utánpótlás

Fizetős parkolást a kétkerekűeknek is?!

2022.08.18.

Egy turisztikailag népszerű település igyekszik minél nagyobb, akár idényjellegű forrásokat bevonni a költségvetésébe, és mivel sok a turista, komoly bevételi forrás lehet a parkolási díjakból befolyó összeg. De miért van az, hogy néha felháborító ötletekkel állnak elő? Parkolásért fizetni egy motorosnak, robogósnak? Nem tudok szó nélkül elmenni a közelmúltban megjelent rendeleten, ahol egy turisztikailag népszerű város beépítette díjtarifáiba a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok részére is a fizetős parkolást. Sajnos ezzel nem első a sorban, mivel már más városokban is előfordul ez a faramuci gyakorlat. Mint szent tehénnek, úgy kellene örülni annak az autósnak, aki motorra, vagy robogóra vált. De semmi esetre sem egy kalap alá venni az autós társadalommal.

Forrás: cdn.pixabay.com

Mindenki máshogy tudja

Kiindulópontként kezünkbe vehetünk egy KRESZ könyvet, ahol többször is találkozhatunk a motorkerékpárokra, és segédmotorokra vonatkozó várakozási szabályokkal. Ami leginkább megmaradhatott, az két „gumiszabály”. Az egyik, hogy két motorkerékpár várakozhat egy, az autók részére kijelölt pakolóhelyen, a másik pedig az, hogy a járdán is megállhat, ha szabadon hagy legalább másfél métert a gyalogosforgalom részére. A KRESZ tanfolyam után tehát mindenkiben az rögzül, hogy engedmények vonatkoznak a kétkerékkel közlekedőkre, ha parkolásról van szó. Aztán a valóság átírja ezeket a szabályokat, hiszen minden magánparkoló, mélygarázs, de akár egy önkormányzat is dönthet úgy, hogy a hozzá tartozó területen parkolási díjat vet ki a várakozó gépjárművekre, és ide sorolja a kétkerekűeket is. Ebben az esetben sokat nem lehet tenni, legfeljebb elkerülni az ilyen „motorosbarát” helyet. Vagy utána járni, hogy ha nem szem előtt hagyjuk a motort, és nem zavarunk senkit, akkor is megkapjuk a drága mikulás csomagot, vagy ez csak a kijelölt parkolóhelyeken történő várakozásra vonatkozik.

Forrás: cdn.pixabay.com

"...A korábbi években tapasztalt kedvezőtlen forgalmi helyzeteket elkerülendő."

A szóban forgó város a megnövekedett gépkocsiforgalmat próbálja ellensúlyozni ezzel a rendelettel, így még kevésbé világos, hogy mit befolyásolnak ebben a motorosok? Több olyan városban is viszonylag gyakran előfordulok, ami országos szinten is benne van a TOP 3 úticélban, így gyakorlatilag egész évben nagy turistaforgalmat bonyolít. Mégsem találkoztam azzal, hogy szétdobált közösségi rollerekhez hasonló káoszt látnék motorokból. Miért? Mert a legtöbb motoros nem él vissza ezzel a kedvezménnyel, így olyan helyen parkol, ahol kevésbé zavar. Emellett a motorkerékpár sokaknál több, mint szimpla közlekedési eszköz, inkább egy családtag, vagy jó barát, akire gazdája mindig jobban figyel. Tehát ha szép helyet látogat, akkor odafigyel arra, hogy addig a lovának is jó helye legyen, ahol nyugodtan feltöltődhet a túra folytatásához. Meg kell jegyezni, hogy nem vagyok ott, nem látom a helyi adottságokat, a rendszert, és összességében nem lehetek képben az ottani helyzettel. Így meg kell jegyeznem azt, hogy mint minden közösségben a motorosoknál is létezik az a réteg, aki mindenre fittyet hány, vagy szerfölött kényelmes, és ha lehetne, az óváros ezeréves köveit is összezúzná a középtámaszával, csak, hogy ne kelljen az ötven fokban gyalogolni tíz métert a protektoros ruhában. Ha viszont ilyen előfordul, akkor azt ne kollektíven, hanem egyénileg szankcionáljuk. Mondanám, ha én lennék a jogalkotó.

Forrás: cdn.pixabay.com

" ... a nyári kaotikus parkolási és forgalmi helyzetek fenntartható módon rendeződnek az intézkedés által."

Nem szeretnék olyan helyen élni, ahol kollektíven büntetik azokat is, akik motorkerékpárt, vagy segédmotorkerékpárt használnak közlekedési eszközként akár településen belüli munkába járáshoz, vagy napi ügyeik elintézésére. Véleményem szerint megint csak abba az irányba haldunk, ahol nem az elektromos átállás lesz a legnagyobb kérdés, hanem az, hogy mindenki átgondolja a jelenlegi, akár pazarló autóhasználatát. Ha megszorítások vannak, akkor mindig előkerül a keveset fogyasztó alternatíva, és ha ragaszkodunk az egyéni időbeosztáshoz, és mobilitáshoz, akkor a legkézenfekvőbb a robogó, segédmotor, vagy motorkerékpár. Nehéz idők közelednek, ez abból is látszik, hogy a motorszerelőknél egyre több, évek óta sarokban álló, elfeledett, letámasztott robogóba, vagy motorkerékpárba próbálnak újra életet lehelni. Tehát már most megjelent az igény az üzemanyagot spóroló alternatívára, így semmi szükség arra, hogy ezt a járműkategóriát is egy kalap alá vegyék az autókkal, amikből egyébként is sokkal több fut az utakon a kelleténél. Kérdéseimmel hiába kerestem a város hivatalát, egyelőre nem kaptam választ. Ha esetleg mégis megérkezik, akkor természetesen frissítem a cikket.

Addig pedig kövessenek minket Facebook is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.09.30
Komolyan elgondolkoztató az Európai Unió ideológiavezérelt működése: megszavazták, hogy férfiak is....
2022.09.30
Az idei év futama nem csak az ország legjobb kamionsofőrjének megtalálásáról szólt, hanem ennél....
2022.09.30
A lényegi kérdések a hétvégén eldőltek: Kiss Norbert negyedszer is kamion Európa-bajnok, a....
2022.09.30
A GSe visszatér! Miután az Opel bejelentette, hogy GSe néven új, dinamikus, és villamosított....
2022.09.30
A háború elől Ukrajnából elmenekülteknek 24 óra elteltével újra jegyet kell venniük – írja az....
2022.09.29
Hiánypótló akciót indított a TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG, mert az 50 ccm.-is ként használt....
2022.09.29
Október 11-től újabb 35 ezer ingyenes vasúti bérletre pályázhatnak a 18 éves európai fiatalok a....
2022.09.29
A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, a japán Honda 2025-ig legalább 10 új elektromos....
2022.09.29
Idén már közel kétszáz magyarországi település csatlakozott az Európai mobilitási héthez, így....
2022.09.29
Múlt héten bemutatták a legendás Ford Mustang hetedik generációját, amely 2024-től lesz elérhető a....