Tesla

Gigászok harca kezdődik Németországban

2022.06.01.

Ha nem képes tartani a lépést, a Volkswagen rövid időn belül lemarad a Teslától, amelynek németországi gyára ontani kezdte az autókat.

A Volkswagen az amerikaiak kihívására a Trinity nevű gyárával kíván válaszolni, ahol a gyártási idő csökkentését új hegesztési eljárásokkal és a felhasznált alkatrészek drasztikus visszavágásával próbálja elérni. Jelenleg közel háromszor annyi idő alatt készül el egy villanyos Volkswagen modell, mint egy Tesla. A Berlin melletti üzemben 10 óra alatt készül el egy Tesla Model Y, míg Zwickauban 30 óra alatt születik meg egy Volkswagen ID.3. Darabszámot tekintve a Volkswagen ugyan még előnyben van, az európai elektromos autó piac negyedét uralja, míg a Tesla csak 13 százalékát. A közeljövőben azonban ez az arány jelentősen változni fog.

Forradalomra van szükség

Ahogy a Tesla végre megkezdte a Model Y szabadidő-autók gyártását a grünheidei gigagyárban, a Volkswagen vezetése számára világossá vált, hogy változtatni kell az eddigi gyártási és gyártástervezési technológián, ha versenyben akar maradni az innovatív amerikai villanyautó-gyártóval. A németek néhány év múlva avatják fel Wolfsburgban a Trinity elnevezésű - főként villanyautókat összeszerelő - gigagyárat, amelynek építésére 2 milliárd eurót szánnak. Az üzem a tervek szerint 2026-ban kezdi meg a termelést, az első modell egy önvezetésre is képes elektromos szedán lesz. Christian Vollmer, a Volkswagen termelési vezetője a Reutersnek úgy fogalmazott: a cél és a feladat egyértelmű, új standardokkal fogják forradalmasítani az autógyártást. Eddig évente öt százalékkal sikerült javítaniuk a gyártási hatékonyságot, de ez nem lesz elég, hogy tartsák a lépést a Teslával.

A présen múlik

A Volkswagen egyelőre képtelen egyszerűsíteni a gyártást, hiszen jelenleg igen sokrétű a termékstruktúrája és ki kell szolgálnia a szerteágazó egyéni igényeket. A Tesla egyik erőssége - amivel jelentősen csökkenti a gyártási időt -, hogy hatezer tonnás gigaprésgépei egyben préselik a karosszéria hátsó, valamint alsó részét. A grünheidei présüzem hat perc alatt 17 alkatrészt állít elő. Rossz hír a VW számára, hogy a jelenlegi két olasz Idra présgép mellett hat újabb kezdi meg hamarosan a munkát, így az autó orr része is percek alatt elkészül. Ezt a technikát fogja utánozni a Volkswagen, ami várhatóan kihat majd az autók törésbiztonságára, az energiaelnyelő zónákat beépítő eddigi gyártási technológia sokkal aprólékosabb volt. A Tesla inkább az önvezetésben és az intelligens balesetmegelőzésben bízik, semmint az autói passzív törésbiztonságában. A BMW is kacérkodott korábban ezzel a technológiával, de aztán elvetették, mert hiába az alacsonyabb előállítási költség, a helyreállítási, értsd karosszériajavítási költségek, valamint a súlyos sérülések kockázata viszont sokkal magasabb.

A Volkswagen amúgy nem áll rosszul a belső égésű modellek gyártási idejével, hiába no, évtizedek óta mégis csak ebben van tapasztalatuk. A Tiguan és a Polo is elkészül 18, illetve 14 óra alatt a német, valamint a spanyolországi gyárban, ugyanakkor a zwickaui villanyautógyárban, ahol amúgy hatféle Volkswagent szerelnek össze, egy ID.3 elkészülte 30 órát vesz igénybe. A Trinity üzemben sok folyamatot leegyszerűsítenek, másokat összevonnak, a karosszériaüzem területét és munkaállomásait lecsökkentik és fizikailag megterhelő munkafolyamatokat ember-robot kooperációval váltják ki.

A tervek szerint a Trinity gyárban nem alkalmaznak gigaprésgépet, ezt inkább a 160 kilométerre található kasseli gyárban telepítik és onnan vonattal szállítják Wolfsburgba.

Tesla uralom

A JPMorgan fejlesztési bank előrejelzése szerint a brandenburgi Tesla-gyárat 2022-ben 54 ezer autó hagyhatja el, 2023-ban 280 ezer. Az üzem 2025-ben éri el a félmilliós teljes kapacitást. A Volkswagen világszerte 452 ezer villanyautót szállított ki ügyfeleinek tavaly, a vállalat nem közölt arról adatot, hogy milyen gyártási kapacitással tervezik a Trinityt. Az már biztos, hogy a gyár az új SSP platformra építi autóit, amelyből a tervek szerint mintegy negyvenmilliót gyártanak majd. Ezen egyaránt készülhetnek belsőégésű és elektromos autók, 2030-ban várhatóan még fele-fele arányban, aztán pedig végérvényesen eltolódik az elektromos gyártás felé a Volkswagen (is).

A Tesla tavaly 936 ezer autót szállított ki, az évtized végére mintegy 20 millió autó legyártásával számolnak évente, azaz kétszer annyival, mint amennyit most a világelső Toyota képes összeszerelni. A jövő azonban a Tesla számára sem alakul zavartalanul, a német hatóságok ugyanis nem nézik jó szemmel azt az elképesztő vízfelhasználást, és környezeti fényszennyezést, amellyel a Tesla az autóit gyártja. A szakszervezetek sem fogják hagyni, hogy a Tesla felhígítsa az eddig vaskosan konszolidált iparági béreket és fellazítsa a kiharcolt jogok sűrű szövetét.

A gyártást ugyan megkezdtük, de a tömeggyártás fenntartása még nekünk is kihívás - közöte az októberi megnyitó fesztiválon Elon Musk Tesla-vezér. Sokkal tovább tart ennek a megvalósítása, mint a gyárépítés - tette hozzá.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....