majd az autóipar egészére.
Mindannyian emlékszünk még a legendás Knight Rider sorozatra. 1982-ről beszélünk… (fotó: HVG.hu)
„Fütyölök egyet, és ő odajön hozzám. Ez az én elképzelésem a jövő vezető-nélküli autójáról. Azt várom, hogy amikor szükségem van egy autóra, az időben megérkezik hozzám, elvisz a következő célállomásomhoz, vagy éppen egy közlekedési csomóponthoz (például egy vasútállomásra), majd egész egyszerűen eltűnik." - mondja Ben Waller. "Bár igaz, hogy talán nosztalgikus elfogultságba estem az ötletet illetően, hogy legyen egy autóm, a valóság az, az, hogy igazán nincs rá szükségem. A nyilvánosság képzelőerejét megfogja a jövő fáradhatatlan, vezető-nélküli robot taxi flottája, melynek következményei az autóipari szektorra még nagyon távlatiak, de valami olyasmit érdemes elképzelni, amit Lukas Neckermann fogalmazott meg könyvében, vagyis a mobilitásnak egy olyan jövőképét, ahol zéró tulajdon, zéró baleset és zéró károsanyag-kibocsájtás van.”
Lukas Neckermann: A mobilitás forradalma című könyvének borítója (forrás: amazon.com)
Még mielőtt eljutunk a vezető-nélküli flottákhoz, az autóiparnak számos akadályt kell leküzdenie. Az első mérföldkő az igényvezérelt közlekedés. Ennek legegyszerűbb változata maga a taxi szolgáltatás, de ennél itt sokkal többről van szó. Mostanában egyre többet hallani az „Uber” szolgáltatásról, amit egyes országok képesek voltak befogadni, máshol a jogszabályi keretek és az üzleti ellenérdekek nem hagytak neki teret Erről mi is sokat cikkeztünk itt az Autószektor hasábjain.
Tulajdonképpen az igazi változás nem a személyszállítás módjában áll, vagyis abban, hogy az csupán egy fizikai eszköz, vagy kell hozzá a sofőr is. A valódi különbség a szolgáltatás összetettségében rejlik, gondoljunk csak egy olyan csomagra, mely magában foglalja a valós idejű, igényvezérelt foglalást, fizetést, utasbiztosítást és a tömegközlekedéshez való illeszkedést. Ez utóbbira kiváló példa az Uber és a TransLoc úttörő társulási kísérlete, elérhetővé téve a tömegközlekedés nyomon követését és frissítését. Ketten együtt egy olyan rendszert tudtak összehozni, amely az utazás tervezőn keresztül van integrálva a tömegközlekedési hálózatba, ahol az Uber élvez prioritást. Mivel a szolgáltatásnak rengeteg előnye van a vásárló (utazó) és a szolgáltatást nyújtó szempontjából egyaránt, könnyen egy fontos jövedelemgyűjtő forrássá, valamint egy fontos ügyfélkiszolgáló csatornává válhat.
Úttörő próbálkozás a Transloc és az Uber együttműködésével. Nálunk egy sokkal korábbi ponton akadt el a történet… (forrás: transloc.com)
Mindeközben a Daimler cég a My Taxi-val rukkolt elő az Uber-rel szemben. A mintegy 10 milliós applikáció letöltéssel és 45 ezer taxis részvételével létrehozott szolgáltatás egyre fontosabbá váló szegmensét képezi a cég mobilitás-szolgáltatás portfóliójának.
Mytaxik Németországban – taxi applikáció, komoly versenyben az Uberrel (kép: hír.ma)
A MAAS, avagy „Mobilitás, mint szolgáltatás”, egy újszerű és globális sikertörténetre alkalmas szolgáltatás egy helsinkii igényvezérelt autóbuszos pilotból, a Kutsuplus-ból indult. A projekt célja, hogy egyedüli platformmá váljon, A-tól Z-ig magában foglalva az utazást és a kapcsolódó szolgáltatásokat. Nyilvánvaló, hogy aki piacvezetővé válik, egyben a fő utazásszervező és eszköz „megrendelő” is lesz egyben. Jelenleg ugyanis a piacon az látszik, hogy a gyártók (még) nem törnek be erre a piacra, hanem egyszerűen megmaradnak flotta beszállítónak. És itt jön a következő kérdés: De mi van, ha a személyautók továbbra is biztonságosabbak, vagy legalábbis annak tartják őket? Az autóvezetés jövőjéről, az autó tulajdonlásról, és az önvezető autókban rejlő lehetőségekről a következő részben foglalkozunk.
Kutsuplus – a helsinkii igényvezérelt szolgáltatás túl korai volt az elemzők szerint (forrás: citiscope.org)
A cikk forrása Ben Waller – Don’t stop moving című ICDP blogbejegyzése