motortechnika

A General Motors és a FEV új 3 literes dízelmotorja 1. rész

2020.06.15.

A GM bevezette az új Duramax, 3 literes dízelmotort. A FEV-vel együttműködve fejlesztették ki a hathengeres motort, ami hatékonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett a károsanyag-kibocsátást is az új határértékek alá mérsékli. Kifejezetten a GM nagyméretű terepjáróihoz tervezték, a motor maximális teljesítménye 277 lóerő és 624 Nm nyomaték. Az összes alumínium egység be lesz építve a következő generációs Chevrolet Silverado-ba és GMC Sierra-ba.

 

,,Büszkék lehetünk az elért eredményekre” – mondta prof. Stefan Pischinger, a FEV vezérigazgatója és elnöke. ,,Az új Duramax motor, kiválóan teljesíti az ügyfelek igényeit, kategóriájában nagyon alacsony üzemanyag-fogyasztási értékekkel rendelkezik.”

A fejlesztés során használt hatékony módszerek és technológiák lehetővé tették, hogy a projekt rövid időn belül megvalósulhasson. A fejlesztés eredménye egy soros motor lett, amely egyedülálló a V-motor által dominált kategóriájában.

A soros kialakítás elősegíti a károsanyag-kibocsátás csökkentését és a hatékonyabb üzemanyag-fogyasztást, mivel lehetővé teszi a motorközeli, jó hatásfokú emissziókezelő rendszereket és a súrlódás is kedvezően kicsi. A vadonatúj Duramax 3 literes motort a GM új Michigan-i üzemében gyártják.

A Chevrolet mérnökei üres papírral kezdték a tervezést, és kifejlesztettek egy teljesen új motort, amely kihasználja a sorhatos kialakítás előnyeit és hatékonyságát. Ez magában foglalja a fejlett égési és kibocsátási technológiákat, a teljesítmény és a hatékonyság optimalizálásának érdekében.

A motor beindításának pillanatától az alapjáraton keresztül a gyorsulásig, és az autópályákon elért sebességekig a 3.0 literes motor teljesítménye megváltoztatja a dízelmotorok „finomítási” képességével szemben támasztott elvárásokat” – mondta Nicola Menarini, a Diesel Truck Engine Program Execution igazgatója. ,,A fejlett technológiákkal, amelyek a globális dízel szakértelemre támaszkodnak, ez egy kompromisszum nélküli választás olyan sofőrök számára, akik egy dízelmotor hatékonyságát és vezetési tartományát akarják könnyített terepjárókban.”

 

 

A Duramax motor egy GM 10L80 tízsebességes automatikus sebességváltóval párosul. Lengéscsillapítós kivitelének köszönhetően csökkenti a rezgéseket az egyenletes járás javításának érdekében, megerősítve a váltó teljesítményét, hatékonyságát. Ez a kombináció lehetővé teszi a kipufogófék használatát, amely a turbófeltöltő kipufogógáz leáramlásának fojtásával csökkenti a sebességet, ez kevesebb fékezést igényel vontató módban. A kerámia izzítógyertyák a rövidebb izzási időkkel és a gyorsabb hidegindítással is segítenek, így nincs szükség a motorblokk melegítésére -30°C-ig.

Innovatív motor technológiák

Az egy sorban elhelyezkedő hathengeres kialakítás hatékony és a kifinomult. A mérnökök azonban további innovatív technológiai döntésekkel bővítették a fejlesztések spektrumát, a hatékonyság javítása és a súly optimalizálása miatt, a jobb vezetési élményért. Egy könnyű alumínium blokk és hengerfej csökkenti az össztömeget, az aktív termomenedzsment pedig fokozza a hatékonyságot, például a motor melegedését akár hideg időjárási körülmények között is.

A vontatás képessége kihagyhatatlan egy terepjáró esetében, ezt könnyíti meg a vontatáskor használt kipufogófék. A hűtött szívócső a kisnyomású EGR-rel párhuzamosan csökkenti a nyomaték előállításához szükséges időt. A változó geometriájú turbófeltöltő hozzájárul a teljesítmény és a hatékonyság egyensúlyának biztosításához, az elektronikusan állítható szívócső-keresztmetszet segít a teljesítmény optimalizálásban a teljes fordulatszám-skálán.

Természetesen hatékony és kiegyensúlyozott

A DOHC V6-hoz képest a sorhat kialakítás nagyobb hatékonyságot nyújt a súrlódás csökkentésében is, mivel csak két vezérműtengely található benne. Az I6 konfiguráció biztosítja az elsődleges és másodlagos tömegerők tökéletes egyensúlyát, kiegyenlítő tengelyek nélkül.

,,A csökkentett súrlódási tényező mellett a kialakítás lehetővé teszi a zökkenőmentes működést is”- mondta Menarini. ,, Az új Duramax 3.0L a szegmens egyik legkifinomultabb és leghatékonyabb dízelmotoros terepjárójává avanzsálja a régi 2019-es Silverado-t.”

A zajcsökkentő elemeivel a turbódízel motor kivételesen csendes és sima utazási élményt nyújt minden fordulatszámon.

Teljesen alumínium szerkezet és szilárd forgattyús egység

A hengerblokk öntött alumínium ötvözetből készül, ami megközelítőleg 25%-os tömegmegtakarítást jelent az öntöttvas motorblokkhoz képest, emellett pedig biztosítja az égéskor fellépő magas nyomás fenntartásához szükséges szilárdságot. Az acél hüvelyek biztosítják a hengerfal szilárdságát.

A főtengely hét alsó csapágy fedele öntöttvasból készült, így segítenek biztosítani a blokk szilárdságát a nagy égési nyomás mellett. A motorblokk szoknyája a főtengely középvonala alá nyúlik, ezzel növeli a blokk merevségét. Szintén a merevséget növeli, hogy az alsó csapágyfedelekhez egy alumínium alsó keret csatlakozik.

A főtengely és a hajtórúd acélból készülnek, a dugattyú alumínium öntvény, mely nagy arányban tartalmaz szilíciumot a dugattyúk hőállósága és toleranciája miatt, ami növeli a teljesítményt és csendesebbé teszi a motort.

A vastag dugattyútetőre és a megerősített felső gyűrűre (kompresszió gyűrű) a turbófeltöltés által létrejött óriási hengernyomás miatt van szükség.

DOHC hengerfej és váltó oldali szelepvezérlés

Az OHC szelepvezérlés közvetlen és hatékony módszert kínál a szelepek működtetéséhez, míg a karbantartás-mentes himbával és hidraulikus szelephézag-kiegyenlítővel működtetett hengerenként négy szelep növeli a bemeneti és kimeneti légáramot a motorban. Ez az elrendezés az alumínium hengerfejbe van beépítve, melyen egy kompozit szelepfedél helyezkedik el, melyben megtalálható a kartergázszűrő és olajleválasztó rendszer.

Egy pár könnyített, szerelt vezérműtengely 28,35 mm átmérőjű szívó és 24, 55 mm átmérőjű kipufogószelepeket működtet. A vezérműtengely hajtása a motor lendkerék felőli oldalán helyezkedik el. A főtengely hajtja a nagynyomású tüzelőanyagszivattyút, ami pedig mind a szívó, mind a kipufogó vezérműtengelyt működteti. Egy kisebb szíj hajtja a változó áramlású olajszivattyút a főtengelyről.

 

Folytatjuk.

 

P.D. – Ő.P.

 

 

 

Forrás: 
Forrás: https://www.enginetechnologyinternational.com/news/new-engine/gm-and-fev-develop-new-3-liter-diesel.html https://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2019/jun/0603-silverado.html

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....