Fronthajtés

Forradalmi Cord, az amerikai frontharcos

2025.07.20.

Napjaink legelterjedtebb konstrukciója a fronthajtás, aminek egyik úttörője volt az amerikai Cord.

Az automobilizmus száznegyven éves történetében négyezernél több márka próbálkozott járműgyártással, köztük jó néhány éppen forradalmi megoldásai miatt bukott el, de a gazdasági válságnak is áldozatul esett sok cég. Még luxusautógyártók is, amik azért a kisebb szériákkal is nagyot kaszáltak. Ezek közé tartozott több patinás amerikai márka., melyet évtizedekkel halála után megpróbáltak feltámasztani.

Az amerikai Cord luxusautók az indianai Connersville-i Auburn Automobile Company készültek 1929 és 1932 között, majd 1936-ban és 1937-ben. A nem kevésbé rangos Auburn autómárka tulajdonosa volt a Cord Corporationnek, melyet E. L. Cord alapított és vezetett holdingtársaságként.

.Az Auburn által birtokolt Cord Corporationhöz tartozott a Lycoming Motor, a Stinson repülőgépgyártó és a taxi modelljeiről híres Checker Motors.

Az innovatív technológiájáról és áramvonalas kialakítás mellett a Cord különlegessége volt az L-29 elsőkerék-hajtása és rejtett fényszórója a 810-es és 812-es modelleken.

A bukólámpák divatja terjedt, a DeSoto is használta 1942-ben, majd a 1963-as extarfelszerelséként a Chevrolet Corvette, és két évvel később a másik General Motors termék, a Buick Riviera.

De amiben műszakilag igazán amerikai úttörő volt a Cord, a fronthajtás, melyet korábban csak néhánya műhely próbálkozott.

A konstrukcióval több hónappal megelőzte a Ruxton autót, melyet Miller mérnök és Cornelius Van Ranst ötlete alapján beépítettek egy Indianapolis 500-as autóba, de az Auburnben gyártott Cord volt az első amerikai elsőkerék-hajtású autó, amely állandó sebességű, kettős Hooke-illesztéseket alkalmazott 1929-ben.

A fronthajtásnak köszönhetően a kardántengely és a hátsó differenciálmű elhagyása alacsonyabb építést tett lehetővé, ami javította a sortkocsi stabilitását.

Az L-29-es egyébként is dögös formájú volt és pilótának nem kellett nélkülözne az információkat: műszerezettség része volt a bal oldalon elhelyezett hőmérsékletmérőt, olajnyomásmérőt és sebességmérőt, a kormánykerék jobb oldalán pedig egy üzemanyagszint-mérőt, olajszint-mérőt és ampermérő. A 2100 kg-os modellt Lycoming 4934 köbcentis (301 köbhüvelykes), 125 lóerős (93 kW) soros nyolchengeres motor hajtotta, amelyet az Auburn 120-ból emeltek át. 130 km/h sebességével már akkoriban sem számított gyorsnak, még az olcsóbb Auburn is lehagyta.

Szépsége miatt imádták, miközben 3490 mm-es tengelytávja és a teljes négy fordulatot igénylő kormányzása ellenére kiválóan vezethetőnek tartották.

1929-es megjelenésekor a 300 ezer dolláros Cord L-29 feltornászta magát Amerika legdrágább luxusautóinak felső kategóriájába, ahol a Cadillac, Marmon, Lincoln, Packard, Franklin, Stutz és Duesenburg uralkodott. A nagy gazdasági világválság a Coordot is legyűrte és 4400 eladott darab után 1932-ben leálltak gyártásával.

A Cord 810/812-es modell a márka legismertebb terméke. A Gordon M. Buehrig által tervezett, elsőkerék-hajtással és független első felfüggesztésű autóban a sebességváltót a motor elé helyezték, ezzel nem kellett helyigényes kardánalagútat és nehéz kardántengelyt beépíteni, amivel nem csak a jármű tömege csökkent, de az utastér is csendesebb lett. Ezzel a konstrukcióval stabilabb lett az autó a küszöb elhagyásával pedig az a alacsonyabb építésű karosszéria még karcsúbbnak látszott.

Az L-29-es hasonlóan ezt a Cordot is V8 hengeres, 4739 köbcentis, 125lóerős Lycoming motor hajtotta a 810-es négyfokozatú, elektromosan kapcsolható félautomata sebességváltóval. Előválasztónak is nevezték, mert a fokozatválasztás után a kuplungpedálra kellett lépni.

Az autó szenzációt keltett a New York-i Autószalonon 1935 novemberében. A kiállításon felvették a megrendeléseket, a Cord karácsonyi szállítást ígért, havi ezres gyártással számolva. A késedelmek miatt a remélt szállítás 1936 februárjára tolódott – ami még mindig optimista előrejelzésnek bizonyult, mivel a tulajdonosok csak áprilisban kezdték megkapni az első autókat.

Összességében a Cordnak mindössze 1174 darabot sikerült eladnia az új 810-esből az első modellévben. Az autó jellegzetesen szögletes orr-része és úttörő, áramvonalas, vízszintesen lamellás hűtőrács-kialakítása miatt kapta a tartós koporsó-orr becenevet.

Megszűnés

Megbízhatósági problémák miatt gyorsan leesett az érdeklődés a modell iránt, melynek gyakran meghibásodott a sebességváltója és a féltengelyek sem bírták az igénybevételt.

Az eladatlan és gyártás alatt álló 1936-os 810-eseket átszámozták, majd 1937-es modelévű 812-esekként értékesítették. 1937-ben az Auburn leállította a Cord gyártását, 1938-ban egyetlen prototípus készült, némi megváltoztatott hűtőráccal és sebességváltó burkolattal, ez a darab ma is létezik. A pénzügyi csalással is vádolt Cord birodalom az Aviation Corporation-höz került és E.L. Cord Nevadába költözött, ahol ingatlanokkal és más vállalkozásokkal keresett milliókat.

Feltámasztási kísérletek

1940-ben a gyengélkedő Hupmobile és Graham-Paige autógyártók megpróbálták újraéleszteni a vállalatoaikat a 810/812 karosszériaelemek felhasználsával. A 810-eshez való hasonlóságukon kívül négyajtós szedánjaik, a Hupp Skylark és a Graham Hollywood, nem voltak figyelemre méltóak. A behúzható fényszórókat egyszerű fényszóróhüvelyek váltották fel, a fronthajtást pedig hagyományos orrmotor/hátsókerék-hajtásúra alakították.

A Hupp Motor Company 1939-ben épített néhány prototípust, amelyekkel eladási megrendeléseket szereztek az 1939-es modellévre, nem rendelkeztek az autó gyártásához szükséges erőforrásokkal. Graham Paige lépett közbe, és felajánlotta, hogy darabonkénti szerződés alapján gyártja a Hupmobile Skylarkokat. Graham összesen 1850-at gyártott az 1940-es modellévben.

A Hupmobile bezárt 1941-es modell gyártásának beindítása előtt. A Graham által az 1940-es modellévben gyártott 1850 autóból csak 450 volt Hupmobile Skylark. Graham 1941 végén is folytatta a Hollywood gyártását, a modellt kompresszoros Continental soros hathengeres, 124 lóerős motor hajtotta.

1938-ban a gyengélkedő Auburn Automobile Company vagyonát Dallas E. Winslow detroiti vállalkozó vásárolta meg, aki átnevezte a céget Auburn-Cord-Duesenberg Company-ra (ACD Co.), és alkatrész-beszállítóként kezdett működni Auburn autókhoz. Az ACD Co. szervizelési és restaurálási munkákat is végzett a korábbi Auburn gyárban, felhasználva korábbi alkalmazottainak szakértelmét és tapasztalatát. A második világháború után Winslow eladta a Duesenberg márka jogait, de megtartotta az Auburn and Cord márkát.

Replikák

1960-ban az Auburn-Cord név jogait Glenn Pray iskolai műhelytanár megvásárolta Winslow-tól, Wayne McKinley Chevrolet-kereskedő anyagi támogatásával, aki pénzt remélt az alkatrészek eladásával.

1964-ben a Prays cég megkezdte a Cord 8/10 gyártását, amely nevét onnan kapta, hogy az eredeti Cord 810 8/10-es méretarányú replikája volt. A Gordon Buehrig közreműködésével tervezett autó a farmotoros Chevrolet Corvair hajtásláncán alapult, bár megfordítva ismét elsőkerék-hajtásúvá kreálva azt. A karosszériát Royalite nevű műanyagból építették, az U.S Rubberrel kötött partnerség révén, amely új kompozit anyagának népszerűsítésére keresett módot.

Mivel a befektetők aktív szerepet vállaltak a vállalat irányításában, a 8/10-es modell gyártása megkezdődött, mielőtt Pray azt hitte volna, hogy kész. Pray nem volt hajlandó eleget tenni a befektetőknek a 8/10 gyártásához felhasznált alkatrészekről szóló beszámoló megadásában, és 1966 januárjában kizárták a vállalatból.A vállalat később, 1966 júliusában csődbe ment, ezt követően 97 autót gyártottak. A csődöt követően a Pray hasonló módon Auburn replikákat gyártott.

És egy újabb kudarcos feltámasztás

Pray 2011-ben bekövetkezett halálát követően a Cord márkanév jogait a Pray család 2014-ben elárverezte, és Craig Corbell amerikai vállalkozó vásárolta meg, aki a 2015-ös kis volumenű gépjárműgyártókról szóló törvény alapján akartat feltámasztani a céget. Corbell a Cord Model III gyártását tervezte: fordított hajtású luxus triciklit 180 lóerős V4-es Motus Motorcycles motor hajtotta, ezután a Cord 810/812 modelleket idéző, de modern dizájnú és technológiájú autóra akart váltani, de a projekt megbukott és 2019ben ismét elárverezték a Cord márkanévhez fűződő jogokat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.14
A 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencián Szegeden szóba került egyebek mellett a BYD épülő....
2025.12.14
Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az....
2025.12.14
A Wizz Air elérte a 60 milliós utasforgalmat Magyarországon, külön köszöntötték a 60 milliomodik....
2025.12.14
A 2050-re elérendő nettó zéró kibocsátás felé vezető úton a BMW Group 2035-re új mérföldkövet....
2025.12.14
Három személyautó és egy kisbusz ütközött az 53-as főúton Balotaszállás és Kiskunhalas között....
2025.12.14
Általában decemberben gázolják el a legtöbb gyalogost, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában....
2025.12.14
Ahogy közelednek az ünnepek és egyre többen indulnak útnak, a nyilvános elektromosautó-töltők....
2025.12.14
Valamikor mostanában áll munkába a százezredik tisztán elektromos gépkocsi, a teljes klímabarát....
2025.12.14
Wolfgang Porsche Salzburgban feleségül vette Gabriela zu Leiningent – írja a mücheni tz.de.   ..
2025.12.13
Reneszánsz mű a Modern Solid elektromos korszakában ..