Győr

Formatervezésiminta-oltalom védi a Széchenyi István Egyetem világrekorder autóját

2024.06.24.

az intézmény kutatóinak és hallgatóinak munkáit bejegyzett szabadalmak, mintaoltalmak és védjegyek sora óvja. Ezúttal a SZEnergy Team háromszoros világbajnok autójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá, amely jogilag is garantálja, hogy a hallgatói mérnökcsapat nyerő karosszériája a jövőben is utánozhatatlan maradjon.

 

„Célunk az egyetemi szellemi vagyon oltalmazása és hasznosítása. Egy adott prototípust, találmányt, terméket a jog területén nagyon jól körbe lehet bástyázni. Ha a beltartalma jelentős feltalálói lépést hordoz, akkor szabadalmi bejelentést teszünk, vagy szerkezeti kialakítására használatiminta-oltalmat kérünk. A termék külső megjelenését, formáját formatervezésiminta-oltalommal tudjuk védeni, a saját brandjeinkre, mint akár a hallgatói csapataink logójára és egyéb arculati elemeire védjegyet jegyeztetünk be” – foglalta össze tevékenységüket Vági Kornél, a Széchenyi István Egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központjának operatív vezetője, az egyetem százszázalékos tulajdonában lévő Uni-Inno Kft. cégvezetője.

Pusztai Zoltán és Vági Kornél a formatervezésiminta-oltalom alá helyezett SZEnergy Team világrekorder járművével. (Fotó: Horváth Márton)

 

A szakember elárulta, az elmúlt években egyre gyakrabban keresik fel őket az intézmény munkatársai, hogy jogi védelmet kérjenek kutatásaikhoz, fejlesztéseikhez. Hozzátette, törekednek a saját brandek támogatására is, amelyekkel akár bevételt is szerezhetnek az egyetem számára. Ebbe a sorba illeszkedik a hallgatói versenycsapatok szellemi tulajdonának megőrzése is: legutóbb a nemrégiben harmadszor is világrekorddal győztes SZEnergy Team sikerautójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá.

„A külső konstrukciót, lényegében az autó karosszériájának egyedi formáját védjük ezzel. Az engedélyezéshez csatolnunk kellett a 3D modelleket, valamint rengeteg fényképet a járműről minden létező szögből fotózva. A bíráló bizottság ezeket helyben hagyta, és a bejelentéstől számított három hónapon belül sikerrel le is zárult a folyamat” – ecsetelte a cégvezető.

Mint ismert, a szóban forgó karosszériának is köszönhetően a SZEnergy Team csapata idén májusban címvédőként ismét diadalmaskodott Európa legnagyobb energiahatékonysági hallgatói járműversenyén, a Shell Eco-marathonon – zsinórban harmadszor világrekorddal. A bajnok jármű 2019-ben debütált, majd hosszú évek fejlesztéseit követően 2022-ben ért fel a csúcsra, ahol azóta magabiztosan őrzi a pozícióját. Portálunk az autó tervezése idején regnáló korábbi csapatvezetőt, Pusztai Zoltánt, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársát kérdezte a forma titkáról.

„A Shell Eco-marathon mezőnyében a cél minél kevesebb energiával teljesíteni a pályát, így a járművek áramvonalas karosszériája kulcsfontosságú. Amikor az autónkat 2019-ben terveztük, mi is a népszerű csepp formából indultunk ki, amely egy hatékony, természet inspirálta megközelítés. Sok autónak van hasonló alakja, de az ördög a részletekben rejlik, sok olyan apróságot találtunk el, amivel a riválisok fölé tudtunk magasodni” – fogalmazott a fiatal mérnök.

Természetesen önmagában egy jó karosszéria még kevés a győzelemhez – az is számít, mi van a karosszéria alatt. A SZEnergy Team 2019-ben ugyanezzel a formával hatodik lett, 2022-ben pedig (és azóta kétszer is) világrekordot ért el. A különbség rengeteg fejlesztés, finomhangolás, azaz sok-sok ember temérdek munkája – világított rá Pusztai Zoltán.

„Annak idején a formát sokat teszteltük áramlástani szimulációkban, majd a legyártott karosszériát szélcsatornás vizsgálat alá is vetettük az ulmi főiskolán. Mint azt az eredmények mutatják, a forma kiállta az idők próbáját, emiatt sem változtatott rajta a csapat az elmúlt években. Természetesen eljöhet az idő, hogy módosítják, de azt gondolom, sokat nem lehet rajta javítani. Vannak előnyei és hátrányai, például a burkolt kerekek miatt alacsonyabb a légellenállásunk, cserébe a kerekek dőlésszögét hátul nem tudjuk állítani és a futóművet is ehhez kell igazítanunk. Mégis azt gondolom, megéri megfizetni ezt az árat, ha világrekord a vége” – zárta szavait az egykori csapatvezető.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.16
A lezserség tempója, vagy a könnyedség sebessége mottóját hirdeti az alig ismert Longbow márka,....
2025.03.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kölcsön kenyér visszajár. ..
2025.03.16
Néha a leggazdagabbak is bedőlnek a csalóknak, csak náluk az elvesztett összeg mértéke is sokkal....
2025.03.16
Jelentős kedvezménnyel vehetik meg a Borsod-Abaúj-Zemplénben élők jövőre a megyei autópályamatricát....
2025.03.16
A potenciálisan visszatérő legendás modell pedig továbbra sem lenne teljesen elektromos hajtású.  ..
2025.03.16
A GR Yaris prototípusba egy új kétliteres turbómotor került bőven 300 lóerő fölötti teljesítménnyel....
2025.03.16
A 633 millió eurós profitot egy olyan piaci környezetben termelte meg a vállalat, ami a jövőben még....
2025.03.16
Andrea Kimi Antonellinek törölték az ötmásodperces büntetését, így alig maradt le a dobogóról. ..
2025.03.16
Megnövelt akkumulátor- és motorteljesítményt, valamint a Lexus tradicionális értékeit még inkább....
2025.03.16
Az agresszív vezetés nemcsak növeli a balesetek kockázatát, hanem károsan befolyásolja a gyerekek....