Gondolatjel

Gondolatjel – Az autózás aranykora

2020.01.27.

Ma éljük át az autózás csúcsát, vagy régen jobb volt? Sokféle szempontot lehet összevetni, szórakoztatóan eltűnődve, miben léptünk előre, vagy éppenséggel hátra, az évtizedek alatt?

Nagyjából 130 éves históriája alatt óriásit változott a gépkocsi, illetve használata és társadalmi hatása. A kezdeti motorizált lovas kocsi műszaki pionírok és extravagáns jómódúak kuriózuma volt, a komolyabb szerep az első világháború alatt jött el, amikor már tömeges csapatátdobásra is igénybe vették a párizsi taxikat, de igazi tömegjelenséggé, emberek sokaságának életét és országok gazdaságát befolyásoló tényezővé az ötvenes évektől lett az autó.

Legenda: a Bogár. Fotó: wikipedia

Mára egymilliárd körüli a gépjárművek száma, és kiváltképp az utóbbi rövid időszakban megdöbbentően felgyorsult a műszaki fejlődés: az autó már nemcsak szállítóeszköz, hanem titkár, szórakoztató, személyi testőr, sőt önvezető jármű lett, megvalósítva az Ezeregyéjszaka repülő szőnyegét. Napjainkban a legjobb autósnak lenni, és holnap még jobb lesz?

Anno bámulat tárgyának, a haladás megszemélyesítőjének számított egy ősautó vezetője, de vastagon belepte az út pora, bőrig áztatta egy zápor, patikában vehette a benzint, külön embert tarthatott az állandó gondoskodást igénylő gép karbantartására. Minden út külön kalandnak számított, aki biztosan célba akart érni, konflisra vagy vonatra szállt. Ne irigyeljük…

Ugorjunk egy nagyot, az 1960-as évekre. Volkswagen Bogarak, Opel Kadettek, Renault 8-asok, Fiat 500-asok tömege indult el hétvégéken és nyaralási idényben, az egyéni motoros közlekedés örömétől megrészegült családokkal. Húsz-negyven lóerős az a motor? Éppen elég! Gyenge a fűtés? Majd jobban felöltözünk! Kicsi a csomagtartó? Még mindig jobb, mint bőröndöket cipelni a vasútállomásra! Így látták az újjáépítési évek szürkeségéből kiszabadult emberek, és boldogan furikáztak. Az utakat akkorra leaszfaltozták, a belvárosokban is mindenütt lehetett közlekedni, ott parkolt valaki, ahol akart, voltak benzinkutak, autószervizek, és ha egy fiatalember kitette a kávéja mellé a kocsikulcsot a presszó asztalára, jelentősen megnőttek a csajozási esélyei. Egy kisautóval hercegnek számított, sportosabb verdával királynak!

Audi Q8: tablethegyek. Fotó: Audi

Akkoriban akadt meg a szemem a nagyon exkluzív Motor Revue folyóirat cikkén: a korábbi F1-es versenyző Paul Frére tesztelt egy Ferrarit. 12 hengeres motor, ötgangos váltó, drótküllős kerék, diagonál gumik, álomszép, elegáns Pininfarina karosszéria. Frére így indította írását: „Azt mondták, 300-zal megy a kocsi, kipróbáltam, és tényleg!” Hol próbálta ki? A monzai versenypályán vagy az Autostrada del Sole akkoriban szinte üres betonján? Dehogy, egy közönséges, délszaki fenyőkkel szegélyezett országúton, Maranello környékén. Hogyhogy? Hát úgy, hogy a hetvenes évekig egyetlen országban sem volt általános sebességkorlátozás, csak lakott területeken, és ott is 60-as limittel. A helységtáblán kívül mindenki annyival ment, amennyivel bírt, vagy akart. Egy Ferrarit, egy Porschét padlógázzal meghajtani tökéletesen legális élvezet volt. Így már nem is királynak, hanem istennek érezhette magát a sors kegyeltje, akinek megadatott az élmény.

Hasonlítsuk össze az akkori helyzetet a maival. Közönséges középkategóriájú családi batárok is megfutják a kétszázat, de (Németország kivételével) autópályán sem szabad túllépni a 130-at, és hála a modern technikának, ezt ellenőrizni is tudják, s brutálisan szankcionálják a gyorshajtást – gondoljuk el, mit kéne elkövetni az élet más területén Paul Frére-nek, hogy 300 ezer forintos bírságot szabjanak ki rá (és hónapokra bevonják a jogosítványát). Micsoda ellentmondás: megvehetek egy gyors kocsit, de ha kihasználom, bűnözőként kezelnek!

A múlt század közepe táján csodaként megélt autózás ma már nélkülözhetetlen az életünkhöz.

Egyébként meg mind kevesebb a lehetőség a jármű képességeinek akár részleges kihasználására. Jól gyorsul? Már fékezhet is a következő piros lámpánál. Jól megy? Csak menne, a forgalommal úszik, vagy araszolva mászik, netán őrjítő dugóban áll. Apropó áll: hol találni parkolóhelyet? Negyedórás keringés nem számít ritkaságnak. A személyes szabadság és a műszaki fejlődés jelképe, az autózás, örömmámorból egyre jobban átváltozik frusztráló kínlódássá.

Természetesen vannak pozitív fejlemények is. Régen egy koccanásba bele lehetett halni, ma óriási ütközéseket tesz túlélhetővé a két végén gyűrődő, középen szilárd karosszéria, a biztonsági öv és a légzsák, sőt blokkolásgátló, menetstabilizáló és arzenálnyi modern asszisztens gondoskodik arról, hogy egyáltalán be se következzék az a baleset. Épp az emlegetett hatvanas években döbbent rá Amerika, hogy 1945 óta több emberét vesztette el közlekedési balesetben, mint azelőtt a háborúban, és az ilyen felismerések vezettek el a biztonsági fejlesztésekhez. Automatikus klímaberendezés teszi az utasteret komfortossá és a vezetőt állandóan éberré, amiben szerepet játszik a hangszórókból áradó tökéletes hangzásminőségű zene.

Mi a konklúzió? A múlt század közepe táján csodaként megélt autózás ma már nélkülözhetetlen az életünkhöz, korszerű járműveinkhez képest az akkoriak ócska tragacsok, életveszélyes lélekvesztők, de annak, hogy biztonságos, komfortos, a környezetet összehasonlíthatatlanul kevésbé károsító kocsikkal járhatunk, ára van: a megsokszorozódott gépkocsiállomány miatt önmagába fullad a forgalom, nem lehet akadálytalanul robogni, nehéz parkolóhelyet találni, csupa bosszúság a közlekedés. Mi lenne tehát az optimális? Mai modellekkel autózni az autózás aranykorának mondható hatvanas évek üres útjain, sebességkorlátozás nélkül!  

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.12
A Déli pályaudvaron lecserélik a pénztárcsarnok vágányok felőli oldalán lévő megrepedezett....
2020.07.12
Egy elromlott sebességmérő kamera miatt végtelen kálváriát kellett járnia egy Ford Focus....
2020.07.12
A tűzoltók az egyik járműből két embert feszítővágó segítségével szabadítottak ki. ..
2020.07.11
Fennállása eddigi legeredményesebb júniusi értékesítési eredményét könyvelhette el idén a BMW....
2020.07.11
A gyorsaság nem boszorkányság, szól a mondás – de nagyon drága. Érdekes eltűnődni rajta, hogy....
2020.07.11
A GTI GTC nevű túraautó az Africa’s Global Touring Car bajnokságban vesz majd részt. ..
2020.07.11
Ivailo Cvetkov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.11
A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2020.07.11
Iveco gyártmányú gázüzemű autóbuszt tesztel a Volánbusz Zalaegerszegen a Danube Truck Magyarország....
2020.07.11
A győri rendőrök elfogtak egy fiatal járművezetőt, aki az egyik belvárosi körforgalomban....