Tesla
A Volkswagen az amerikaiak kihívására a Trinity nevű gyárával kíván válaszolni, ahol a gyártási idő csökkentését új hegesztési eljárásokkal és a felhasznált alkatrészek drasztikus visszavágásával próbálja elérni. Jelenleg közel háromszor annyi idő alatt készül el egy villanyos Volkswagen modell, mint egy Tesla. A Berlin melletti üzemben 10 óra alatt készül el egy Tesla Model Y, míg Zwickauban 30 óra alatt születik meg egy Volkswagen ID.3. Darabszámot tekintve a Volkswagen ugyan még előnyben van, az európai elektromos autó piac negyedét uralja, míg a Tesla csak 13 százalékát. A közeljövőben azonban ez az arány jelentősen változni fog.
Forradalomra van szükség
Ahogy a Tesla végre megkezdte a Model Y szabadidő-autók gyártását a grünheidei gigagyárban, a Volkswagen vezetése számára világossá vált, hogy változtatni kell az eddigi gyártási és gyártástervezési technológián, ha versenyben akar maradni az innovatív amerikai villanyautó-gyártóval. A németek néhány év múlva avatják fel Wolfsburgban a Trinity elnevezésű - főként villanyautókat összeszerelő - gigagyárat, amelynek építésére 2 milliárd eurót szánnak. Az üzem a tervek szerint 2026-ban kezdi meg a termelést, az első modell egy önvezetésre is képes elektromos szedán lesz. Christian Vollmer, a Volkswagen termelési vezetője a Reutersnek úgy fogalmazott: a cél és a feladat egyértelmű, új standardokkal fogják forradalmasítani az autógyártást. Eddig évente öt százalékkal sikerült javítaniuk a gyártási hatékonyságot, de ez nem lesz elég, hogy tartsák a lépést a Teslával.
A présen múlik
A Volkswagen egyelőre képtelen egyszerűsíteni a gyártást, hiszen jelenleg igen sokrétű a termékstruktúrája és ki kell szolgálnia a szerteágazó egyéni igényeket. A Tesla egyik erőssége - amivel jelentősen csökkenti a gyártási időt -, hogy hatezer tonnás gigaprésgépei egyben préselik a karosszéria hátsó, valamint alsó részét. A grünheidei présüzem hat perc alatt 17 alkatrészt állít elő. Rossz hír a VW számára, hogy a jelenlegi két olasz Idra présgép mellett hat újabb kezdi meg hamarosan a munkát, így az autó orr része is percek alatt elkészül. Ezt a technikát fogja utánozni a Volkswagen, ami várhatóan kihat majd az autók törésbiztonságára, az energiaelnyelő zónákat beépítő eddigi gyártási technológia sokkal aprólékosabb volt. A Tesla inkább az önvezetésben és az intelligens balesetmegelőzésben bízik, semmint az autói passzív törésbiztonságában. A BMW is kacérkodott korábban ezzel a technológiával, de aztán elvetették, mert hiába az alacsonyabb előállítási költség, a helyreállítási, értsd karosszériajavítási költségek, valamint a súlyos sérülések kockázata viszont sokkal magasabb.
A Volkswagen amúgy nem áll rosszul a belső égésű modellek gyártási idejével, hiába no, évtizedek óta mégis csak ebben van tapasztalatuk. A Tiguan és a Polo is elkészül 18, illetve 14 óra alatt a német, valamint a spanyolországi gyárban, ugyanakkor a zwickaui villanyautógyárban, ahol amúgy hatféle Volkswagent szerelnek össze, egy ID.3 elkészülte 30 órát vesz igénybe. A Trinity üzemben sok folyamatot leegyszerűsítenek, másokat összevonnak, a karosszériaüzem területét és munkaállomásait lecsökkentik és fizikailag megterhelő munkafolyamatokat ember-robot kooperációval váltják ki.
A tervek szerint a Trinity gyárban nem alkalmaznak gigaprésgépet, ezt inkább a 160 kilométerre található kasseli gyárban telepítik és onnan vonattal szállítják Wolfsburgba.
Tesla uralom
A JPMorgan fejlesztési bank előrejelzése szerint a brandenburgi Tesla-gyárat 2022-ben 54 ezer autó hagyhatja el, 2023-ban 280 ezer. Az üzem 2025-ben éri el a félmilliós teljes kapacitást. A Volkswagen világszerte 452 ezer villanyautót szállított ki ügyfeleinek tavaly, a vállalat nem közölt arról adatot, hogy milyen gyártási kapacitással tervezik a Trinityt. Az már biztos, hogy a gyár az új SSP platformra építi autóit, amelyből a tervek szerint mintegy negyvenmilliót gyártanak majd. Ezen egyaránt készülhetnek belsőégésű és elektromos autók, 2030-ban várhatóan még fele-fele arányban, aztán pedig végérvényesen eltolódik az elektromos gyártás felé a Volkswagen (is).
A Tesla tavaly 936 ezer autót szállított ki, az évtized végére mintegy 20 millió autó legyártásával számolnak évente, azaz kétszer annyival, mint amennyit most a világelső Toyota képes összeszerelni. A jövő azonban a Tesla számára sem alakul zavartalanul, a német hatóságok ugyanis nem nézik jó szemmel azt az elképesztő vízfelhasználást, és környezeti fényszennyezést, amellyel a Tesla az autóit gyártja. A szakszervezetek sem fogják hagyni, hogy a Tesla felhígítsa az eddig vaskosan konszolidált iparági béreket és fellazítsa a kiharcolt jogok sűrű szövetét.
A gyártást ugyan megkezdtük, de a tömeggyártás fenntartása még nekünk is kihívás - közöte az októberi megnyitó fesztiválon Elon Musk Tesla-vezér. Sokkal tovább tart ennek a megvalósítása, mint a gyárépítés - tette hozzá.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!