Győr

Formatervezésiminta-oltalom védi a Széchenyi István Egyetem világrekorder autóját

2024.06.24.

az intézmény kutatóinak és hallgatóinak munkáit bejegyzett szabadalmak, mintaoltalmak és védjegyek sora óvja. Ezúttal a SZEnergy Team háromszoros világbajnok autójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá, amely jogilag is garantálja, hogy a hallgatói mérnökcsapat nyerő karosszériája a jövőben is utánozhatatlan maradjon.

 

„Célunk az egyetemi szellemi vagyon oltalmazása és hasznosítása. Egy adott prototípust, találmányt, terméket a jog területén nagyon jól körbe lehet bástyázni. Ha a beltartalma jelentős feltalálói lépést hordoz, akkor szabadalmi bejelentést teszünk, vagy szerkezeti kialakítására használatiminta-oltalmat kérünk. A termék külső megjelenését, formáját formatervezésiminta-oltalommal tudjuk védeni, a saját brandjeinkre, mint akár a hallgatói csapataink logójára és egyéb arculati elemeire védjegyet jegyeztetünk be” – foglalta össze tevékenységüket Vági Kornél, a Széchenyi István Egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központjának operatív vezetője, az egyetem százszázalékos tulajdonában lévő Uni-Inno Kft. cégvezetője.

Pusztai Zoltán és Vági Kornél a formatervezésiminta-oltalom alá helyezett SZEnergy Team világrekorder járművével. (Fotó: Horváth Márton)

 

A szakember elárulta, az elmúlt években egyre gyakrabban keresik fel őket az intézmény munkatársai, hogy jogi védelmet kérjenek kutatásaikhoz, fejlesztéseikhez. Hozzátette, törekednek a saját brandek támogatására is, amelyekkel akár bevételt is szerezhetnek az egyetem számára. Ebbe a sorba illeszkedik a hallgatói versenycsapatok szellemi tulajdonának megőrzése is: legutóbb a nemrégiben harmadszor is világrekorddal győztes SZEnergy Team sikerautójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá.

„A külső konstrukciót, lényegében az autó karosszériájának egyedi formáját védjük ezzel. Az engedélyezéshez csatolnunk kellett a 3D modelleket, valamint rengeteg fényképet a járműről minden létező szögből fotózva. A bíráló bizottság ezeket helyben hagyta, és a bejelentéstől számított három hónapon belül sikerrel le is zárult a folyamat” – ecsetelte a cégvezető.

Mint ismert, a szóban forgó karosszériának is köszönhetően a SZEnergy Team csapata idén májusban címvédőként ismét diadalmaskodott Európa legnagyobb energiahatékonysági hallgatói járműversenyén, a Shell Eco-marathonon – zsinórban harmadszor világrekorddal. A bajnok jármű 2019-ben debütált, majd hosszú évek fejlesztéseit követően 2022-ben ért fel a csúcsra, ahol azóta magabiztosan őrzi a pozícióját. Portálunk az autó tervezése idején regnáló korábbi csapatvezetőt, Pusztai Zoltánt, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársát kérdezte a forma titkáról.

„A Shell Eco-marathon mezőnyében a cél minél kevesebb energiával teljesíteni a pályát, így a járművek áramvonalas karosszériája kulcsfontosságú. Amikor az autónkat 2019-ben terveztük, mi is a népszerű csepp formából indultunk ki, amely egy hatékony, természet inspirálta megközelítés. Sok autónak van hasonló alakja, de az ördög a részletekben rejlik, sok olyan apróságot találtunk el, amivel a riválisok fölé tudtunk magasodni” – fogalmazott a fiatal mérnök.

Természetesen önmagában egy jó karosszéria még kevés a győzelemhez – az is számít, mi van a karosszéria alatt. A SZEnergy Team 2019-ben ugyanezzel a formával hatodik lett, 2022-ben pedig (és azóta kétszer is) világrekordot ért el. A különbség rengeteg fejlesztés, finomhangolás, azaz sok-sok ember temérdek munkája – világított rá Pusztai Zoltán.

„Annak idején a formát sokat teszteltük áramlástani szimulációkban, majd a legyártott karosszériát szélcsatornás vizsgálat alá is vetettük az ulmi főiskolán. Mint azt az eredmények mutatják, a forma kiállta az idők próbáját, emiatt sem változtatott rajta a csapat az elmúlt években. Természetesen eljöhet az idő, hogy módosítják, de azt gondolom, sokat nem lehet rajta javítani. Vannak előnyei és hátrányai, például a burkolt kerekek miatt alacsonyabb a légellenállásunk, cserébe a kerekek dőlésszögét hátul nem tudjuk állítani és a futóművet is ehhez kell igazítanunk. Mégis azt gondolom, megéri megfizetni ezt az árat, ha világrekord a vége” – zárta szavait az egykori csapatvezető.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Két személygépjármű frontálisan ütközött szerda este a 47-es számú főút 212-es....
2025.12.24
Fabrice Cambolive szeretné, hogy a Savane 4X4 koncepcióból valós modellt csináljanak a Renault 4-es....
2025.12.24
A jövő évi nyári menetrendben heti háromszor közlekedik a török és a magyar főváros között a Wizz....
2025.12.24
Mikor láthatjuk utakon az első újkori Jaguar modellt és miért éppen ebbe az irányba mentek el a....
2025.12.24
Az Európai Unió nagysebességű vasúti hálózat kiépítésével, valamint a légi és a vízi közlekedésben....
2025.12.24
A Kia Seltos a gyártó egyik legnépszerűbb autója és a crossover jövőre Európában is kapható lesz. ..
2025.12.24
Baleset miatt megállították az M5-ös autópálya forgalmát Örkény térségében, a Budapest felé vezető....
2025.12.24
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.24
A határátkelés megkönnyítése érdekében 116 digitálisan vezérelhető kijelzőt telepítenek tizenhárom....
2025.12.24
2026. július 1-jétől vége a kiskapuk korának: a 2,5–3,5 tonnás kisteherautók is ugyanabba az....