brit autóipar

Furnérból született

2019.09.06.

Az 1950-es és 1960-as években több tucat kisebb-nagyobb brit sportkocsimárka született. Ezek legtöbbje mára csupán a rajongók emlékezetében él. Sajnos az idén hatvan éves Marcos is ebbe a csoportba tartozik.

A lelkes autórajongó még a nyaralás során is régi autós élményeket keres. Így jutottam el Athénban az amúgy jobb sorsra érdemes Hellenic Motor Museumba, ahol az egyik sarokban egy felirat és egy sportkocsi figyelmeztetett: idén 60 éves a Marcos!

Marcos GT a Hellenic Motor Museumban

Az 1950-es években Nagy-Britanniában is virágzott a kitautó- és versenyautó-mánia. Innen-onnan összekukázott alkatrészekből születtek a műanyag-karosszériás egyedi járművek, s ha akadt érdeklődő, akkor kisebb-nagyobb széria is születhetett egy-egy alkotásból. Nagyon kevés olyan cég volt, amely hosszabb távú sikerre tudta váltani a kezdeti lelkesedést.

Egy ideig úgy tűnt, hogy a Marcos képes lesz kitörni a szűk keretek közül. Jeremy George Weston „Jem” Marsh tengerész-kiképzést kapott. Miután 1954-ben, 24 évesen leszerelt, úgy döntött, hogy a versenypályán a helye. Először egy Austin 7 alapokra épített speciálgéppel indult el különböző futamokon. Közben gumikat és mezőgazdasági eszközöket árult. Később Rodeo Rod művésznéven, a „Hollywood Motor Maniacs and European Motor Rodeo” nevű hangzatos csoport egyik kaszkadőreként szórakoztatta a nagyérdeműt. Rövid ideig egy tuningműhelyben is megfordult. Végül 1958-ban sajlát lábra állt: a Speedex Castings and Accessories nevű cége motor-, futómű- és karosszériaelemeket is szállított, amikkel az ifjú versenyzők saját járgányaikat tudták feljavítani.

1959. elején Marsh találkozott Frank Costinnal. Costin a második világháborúalatt DeHavilland repülőgépgyár mérnökeként a könnyűszerkezetű építésmódban és az áramvonalas kialakításban rejlő lehetőségeket tanulmányozta. Testvére, Mike kérésére 1955-ben segített Colin Chapmannak egy sikeres Lotus versenyautó tervezésében, s hamarosan már független tervezőként dolgozott. Az ő munkéja az egyik legelső brit Forma 1 versenyautó, a konstruktőri világbanoki címet nyerő Vanwall alváza is.

Costin korábban a nagyobb részt fából épített DeHavilland Mosquito bombázón dolgozott, így nem csoda, hogy a hajózásban használt furnérlemezt használta fel első versenyautójának vázához. Marsh és Costin vezetéknevének rövidítéséből született meg a Marcos márkanév. A nyulánk „Jem” miatt kicsit furcsa formájú lett a Marcos GT, amely sirályszárnyas ajtókat és négy részből álló szélvédőt is kapott. A „Csunyácska Kiskacsa” becenevű típusba 1- és 1,2-literes Ford motorokat építettek. Az egyik legelső Marcos vásárló Bill Moss volt, aki 10 futamból kilencet megnyert az új járművével. Egy időben Jackie Stewart, a későbbi Forma 1 világbajnok is Marcos kormányánál mutogatta oroszlánkörmeit. Ám Marsh és Costin hamar összevesztek.

Jackie Stewart Marcos GT versenyautója (Forrás: Silverstone Auctions)

Costin helyére a hasonlóan lelkes Adams testvérek, Dennis és Peter érkeztek. Ők először a a zárt kupét csinosították ki. Az átalakított modell a Gullwing nevet kapta. Peter Adams még 1961-ben egy Gullwing alapjaira elkészített saját használatra egy nyitott Marcost. Miután 1962-ben lanyhult az érdeklődés a zárt kupé iránt, az Adams-féle forma lett a jövőbe vezető út. A Marcos Spyder az 1963-as Racing Car Show kiállításon mutatkozott be. Bár a Spyder napozásra használható volt, a versenypályákon továbbra is zárt autóval lehetett sikereket elérni. Peter a Spyderhez levehető keménytetőt tervezett. Akadt olyan Spyder is, amelyre ráragasztották ezt a tetőt.

1964-ben a Marcos nagy lépést tett a „normál” sportkocsik világa fel a műanyagkarosszériás GT kupéval. „Dennis és Peter Adams megmutatták a többi kisszériás gyártónak, hogy nem kell Olaszországba a Torinói Autókiállításra menni, hogy szemet gyönyörködtető formát érjünk el” írta az egyik lelkes újságíró.

Az alváz továbbra is furnérból készült, a motort és az első futóművet acélból készült segédkeret tartotta. A saját motor természetesen továbbra is elérhetetlen álomnak bizonyult, így kezdetben a Volvo bevált 1,8-literes négyhengeres motorjával, majd a Ford széles körben alkalmazott 1600-asával kínálták a nyomokban a Jaguar E-típusra emlékeztető, alig egy méter magas kupét. Kezdetben elöl-hátul független kerékfelfüggesztést alkalmaztak, ám ez túl drága megoldásnak bizonyult, így maradt a hátsó lengőtengelyes megoldás. Az autó külön érdekessége, hogy más kocsikkal ellentétben nem az ülést lehetett előre-hátra állítani, hanem a pedálok helyzetét lehetett változtatni egy műszerfalon elhelyezett kerékkel. A Marcos GT lett a cég egyik nagy sikere, amelyet Amerikában is árusítottak.

Már magyar gyűjteményben is található Marcos (Forrás: platesmania.com)

1965-ben a Marcos választékát kiegészítették egy kisebb típussal. Ez lett a Mini Marcos, Malcolm Newall formatervével. A műanyagkarosszériás, Mini-alapú GT sportkocsit félkész állapotban, csomagban kitautóként árusították. E típus révén folytatódott a Marcos versenypályafutása – a Mini Marcos lett az egyetlen brit autó, amely végigment az 1966-os 24-órás LeMans versenyen. A Mini Marcos egészen 1975-ig maradt gyártásban.

Időközben Jem tovább terjeszkedett: 1968-ban piacra dobta a Mantis nevű kupét, amely rendszeresen feltűnik a „világ legcsúnyább autói” listákon. A Triumph TR6 alapjaira épített alkotásból versenyváltozatot is faragtak.

1969-ben jelent meg a GT technikai szempontból radikálisan megváltoztatott második szériája. Az elavulttá vált favázas felépítményt acélvázas konstrukció váltotta fel, az autó meghajtásáról a Ford új háromliteres, V6-os motorja gondoskodott, de a nagy haszonnal kecsegtető amerikai piac igényeinek megfelelően a Volvo soros hathengeresét is beépítették, a szigorú tengerentúli környezetvédelmi szabályok szerint redukálva annak károsanyag kibocsátását. Néhány GT-t kétliteres V4-es Ford motorral - ezeket általában a tulajdonosok később V6-osra cserélték -, illetve a Triumph 2.5 literes soros hathengeresével szereltek. Kívülről az autó elődjéhez képest gyakorlatilag változatlan maradt, teljesítménye és kezelhetősége sem sokban tért el a korábbi GT-től.

Az 1968-as Mantis versenyautó volt a Marcos első középmotoros típusa. Az autót szó szerint a BRM-Repco V8-as erőforrás köré építették. A sport-Mantis mindössze egyetlen egyszer indult autóversenyen, méghozzá 1968-ban a belga Spaban egy esőáztatta futamon. A kocsi viszonylag jól szerepelt, egészen addig, míg a motor elektronikája be nem ázott, és így a verseny feladására kényszerült (Forrás: Motor1.com)

Az új modellek várható sikere miatt Jem úgy döntött, hogy miatt nagyobb üzemcsarnokba költözik. A nagyközönség azonban nem érdeklődött a Mantis iránt. Ráadásul az amerikai piac is elfordult a Marcostól.

1971-ben a Marcos cég csődöt jelentett. Egy pénzügyi befektető megvásárolta a cég eszközeit, s néhány évig tovább folytatta a gyártást.

Jem Marsh 1976-ban visszavásárolta a márkanevet. Nyolc évnek kellett eltelnie, hogy a Marcos visszatérjen a GT továbbfejlesztett változatával. A Mantula megtartotta az alap sziluettet, de a műszaki tartalom jóval modernebb lett: a Rover 3,5 literes V8-asa és a hozzá kapcsolt ötfokozatú váltó gondoskodott a megfelelő menettulajdonságokról. A Mantula olcsóbb, Ford Cortina-motoros változata a Martina tartotta el néhány évig a céget.

1993-ban jelent meg a Mantula és Martina típusokat leváltó Mantara, modernizált külsővel és műszaki tartalommal. Utóbbi Rover-edetű V8-asokat jelentett.A Coupéként és Spyderként árusított Mantara 1999-ig gördült le a szerelősorokról.

 

1991-1995 között a japán retróhullámot meglovagolva újra gyártották a Mini Marcost.

A Marcos jelentős szponzori segítséggel még a versenypályákra is visszatért, s 1995-ben a 24 órás LeMans versenyen kategóriájában a hetedik helyet éri el.

Sajnos évi 70-80 autó előállításával képtelenség volt nyereséges működést elérni, így 2000-ben a Marcos ismét csődöt jelentett. Bár egy befektető segítségével még egyszer visszatértek, de 2007-ben a Marcos története befejeződött.

A 2004-es TSO, a Marcos utolsó próbálkozása

Források:

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.02
Megérkezett a robosztus és sportos megjelenésű Suzuki ACROSS! A kifinomult plug-in hybrid....
2020.07.02
A Porsche Hungaria Volkswagen márkája is benevezett az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Járműipar.hu....
2020.07.02
Fontos mérföldkőhöz érkezett az Alfa Romeo. A fennállásának 110. évfordulóját ünneplő patinás olasz....
2020.07.02
A szabadidőjárművek nemcsak újonnan, de használtan is egyre népszerűbbek az autóvásárlók körében.....
2020.07.02
Egy fiatal nő életét vesztette közúti balesetben Szolnok külterületén - közölte a Jász-Nagykun-....
2020.07.02
Július 4-én, szombaton a Múzeumvasút megnyitja kapuit. Az első üzemnapon András, a gőzös várja a....
2020.07.02
Korábbi sajtóközleményünkben az autók nyári felkészítéséhez adtunk tanácsot: https://hta.org.hu/....
2020.07.02
Az elmúlt évtized során a UPS több mint egy milliárd dollárt fektetett be az alternatív....
2020.07.02
Tudtad, hogy egy tengeri élőlényről lett elnevezve minden idők legmenőbb Opel sportkupéja, ami már....
2020.07.01
Negyedével kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon az idén az első fél....