Le Mans-i 24 órás

A Ferrari nyert Le Mans-ban, de nem gyári autóval

2025.06.15.

Az olasz gyártó uralta a versenyt, és harmadik különböző pilótacsapattal harmadik egymást követő győzelmét aratta a legnagyobb presztízsű versenyen.

A Ferrari nyerte a 93. Le Mans 24 órás versenyt a 83-as számú privát autóval, amelyet Phil Hanson, Robert Kubica és Yifei Ye vezetett. Az olasz gyártó lehetett volna az első márka, amely 2012 óta, amikor az Audi gyári csapata, a Joest Racing szerezte meg az 1-2-3. helyet, kisajátítja a dobogót a Circuit de la Sarthe pályán, de végül a gyári, piros festésű testvércsapatok, az 50-es (Fuoco-Molina-Nielsen) és az 51-es (Calado-Giovinazzi-Pier Guidi) autók végül lemaradtak a 6-os Porschétől (Campbell-Estre-Vanthoor).

A verseny egy négyes küzdelem volt ezek között az autók között, amelyek mind 30 másodpercen belül értek célba, bár más Hypercar versenyzők is alkalmanként bekapcsolódtak a küzdelembe. A Ferrari nagyban profitált a verseny közepén bevezetett biztonsági autó időszakból, amely több hibát követően semlegesítette hátrányát, ezt követően a csapat teljesítménye javult, kevés esélyt hagyva a versenytársaknak.

A Cadillac Jota autók az időmérőn nyújtott lenyűgöző teljesítményük után az 1-2. helyről indultak, de Sebastien Bourdais aggodalmai a versenyképességüket illetően, amelyek a végsebesség hiányára vonatkoztak, megalapozottnak bizonyultak. Alig egy perc alatt Julien Andlauer (#5 Porsche) átvette a vezetést Will Stevens (#12 Cadillac) és Earl Bamber (#38 Cadillac) rovására. A Cadillac Jota autók az első órában még tartották a második és harmadik helyet, de a harmadik óra végére már kiestek a top 10-ből, bár a hátrányuk kevesebb volt 45 másodpercnél.

Eközben a Porsche komoly esélyesnek bizonyult a győzelemre, miután a #6-os autót a megengedettnél kisebb súly miatt kizárták a kvalifikációból. Kevin Estre áttört a mezőnyön, egy óra alatt a 21. helyről az 5. helyre előrelépett, majd megelőzte a Cadillacokat és feljött a harmadik helyre. A Porsche pilótája, Mathieu Jaminet (#5) két és fél óra elteltével elvesztette vezető pozícióját a Ferrari pilótája, Antonio Fuocóval (#50) szemben, aki a Mulsanne kanyar kijáratánál megelőzte ellenfelét. Jaminet elvesztette második helyét a #6-os autóval szemben, amikor az LMGT3 autó akadályozta, majd a #5-ös autó áthajtásos büntetést kapott a lassú zóna szabályainak megsértése miatt.

Helyi idő szerint nem sokkal 20 óra után az 51-es számú Ferrari megelőzte a 6-os számú Porschét, így a Ferrari 1-2-3-as sorrend alakult ki, de a Campbell-Estre-Vanthoor csapat tovább küzdött, és végül visszavette a vezetést, miközben a Scuderia egyre több hibát vétett. Az 51-es számú autó bal első defektet kapott egy Corvette-tel történt ütközés során, ami öt másodperces büntetést is eredményezett, majd 20 másodperces stop-go büntetést, miután a hibás fékek miatt az autó 73 km/h-val haladt a boxutcában a megengedett 60 km/h helyett.

Eközben az 50-es számú autó sárga zászló megsértéséért áthajtásos büntetést kapott. A három Porsche közül kettőnek is áthajtásos büntetést kellett teljesítenie a lassú zónában elkövetett szabályszegés miatt, de a domináns 6-os számú autó nem volt közöttük. Cem Bolukbasi balesete a Tertre Rouge-nál hajnali 3:12-kor véget vetett a Nielsen Racing 24-es számú LMP2-es autójának versenyének, ami a verseny egyetlen biztonsági autós periódusát eredményezte, ami felborította a helyzetet. Ekkor az 51-es és 50-es számú Ferrarik már két perccel lemaradtak a 6-os számú Porschétől, de a különbség perceken belül eltűnt. Az 8-as számú Toyota ezután átvette a vezetést, de ez nem tartott sokáig, mivel Hirakava Riót 4:51-kor Ye (83-as autó) előzte meg.

Tizenhat órával a verseny kezdete után az 51-es és a 83-as számú Ferrari közel két perces előnnyel vezetett, de a sárga zászló megsértése miatt mindkettőjüket áthajtási büntetéssel sújtották, miközben a csapaton belüli dráma tovább fokozódott, mivel Kubica (83-as) egyre idegesebb lett, mert nem engedték, hogy támadja Giovinazzzit (51-es). A Scuderia végül beleegyezett a cserébe, de Kubica már nem volt elég közel ahhoz, hogy megkísérelje a manővert.

Az 51-es számú autó előnye azonban 11:09-kor elszállt, amikor Pier Guidi a boxba érkezéskor a kavicságyba csúszott; pedig egy órával korábban még 30 másodperces előnnyel vezetett. Az olasz veterán a boxkiállás után a harmadik helyre csúszott vissza, a 83-as és az 50-es számú testvérautók mögé, 26 másodperces lemaradással az éllovashoz képest.

Mivel a 8-as számú Toyota egy boxkiállás után egy lazán rögzített kerék miatt végleg kiesett a top 10-ért folyó küzdelemből, a 83-as számú autó 33 másodperces előnnyel elhúzott. A 6-os számú Porsche azonban nem volt leírható, Matt Campbell pedig remek teljesítményt nyújtott. Az ausztrál pilóta utolérte Caladót (51-es számú autó) és gyorsan megelőzte őt a Mulsanne egyenesben, majd a boxban megelőzte az 50-es számú Ferrarit is, mindkét manőverre kevéssel 14 óra előtt került sor.

Campbell helyét átvevő Estre a verseny utolsó fél órájában 10 másodpercre csökkentette a Kubica előnyét, de ennél közelebb nem tudott érni, bár így is megszerezte a második helyet. A 12-es számú Cadillac (Lynn-Nato-Stevens) végül stabil versenyt futott, és az elsőtől mindössze két percre, az 5. helyen végzett, miután a verseny nagy része problémamentesen zajlott. A testvér #38-as autó nem mondhatja el ugyanezt, mivel Bourdais bal első kereke defektes lett, és néhány vezetési hibát is elkövetett, bár a 310. körben 3m26.063s-os idővel a verseny leggyorsabb körét megfutotta.

A Whelen és a Wayne Taylor Racing által nevezett Cadillac autók műszaki problémák miatt kiestek. Az Alpine autók nagyjából észrevétlenek maradtak, kivéve amikor Paul-Loup Chatin a 35-ös számú autóval Mulsanne-ban ütközött a 94-es számú Peugeot-val, és Jules Gounon ugyanabban a kanyarban a 36-os számú autóval a kavicságyba sodródott. Ez az autó két komoly büntetést is kapott a boxutca sebességkorlátozásának megsértése miatt.

A Peugeot tudta, hogy nehéz dolga lesz, miután nem kaptak kedvező teljesítménykiegyenlítést erre a versenyre. A 93-as autó versenye rosszra fordult, amikor Paul Di Resta az első órában balesetet szenvedett, de a 94-es autó időnként az élmezőnyben volt látható, mivel üzemanyag-megtakarítás céljából hosszabb etapokat teljesített. Végül a 12. helyen végzett. A BMW szörnyű versenyt futott, technikai problémák, büntetések és pilótahibák keverékével, mindkét autója kiesett a top 15-ből, míg az újonc Aston Martin nagyon visszafogott volt – a 009-es autójuk csak a 13. helyen végzett.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....