autósport

Forradalmi Ladák versenye

2022.08.14.

Mostanság nem éppen az extravagancia, hanem inkább a puritánság jellemzi a Lada modelleket, de nem volt mindig így.

Volt ennél rosszabb is. Mert hogyan lehetne jellemezni azt a márkát, ami még az ország első számú vezetője alá sem tud megbízható autót adni. Pedig az orosz elnök mindig kedvelte a Ladát, volt saját Niva terepjárója, és az új modellekre is figyelt. 2007-ben néhány kilométeren kipróbálta a szalagról legördülő első Kalinát, melynek népszerűsítő kampányába is beszállt, nem is akármilyen távon.

2010. augusztusában az akkor éppen miniszterelnöki posztot betöltő Putyin kétezer kilométeres tesztúton hajtotta az elcsúfított Corsa fazonú Kalinát, mely már az első tankolás után leállt. Erre is felkészültek a ladások, mert összesen három azonos színű és rendszámú modellt szállítottak a Habarovszk-Birobidzsan-Csita túrára. Kellett ennyi, mert az egyik sárgát alig háromszáz kilométer után vissza kellett rakni a trélerre, de mivel nem ponyvázták le, a népek jót mulattak a fiaskón az újonnan átadott R297-es Amur főút töltéséről.

Szóval nem jól sült el a kampány, mert a Kalina csúfos szereplésével volt tele a világsajtó, miközben a modell még az autóínséges orosz piacon sem lett túl sikeres, és a magyar importőr is belebukott a korszerűtlen szerkezetű és divatjamúlt formájú autó forgalmazásába.

Pedig már korábban is születtek attraktív orosz autók: a NAMI szovjet járműfejlesztő központ 1988-ban mutatta be sportos tanulmányautóját, mely a 2106-os széria Lada 180 lóerősre tuningolt turbófeltöltős motorját kapta, a 960 kilós műanyag karosszériás autó később 2,3 literes, 16 szelepes erőforrást kapott, ezt építették be később a nyitott együléses Revolution versenyautóba is.

Utóbbiból több változat is készült, a III. generációs modell jelenleg a Lada múzeumában parkol.

Az első 2003-ban készült el, az AvtoVAZ kétüléses roadsterét egy évvel később az őszi párizsi autószalon közönsége is láthatta: a Revolutiont négyhengeres, 215 lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta 240 km/h sebességgel, álló helyzetből a százas tempót 6,5 másodperc alatt érte el.

A homológizált roadsterből nagyjából tucatnyi készült, ezekkel a 2006-os álltak rajthoz többnyire a Néva-ringen. A Leningrád/ Szentpétervár közeli Kretovszkij sziget Primorszki Pobjeda Parkjának Kirov stadionja köré épített 2,5 kilométeres pálya még az év őszén be is zárt.

Revolution I. GEN

Motor: 4 hengeres benzines 1,6 literes/215 LE

Hosszúság: 3650 mm

Szélesség: 1750 mm

Magasság: 1200 mm

Tengelytáv: 2400 mm

Tömeg: 670 kg

V. max: 240 km/h

Gyorsulás 0-100 km: 6,5 mp

Az orosz pályagépek közül nemzetközileg legismertebbek a Lada Granták, melyekkel a 2013-as szezonban James Thompson és Alekszej Dudukalo vezetett a Lukoil támogatásával.

2014-ben nyugdíjazták a régi modellt, később Vestával versenyeztek. A 18 colos kerekű és immár közel 400 lóerős teljesítményű először Magny-Coursban tesztelte Rob Huff és James Thompson. Az 1,6 turbómotoros TC1-es autókat a Russian Bears Motorsport (TMS) fejlesztette. Az attraktív Vesta karosszériát az egykori Volvo dizájner Steve Mattin tervezte, a WTCC változatot a 2015-ös moszkvai autószalonon mutatták be és 2016-ban indult a Túraautó Világbajnokság futamain. A Lada Sport korábbi főszponzora ekkortól már nem a Lukoil, hanem a Rosneft, ezért az orosz csapat autóit vörös helyett citromsárgára fényezték.

Egy fotó és egy mozi, amiben a két Lada pilóta egymást üti ki egy világbajnoki futamon:

https://www.youtube.com/watch?v=rLdThWdt7dw

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....