Los Angeles-i Autószalon

Fél évet csúszik az idei Los Angeles-i Autószalon

2020.10.22.

Amerikában továbbra is tombol a járvány, ezért abszolút indokolt a döntés. Az áprilisi New York-i kiállítás is elmaradt, utóbbira a második világháború óta nem volt példa.

Csak egy sima decemberi hétvége 2019-ben...vagy inkább mégsem. Gyönyörű kék Dodge-om kulcsát leadtam Kansas City repterén, és szombat reggel már útban is voltam a nyugati partra a felhők között. Szeretek nyugatra utazni, mert lehet csalni az idővel: ahogy ébredt a város, én már landoltam is. Másik Dodge felvesz, a szín ugyanaz, de ebben V8 morog a hat henger után. Ugyanúgy csak hátul hajt.

A kiállítás decemberben volt, a verőfényes napsütésben sikerült leégni a strandon. És akkor ilyen kellemes emlékek után olvassa azt az ember, hogy 2021 májusára tolták a rendezvényt már így előző szeptember legelején. Senki nem akarja vállalni a kockázatot, és a New York-i kiállításnál már kitárgyalt hatalmas lobbi ilyen esetben fabadkát sem ér, hiszen ember nincs a Földön, aki a nevét merné adni ilyen merész húzáshoz - meg aztán talán a látogatók is mind otthon maradnának. Pedig már mióta szigor van. A nyári lazulás rosszat tett a megbetegedési számoknak világszerte, de kormány legyen a talpán, aki a szabadságolás alatt merné röghöz kötni népét. 

Sokaknak már régen elege van, hogy gyökeres életstílusváltásra kényszerül. És tegyük hozzá, igenis nagyon jó hangulatúak ezek a szalonok és hatalmas élmény személyesen behuppanni a legjobb és érinthetetlennek hitt autókba - ahogyan Párizsban is a legnagyobb természetességgel ücsörgött a jó nép mindössze tucatszámban készülő Lamborghinikben. Én pedig remegő lábakkal beszálltam egy 100 milliós Aston Martinba. 

Legutóbb 2019 november végén-december elején rendezték meg ismét a Los Angeles-i Autószalont a varázslatos Kalifornia egyik legszebb városában, ahol egyebek mellett megismerhettük a Toyota és a Ford új irányát, de például az Audi országos premierén is részt vehettünk. Bónuszként elvezettünk Las Vegasba is, ha már csak 4 órányira volt, hogy meggyőződjünk róla, hogy az európai gonosz nyelvek által sokat mondott amcsi autós sztereotípiák hamisak.

A Los Angeles-i Autószalon története

A Los Angeles-i Autószalon 1907-ben nyitotta meg kapuit először. Kezdetben 99 autó várta az érdeklődőket. Ez fokozatosan többre hízott az 1920-as években, amikor újabb és újabb, nagyobb helyszínekre költöztették a kiállítást. Rövidzár okozta tűz és rekord mennyiségű hó sem szabhatott gátat a rendezvénynek ekkortájt.

Az 1930-as években a show továbbra is népszerű volt a válság ellenére, de az autóeladások 1932-es mélypontján mindössze fele annyi modell kelt el, mint három évvel korábban.

1931-ben költözött be először a kiállítás Los Angeles belvárosába. A könnyű megközelíthetőség és a jó parkolási adottságok miatt a szervezők a Wilshire Boulevard és a Fairfax Avenue kereszteződésénél tűzték ki a helyszínt, két nagy sátorban egészen 1935-ig, amikor is a januári mellett Franklin Roosevelt elnök kérésére novemberben tartottak egy második szalont is, mert az év utolsó negyedében mindig csökkent a kereslet az autók iránt, ezért az iparágból sok munkás lemorzsolódott. A téli szünet előtti show-tól azt remélték, ha előrehozzák a következő év elején debütáló modelleket, jobban fel tudják kelteni a vásárlóközönség érdeklődését – új helyszínen, a Pan Pacific Auditoriumban. Egészen 1940-ig itt folytatódott a sorozat, amikor is a második világháború miatt 1952-ig lehúzták a redőnyt.

Érdekesség, hogy amikor Európából hazatértek a katonák 1952-ben, arról számoltak be, hogy sokukat megnyerték az európai autók. Többen még importáltak is négykerekűt. Éppen ezért felmerült, hogy az öreg kontinens gyártói is feltűnjenek a kiállításon. Korábban ez elképzelhetetlen lett volna, és éles kontraszt rajzolódott ki a háború előtti és utáni show-kon: ebben az évben 152 modellt állítottak ki, de az amerikai gyártmányok mellett voltak autók Angliából, Franciaországból és Olaszországból is. A háború utáni pozitív hangulat nemcsak a Los Angeles-i populációra, hanem az autóiparra is kedvezően hatott.

Az 1950-es évektől kezdve bevett gyakorlattá vált, hogy híres amerikai művészek és sztárok csatlakoztak az autós kiállításhoz, amely egyre inkább egy összetettebb szórakozási lehetőségként élt tovább, sokkal szélesebb célközönséget megszólítva, még érdekesebbé téve az alapvető ottlétet. Énekesek, táncosok adtak elő, s 1958-tól kezdve szépségkirálynőt is választottak az elkövetkezendő évtized mindegyik bemutatóján. Ezek a tini hölgyek a műsorszámokban szerepeltek, ajándékokat osztottak és a vendégeket üdvözölték.

A nagy amerikai autóshow-k számokban

A New York-i Autószalon után (1,071 millió látogató) sorrendben a Los Angeles-i kiállítás következik másodikként (918 043), majd Chicago (398 987), Detroit (380 116), Philadelphia (380 035), Dallas (376 536), Boston (346 994), San Francisco (345 331), Houston (325 143) és Miami (309 685).

2020-tól a januárról nyárra áthelyezett detroiti show miatt például a Ford is előrehozta néhány típusának leleplezését novemberre, Los Angeles-be, noha mi sem mutatott jobban annál, mint mikor a General Motors, a Fiat Chrysler vagy éppen a Ford Michigan államban tudott leplet lerántani, közel a főhadiszállásokhoz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....
2020.12.03
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) külön engedélyének köszönhetően részt vehet a fiatal Forma-1....
2020.12.03
Nem véletlen, hogy a Teslát még csak meg sem említi a Daimler vezérigazgatója, hiszen az európai....
2020.12.03
Egyedülálló hidat építettek indiai szakemberek egy forgalmas főút fölött, hogy segítsenek a....
2020.12.03
A Rail Cargo Hungaria 1,5  milliárd forintot meghaladó értékű beruházással lecseréli vagonjainak....
2020.12.03
Rekordszámú elődás, nemzetközi szinten is értékes kutatási eredmények hangzottak el az autonóm....
2020.12.03
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a....
2020.12.03
Gyászos a mai nap mérlege közlekedésbiztonsági szempontból. A BM Katasztrófavédelmi....