fuvarozás

A fuvarozók a 18 éves korhatár visszaállítását kérik

2015.09.17.

Az Európai Bizottsághoz (EB) fordul a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), hogy a gépjárművezető-hiány megszüntetése és a folyamatos utánpótlás érdekében tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozásban - közölte az érdekképviselet az MTI-vel.

Az ágazatból a szervezet adatai szerint jelenleg 6800 járművezető hiányzik. A szervezet a kérdés kivizsgálását és a probléma soron kívüli megoldását kéri, mivel az valószínűleg több uniós tagállamot is érint. Az EB közlekedési biztosához írt levelükben kiemelik: a személyszállításban és az árufuvarozásban egyaránt súlyos problémát okoz az utánpótlás, az egész országban állnak tehergépjárművek és autóbuszok azért, mert nincs elég gépjárművezető.


A problémát tovább fokozza, hogy a kötelező uniós jogharmonizáció miatt a C és a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18-ról 21 évre, illetve 21-ről 24 évre emelkedett. Azt szeretnék, ha kizárólag a belföldi forgalomban lehetőség nyílna a hivatásos gépjárművezető jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt pedig 21 éves korban megszerezni. Információik szerint több uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így ez a kérés nem példa nélküli - írták.

Azt a korábbi baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban. A szervezet felmérése szerint konkrét munkáltatói igénnyel, azonnali munkakezdéssel 6800 C és D kategóriás gépjárművezető képzésére van szükség Magyarországon, hogy a haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.


A NiT Hungary számításai szerint a következő 5 évben kizárólag az engedéllyel közúti szolgáltatásokat végző vállalkozásokat számítva a C kategóriában 35 750, D kategóriában 3270 gépjárművezetői képesítési igazolvánnyal (GKI képesítéssel) is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.

Az érdekképviselet kitér egy, a Bizottság által végzett tavalyi felmérésre is, miszerint Németországban a következő években százezres nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, aminek kiszámíthatatlan hatása lesz a környező országok munkaerőpiacára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....