New York-i Autószalon
Nem kevesen lobbiztak azért, hogy a New York-i Nemzetközi Autószalon megnyithassa kapuit 2020-ban is. Ne feledjük, csillagászati összegekről és majdnem 1,1 millió látogatóról beszélünk, valamint olyan közösségi médiás lábnyomról, amit akkor sem tudnának elérni a gyártók, ha teljesen megfeszülnek: tavaly összesen 3,4 milliárd sajtómegjelenést és 1,14 milliárd közösségi médiás posztot regisztráltak, ami a szalonhoz kapcsolódott. Szintén tanulságos, hogy Amerika-szinten másfélszeresével több időt töltenek el itt a vendégek, mint bármely más autós kiállításon.
Az első kiállítás 1900-ban, pontosan 120 évvel ezelőtt nyílt meg New York városában, ezt a Madison Square Gardenben rendezték meg. Az utóbbi időben viszont már a Jacob K. Javits Convention Centerben parkolnak a bemutatóautók. Egyedül a második világháború szabott gátat az eseménynek egészen a koronavírus idei pusztításáig, pedig komoly gazdasági visszaesés volt az USA-ban az 1930-as években, olajválság az 1970-es időszakban, gazdasági válság a ’80-as években és 2008-ban is. Hiába, az autóipar a nehéz időkben is fejlesztett, és a személyi mobilitási szabadságot adja a tulajdonosoknak már évszázados viszonylatban; arról nem is beszélve, hogy a számos más iparágra is nagy hatással volt (film, zene, dizájn, fotóipar).
A nemzetközi kiállítás a világ top autószalonjai között szerepel. Vonzerejét fokozza, hogy a márkák széles palettája található meg rajta, így tényleg mindenki talál kedvére valót magának. Nekem különösen tetszik, hogy az ázsiai gyártók bőséges modellkínálatot tudhatnak magukénak az Államokban. A hazai termékek és a helyi iparág védelme mellett ez úgy férhet meg párhuzamosan, hogy ezek az autók javarészt helyben készülnek, vagyis ilyen módon képesek segíteni az amerikai gazdaságot, és nem igazán külföldi importként kell rájuk tekinteni.
Az elkövetkezendő év számos újdonságot fog hozni az amerikai gyártók életében is. Eddig ugyanis kevésbé követték a világ elektrifikálási trendjét, viszont egyre inkább ők is ráéreznek és törődnek az elektromos platformokkal, saját akkumulátor-fejlesztéssel – miközben továbbra is élnek nyolchengeres benzinmotorjaik. Olyan olcsó benzinárak és szabados emissziós szabályozás mellett ez nem csoda, ahogyan az sem, hogy egy lágy-hibrid, V6-os motorral szerelt őrült nagy pickup továbbra sem lesz a hatékonyság megtestesítője, és persze túlzással, de inkább kirakatba illik ez a megoldás. Azonban ez szépen alakul, és néhány éven belül lesz még olyan termék, amire még nekünk is fájhat a fogunk.
Természetesen a kulturális és életérzésbeli különbségek továbbra is markáns eltéréseket határoznak majd meg bizonyos szegmensekben. Arról nem is beszélve, hogy micsoda árkülönbségek vannak a négykerekűek között Európa-USA összevetésben.
Azt se feledjük el, hogy úttörő megoldással elsőként előrukkolni marha költséges, és akár már egy-másfél év „kivárás” is jelentős kiadáscsökkentéssel ér fel a gyártóknak. Nem mindenki szán szívesen egymilliárd fejlesztési dollárt egy elektromos modellre.
A járvány ugyanakkor rávilágított arra is, hogy minden márkának minden autószalonon való részvétele valóban kifizetődő-e. Annyi mindent lehet online intézni manapság... A témával alábbi cikkünk foglalkozik.