Teszt

Ford S-Max Full Hybrid ST-Line – Utazásra termett családi autó

2022.04.15.

Ez a Ford első villamosított nagyterű személyautója, azzal az óriási előnnyel, hogy teljes értékű benzines hajtóművével nincs hatótáv-problémája, kényelmesen, sportosan lehet vele hosszú távokat megtenni.

Nem véletlenül nevezi gyártója aktivitási járműnek az S-MAX Hybridet, hiszen a típus nagyon kedvelt a szabadidejüket mozgással töltő és terjedelmes felszerelést használó sportemberek, például bringások, siklóernyősök, könnyűbúvárok, sízők körében. Az első két ülés mögött 2200 literes lehet a poggyásztér, ami már a furgonok befogadóképességét közelíti, de hét üléssel is marad 285 liternyi.

Mivel öt- és hétszemélyes kivitelben készül, beválik családi járgánynak is. Mégsem túl nagy kocsi, jól mozog szűk belvárosi utcákban, könnyű vele beparkolni. Jellege maximálisan praktikus, nem kelt irigységet, mint egy eltúlzott prémiumautó, rokonszenves a kisugárzása.

Hajtómű

2.5-literes Atkinson-ciklusú benzinmotort kombináltak váltóáramú szinkronmotorral, ennek köszönhetően mintegy tíz százalékkal csökken a fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás, az összemérhető teljesítményű dízelhez képest. A 190 lóerős rendszerteljesítményt józan mértékűnek, arányosnak tartom egy csaknem kéttonnás, akár hét személyt szállító és 1,7 tonnás utánfutó vontatására képes járműhöz. Padlógázra nem tépi le az utasok fejét, a 185 km/órás csúcssebesség azt jelenti, hogy normál autópálya-tempónál gazdaságos fordulatszámon, erőltetés nélkül duruzsol a motor, 6,5-8 literes fogyasztásával, 65 literes tankjával kimenne a világból is.

Az elektromos forgógép rásegít a benzinesre, lassításkor és kiguruláskor tölti az akkumulátort, megmenti az elpazarlódástól a mozgási energia kilencven százalékát, sőt rövid ideig, illetve távon, egyedül is tudja vinni az autót. A legszebb az egészben, hogy nem kell elektromos töltőoszlopot keresni, kábelekkel babrálni, mert nincs is kábel, töltőaljzat, hanem egyedül a belsőégésű motor tölti az akkut. Gyakorlatilag ugyanúgy használható a kocsi, mintha nem is lenne hibrid – a kétféle rendszer működése szinte észrevehetetlen, de jól megfigyelhető a műszerfalon.

A hatvancellás lítiumion-akku a csomagtér alatt rejtőzik, vízálló és ütközéselnyelő tokozásban, nem vesz el a hasznos térből; egy méter magas és széles ládát lehet berakni a hátsó kerékdobok közé. Ez részben annak köszönhető, hogy vízhűtéses az akkutelep, közelebb lehetett egymáshoz rakni a cellákat. A kipufogót helytakarékosan, körülötte vezették el.

Helyeslem, hogy fronthajtású az autó, a klímaváltozással egyre ritkábban van szükség 4x4-re, fölösleges lenne növelni a súlyt és az árat. A forgógombbal vezérelhető, nyomatékmegosztó automatikus váltómű fokozatokat szimulál, a sebességváltások hanghátterét adja. Az egyik menetmód maximális energia-visszanyerésre áll rá; lejtőn, utánfutóval jócskán kíméli a fékeket. Ennek kihasználását segítik a tízcolos monitoron megjelenő oktató segédletek. Az utasok is profitálnak a standard FordPass Connect modemből, amely akár tíz mobilkészüléket lát el WiFivel. A biztonságot a szokásos asszisztensek mellett a Ford fejlett „helyi veszély tájékoztatása” fokozza, jelzi az úton előrébb kialakult kockázatos szituációt, még ha az nem is látszik kanyar, vagy járművek miatt.

Az ülések megfelelő mértékben állíthatók, kárpitozásuk kellemes, ergonomikusan alkalmazkodnak az ember testalkatához, és elöl-hátul tágas a férőhely, tehát első osztályon utaztunk az S-Max fedélzetén. Némi kritika a karosszéria divatos, ék-alakjának: a szélvédő alatt nagy a műszerfal síkja, amely napsütésben hőcsapdaként hat, fokozva a klímaberendezés energiafogyasztását. A szépségnek ára van…

Menet közben az első pillanattól megszokható, megkedvelhető kocsinak bizonyult az S-Max, nem ad fel rejtvényeket, kezelése ösztönösen megy, hamar rájár az ember keze a váltómű-vezérlő forgókapcsolóra. Az egyenes futás és az iránytartás elsőrangú, de ez szinte másodrendűnek tűnik, mert korrektül tartja a sávot az automatika, miként a követési távolságot is. Autópályán szinte már önvezetésről beszélhetünk. Másodrendű utakon előtérbe kerül a jól hangolt, komfortos, precízen reagáló futómű, tisztán rajzolja az íveket az autó. Aki ebben leli örömét, vezetheti sportosan, fel-le liftezve a sebességet, kanyarokban kihasználva a stabilitást és a semleges beállítottságot, ahogy várható is a típusjelzésében a sportosságra utaló S-betűt viselő járműtől.

Összességében nagyon jónak tartom a csomagot: józan árért kapni egy tágas, kényelmes, praktikus, aktív életmódhoz illő, de hosszú úton akár lustán is vezethető kocsit, amely a hibridhajtómű ellenére sincs túlzsúfolva technikával, ám elektronikai szolgáltatásai minden ésszerű igényt kielégítenek. A Ford S-Max nemcsak megbecsülésemet nyerte el, hanem rokonszenvemet is, kimondottan megkedveltem.

Fontosabb adatok:

2800 cm3-es benzines turbó- és háromfázisú váltóáramú szinkronmotor, rendszerteljesítmény 140 kW/190 LE, 200 Nm

Akkumulátorkapacitás 1,1 kWh

Fokozatokat szimuláló CVT-váltómű, fronthajtás

Tengelytáv 2850 mm

Hosszúság 4804 mm

Szélesség tükrökkel 2137 mm

Magasság 1684 mm

Saját tömeg 1845 kg.

Poggyásztér 700-2200 l.

Csúcssebesség 185 km/h

0-100 km/h: 9,8 s.

Ár 14.470.000 Ft.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....