szállítás

Fenyőfa: örömet és bánatot is okozhat

2014.12.08.

Sokféle ajándékot lehet venni karácsonyra és az otthonok többségéből nem hiányzik majd a fenyő: van akinek néhány néhány ág elég, van aki méretes fát vásárol, amit haza is kell szállítani, de nem mindegy hogyan.

Lazán rögzített fenyő a tetőn FOTÓ: ADAC

Az autó már áll, a fenyő még repül

Lehet biztonságosan és lehet veszélyesen, csakúgy mint autózni, vagy autóval nagyobb tárgyakat szállítani. Aki már látott erős fékezéskor tetőcsomagtartóról lerepülő lambériát, az tudja, hogy milyen kárt okozhat az előtte álló kocsiban a léc, ne adj isten, annak utasában, nincs ez másképp a karácsonyi fenyőfákkal sem. A rosszul rögzített létra, vagy fenyőfa már gyilkos fegyverré válhat, ha felelőtlenül szállítják. Sokan megpróbálják bepréselni a kocsiba, ám ha túl nagy a kiválasztott fenyő, akkor marad a nyitott ajtó, ilyenkor a kilógó részt a túlméretes rakomány miatt feltűnően jelölni kell. A narancs vagy vörös színű szalag nem takarhatja a rendszámot és egyik világítóberendezést sem. Van, aki olyan nagy fát vesz, hogy még a kombiba sem fér be, ekkor marad a tetőcsomagtartó, ám a rögzítéshez nem elég a hagyományos gumipók, mert erős fékezéskor a békés karácsonyra szánt fa gyilkos fegyverré válhat, hiszen a szállító autó már régen áll, amikor a fenyő tovább száll, és összetöri az előtte álló autót, vagy ami még rosszabb, az abban ülőket, ráadásul pont fejmagasságban.

Rossz rögzítéssel nem marad a tetőn a fa FOTÓ: ADAC

Erős kötés kell

Szóval a hagyományos spárga vagy gumipók nem elég, alapszabály, hogy csak hevederrel jól rögzítve és törzzsel előre szabad szállítani a fenyőfát is, és amennyiben túlnyúlik a kocsin, akkor ezt jól láthatóan jelezni kell feltűnő színű szalaggal. Egy rosszul rögzített karácsonyfa több száz kilós lövedékké változhat, ráfutásos balesetnél az elöl haladó autó hátsó ablakán, frontális karambolnál pedig a szembejövő szélvédőjén behatolva végezhet halálos pusztítást.

Szállítani csak törzzsel előre és hevederrel lekötve szabad, figyelmeztet Volker Sandner, a legnagyobb európai autóklub, a német ADAC közlekedésbiztonsági szakértője, aki ezt a gyakorlatban is megvizsgálta. A kísérletnél a kocsi tetejére gumipókokkal rögzítették a behálózott fát, majd gyorsítás után 50 km/órás sebességnél vészfékeztek a kocsival, ami megállt, ám a fenyő a rögzítő gumikat elszakítva továbbszállt, a mérések szerint a harminckilós fa 750 kilós lövedékként törte volna át az előtte álló, vagy szembe jövő autó szélvédőjét....

Hasonlóan veszélyes lehet fékezéskor vagy kanyarodáskor az utastérben rosszul rögzített csomag is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.13
A Bosch lett a Truck Innovation Award 2026 győztese, miután a vállalat Road Hazard Service....
2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....