roncsautó

Globális roncshelyzet

2015.05.25.

Megnégyszereződik 2050-re a világ autóállománya és a gyártás is meghaladja az évi százmillió darabot, nagy kérdés, hogy mi lesz a leselejtezett járművekkel.

 

Amikor elindult a Patentwagen

Az első automobil, az 1886-os Benz Patentwagen megjelenése óta 2,745 milliárd autó készül, ezeknek több mint felét már leselejtezték, töredékük múzeumba került. Bolygónkon évente harmincmillió leselejtezett darab kerül roncstemetőbe, többnyire nem szakszerűen újrahasznosítva, hanem erdőben, árokparton végzik a kiszuperált kocsik, pedig már az autó gyártása és használata is nagy tehertétel a világra és a környezetre. A globális gépkocsipark meghaladta az 1,2 milliárdot, és a bővülő piacokat kielégítő egyre nagyobb mértékű gyártásnak köszönhetően tavaly nőtt az új autók száma és a leselejtezetteké is. Évente harmincmillió gépkocsit vonnak ki a forgalomból, ezek többsége már legalább nyolcvan százalékban újrahasznosítható anyagokból készült. Mindhiába, mert a felesleges autókat nem mindig a szakszerű és környezetvédelmi előírásoknak megfelelően bontják, mert az munkaigényes. Az alkatrészek szelektálása helyett jelentős hányaduk tavakba, tengerekbe dobják, vagy erdőkbe szállítják.

Eltérő sűrűség

Régiónként változó a járműgyártás teljesítménye: globálisan egy év alatt 3 százalékkal, az elmúlt évtizedben 34 százalékkal nőtt a termelés, ami tavaly 89,5 millió darabot jelentett, nyilatkozta Yves van der Straaten, a Nemzetközi Autógyártók Szövetségének (OICA) főtitkára. Néhány piacon, például a korábban ígéretesnek tartott Brazíliában és Oroszországban zuhantak az eladások és visszaesett a termelés is, de a közel ötven százalékos részesedésű Ázsiában és a Közép-Keleten 3-6 százalékos volt a piaci növekedés.

Az ezer lakosra jutó autók száma 2005-ben globálisan 144 volt, tavaly pedig meghaladta a kétszázat, az USA átlaga 800, az EU országoké 570, a csúcsot San Marino tartja 1263-as indexszel, majd Monaco következik 850-es mutatóval.

A tehetős népek exportálják a romokat. A legnagyobb európai autóparkból, a negyvenmilliós németországiból évente hárommilliót cserélnek újra, de ebből csak félmillió marad otthon, amivel jelentősen tehermentesítik a hazai környezetet, mert 2,5 milliót külföldiek vásárolnak meg és visznek el használt autóként. Ezzel a németek jelentősen tehermentesítik saját pénztárcájukat és környezetüket is.

Magyar mérleg

Használt kocsikból jut bőven a kelet-európai országokba, Észak-Afrikába és persze hozzánk is: tavaly Magyarországon százezernél több importált használt autót helyeztek forgalomba, ezzel tovább öregedett és immár 13,4 éves a 3,1 millió személyautópark, valamint a 12,5 éves és 430 ezer darabos teherautó-állomány, Többek között azért is, mert a Datahouse adatai szerint a behozott kocsik nyolcvan százaléka tízévesnél öregebb, vagyis messze elnyomja a tavaly Magyarországon eladott 84 ezer új autó fiatalító hatását.

A KSH adatai szerint egy év alatt 77,9 ezerrel bővült és idén már 3,54 milliós hazai gépkocsi állomány, miközben a Magyarországon tavaly forgalomba helyezett autók száma (az újaké és használtaké) 184 ezer volt, vagyis ennek különbségét, pontosan 106,1 ezer darabot kivontak a forgalomból.

Legális bontók, felesleges kapacitásokkal

Sajnos egyre kevesebb kerül a 160 legális bontóba. Dr. Lukács Pál (a Kecskeméti Főiskola Járműtechnológia Tanszékének vezetője, a CAR-REC Gépjárműroncs-kezelő Nonprofit Kft. ügyvezetője) az Autószektornak elmondta, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkent és tavaly már 20 ezernél kevesebb volt a hivatalosan kiállított bontási átvételi igazolások száma, amiből kiszámolható, hogy legalább nyolcvanezer gépkocsit 500-600 szürke és fekete bontóban dolgoztak fel. Ezekre pedig legkevésbé sem a szakszerű és a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő előkezelés (üzem- és veszélyes segédanyagok eltávolítása), szakzsargonban szárazra fektetés a jellemző, csak a használható alkatrészek és értékesíthető fémhulladék kinyerése a cél.

 

Többezer éves lebomlás

A hűtőfolyadékok, klímagázok, akkusavak és egyéb eléghetetlen vagy használhatatlan alkatrészek, műanyagok, ülések elkerülnek valahová, például a csatornába, árokpartra, vagy erdőszélre, ahol olykor közpénzből eltakarítják azokat, vagy ott maradnak az enyészetnek. Egy gumiabroncs lebomlása még akkor is legalább háromezer év, ha folyamatosan süti a nap, de vannak olyan műanyag alkatrészek, amelyek akár ötvenezer évig is kibírják a természetben.

A kérdés az, hogy meddig bírja az ember és a természet.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....