brit autóipar

Furnérból született

2019.09.06.

Az 1950-es és 1960-as években több tucat kisebb-nagyobb brit sportkocsimárka született. Ezek legtöbbje mára csupán a rajongók emlékezetében él. Sajnos az idén hatvan éves Marcos is ebbe a csoportba tartozik.

A lelkes autórajongó még a nyaralás során is régi autós élményeket keres. Így jutottam el Athénban az amúgy jobb sorsra érdemes Hellenic Motor Museumba, ahol az egyik sarokban egy felirat és egy sportkocsi figyelmeztetett: idén 60 éves a Marcos!

Marcos GT a Hellenic Motor Museumban

Az 1950-es években Nagy-Britanniában is virágzott a kitautó- és versenyautó-mánia. Innen-onnan összekukázott alkatrészekből születtek a műanyag-karosszériás egyedi járművek, s ha akadt érdeklődő, akkor kisebb-nagyobb széria is születhetett egy-egy alkotásból. Nagyon kevés olyan cég volt, amely hosszabb távú sikerre tudta váltani a kezdeti lelkesedést.

Egy ideig úgy tűnt, hogy a Marcos képes lesz kitörni a szűk keretek közül. Jeremy George Weston „Jem” Marsh tengerész-kiképzést kapott. Miután 1954-ben, 24 évesen leszerelt, úgy döntött, hogy a versenypályán a helye. Először egy Austin 7 alapokra épített speciálgéppel indult el különböző futamokon. Közben gumikat és mezőgazdasági eszközöket árult. Később Rodeo Rod művésznéven, a „Hollywood Motor Maniacs and European Motor Rodeo” nevű hangzatos csoport egyik kaszkadőreként szórakoztatta a nagyérdeműt. Rövid ideig egy tuningműhelyben is megfordult. Végül 1958-ban sajlát lábra állt: a Speedex Castings and Accessories nevű cége motor-, futómű- és karosszériaelemeket is szállított, amikkel az ifjú versenyzők saját járgányaikat tudták feljavítani.

1959. elején Marsh találkozott Frank Costinnal. Costin a második világháborúalatt DeHavilland repülőgépgyár mérnökeként a könnyűszerkezetű építésmódban és az áramvonalas kialakításban rejlő lehetőségeket tanulmányozta. Testvére, Mike kérésére 1955-ben segített Colin Chapmannak egy sikeres Lotus versenyautó tervezésében, s hamarosan már független tervezőként dolgozott. Az ő munkéja az egyik legelső brit Forma 1 versenyautó, a konstruktőri világbanoki címet nyerő Vanwall alváza is.

Costin korábban a nagyobb részt fából épített DeHavilland Mosquito bombázón dolgozott, így nem csoda, hogy a hajózásban használt furnérlemezt használta fel első versenyautójának vázához. Marsh és Costin vezetéknevének rövidítéséből született meg a Marcos márkanév. A nyulánk „Jem” miatt kicsit furcsa formájú lett a Marcos GT, amely sirályszárnyas ajtókat és négy részből álló szélvédőt is kapott. A „Csunyácska Kiskacsa” becenevű típusba 1- és 1,2-literes Ford motorokat építettek. Az egyik legelső Marcos vásárló Bill Moss volt, aki 10 futamból kilencet megnyert az új járművével. Egy időben Jackie Stewart, a későbbi Forma 1 világbajnok is Marcos kormányánál mutogatta oroszlánkörmeit. Ám Marsh és Costin hamar összevesztek.

Jackie Stewart Marcos GT versenyautója (Forrás: Silverstone Auctions)

Costin helyére a hasonlóan lelkes Adams testvérek, Dennis és Peter érkeztek. Ők először a a zárt kupét csinosították ki. Az átalakított modell a Gullwing nevet kapta. Peter Adams még 1961-ben egy Gullwing alapjaira elkészített saját használatra egy nyitott Marcost. Miután 1962-ben lanyhult az érdeklődés a zárt kupé iránt, az Adams-féle forma lett a jövőbe vezető út. A Marcos Spyder az 1963-as Racing Car Show kiállításon mutatkozott be. Bár a Spyder napozásra használható volt, a versenypályákon továbbra is zárt autóval lehetett sikereket elérni. Peter a Spyderhez levehető keménytetőt tervezett. Akadt olyan Spyder is, amelyre ráragasztották ezt a tetőt.

1964-ben a Marcos nagy lépést tett a „normál” sportkocsik világa fel a műanyagkarosszériás GT kupéval. „Dennis és Peter Adams megmutatták a többi kisszériás gyártónak, hogy nem kell Olaszországba a Torinói Autókiállításra menni, hogy szemet gyönyörködtető formát érjünk el” írta az egyik lelkes újságíró.

Az alváz továbbra is furnérból készült, a motort és az első futóművet acélból készült segédkeret tartotta. A saját motor természetesen továbbra is elérhetetlen álomnak bizonyult, így kezdetben a Volvo bevált 1,8-literes négyhengeres motorjával, majd a Ford széles körben alkalmazott 1600-asával kínálták a nyomokban a Jaguar E-típusra emlékeztető, alig egy méter magas kupét. Kezdetben elöl-hátul független kerékfelfüggesztést alkalmaztak, ám ez túl drága megoldásnak bizonyult, így maradt a hátsó lengőtengelyes megoldás. Az autó külön érdekessége, hogy más kocsikkal ellentétben nem az ülést lehetett előre-hátra állítani, hanem a pedálok helyzetét lehetett változtatni egy műszerfalon elhelyezett kerékkel. A Marcos GT lett a cég egyik nagy sikere, amelyet Amerikában is árusítottak.

Már magyar gyűjteményben is található Marcos (Forrás: platesmania.com)

1965-ben a Marcos választékát kiegészítették egy kisebb típussal. Ez lett a Mini Marcos, Malcolm Newall formatervével. A műanyagkarosszériás, Mini-alapú GT sportkocsit félkész állapotban, csomagban kitautóként árusították. E típus révén folytatódott a Marcos versenypályafutása – a Mini Marcos lett az egyetlen brit autó, amely végigment az 1966-os 24-órás LeMans versenyen. A Mini Marcos egészen 1975-ig maradt gyártásban.

Időközben Jem tovább terjeszkedett: 1968-ban piacra dobta a Mantis nevű kupét, amely rendszeresen feltűnik a „világ legcsúnyább autói” listákon. A Triumph TR6 alapjaira épített alkotásból versenyváltozatot is faragtak.

1969-ben jelent meg a GT technikai szempontból radikálisan megváltoztatott második szériája. Az elavulttá vált favázas felépítményt acélvázas konstrukció váltotta fel, az autó meghajtásáról a Ford új háromliteres, V6-os motorja gondoskodott, de a nagy haszonnal kecsegtető amerikai piac igényeinek megfelelően a Volvo soros hathengeresét is beépítették, a szigorú tengerentúli környezetvédelmi szabályok szerint redukálva annak károsanyag kibocsátását. Néhány GT-t kétliteres V4-es Ford motorral - ezeket általában a tulajdonosok később V6-osra cserélték -, illetve a Triumph 2.5 literes soros hathengeresével szereltek. Kívülről az autó elődjéhez képest gyakorlatilag változatlan maradt, teljesítménye és kezelhetősége sem sokban tért el a korábbi GT-től.

Az 1968-as Mantis versenyautó volt a Marcos első középmotoros típusa. Az autót szó szerint a BRM-Repco V8-as erőforrás köré építették. A sport-Mantis mindössze egyetlen egyszer indult autóversenyen, méghozzá 1968-ban a belga Spaban egy esőáztatta futamon. A kocsi viszonylag jól szerepelt, egészen addig, míg a motor elektronikája be nem ázott, és így a verseny feladására kényszerült (Forrás: Motor1.com)

Az új modellek várható sikere miatt Jem úgy döntött, hogy miatt nagyobb üzemcsarnokba költözik. A nagyközönség azonban nem érdeklődött a Mantis iránt. Ráadásul az amerikai piac is elfordult a Marcostól.

1971-ben a Marcos cég csődöt jelentett. Egy pénzügyi befektető megvásárolta a cég eszközeit, s néhány évig tovább folytatta a gyártást.

Jem Marsh 1976-ban visszavásárolta a márkanevet. Nyolc évnek kellett eltelnie, hogy a Marcos visszatérjen a GT továbbfejlesztett változatával. A Mantula megtartotta az alap sziluettet, de a műszaki tartalom jóval modernebb lett: a Rover 3,5 literes V8-asa és a hozzá kapcsolt ötfokozatú váltó gondoskodott a megfelelő menettulajdonságokról. A Mantula olcsóbb, Ford Cortina-motoros változata a Martina tartotta el néhány évig a céget.

1993-ban jelent meg a Mantula és Martina típusokat leváltó Mantara, modernizált külsővel és műszaki tartalommal. Utóbbi Rover-edetű V8-asokat jelentett.A Coupéként és Spyderként árusított Mantara 1999-ig gördült le a szerelősorokról.

 

1991-1995 között a japán retróhullámot meglovagolva újra gyártották a Mini Marcost.

A Marcos jelentős szponzori segítséggel még a versenypályákra is visszatért, s 1995-ben a 24 órás LeMans versenyen kategóriájában a hetedik helyet éri el.

Sajnos évi 70-80 autó előállításával képtelenség volt nyereséges működést elérni, így 2000-ben a Marcos ismét csődöt jelentett. Bár egy befektető segítségével még egyszer visszatértek, de 2007-ben a Marcos története befejeződött.

A 2004-es TSO, a Marcos utolsó próbálkozása

Források:

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....