Polski Fiat

Gondolná? Ötven éves a Kis-Polski!

2022.10.02.

Itáliai legenda Made in Poland jelzéssel, bohém ifjúságom sokszor csodás, olykor kellemetlen emléke a Fiat 126-os, mely alaposan átlépte a veteránkort.

Fiatalságára mindenki szívesen emlékezik vissza, pláne, ha tele van romantikus emlékekkel, ami nagyjából szerelmeket takar. Volt egy korszak, amikor a csinos és az átlagnál tehetősebb lányok már nem Trabanttal, hanem Polski-Fiat 126-ossal autóztak, méghozzá sofőrként, ezért kortársaiknál jóval nagyobb előnnyel indultak a hódítási versenyben.

Hölgyek kedvence volt      Forrás: LSB

A pasik bomlottak a szép lányokért és persze az autókért, a kettő együtt pedig már maga mennyország. Így voltam ezzel én is, mindaddig, amíg pöccre indult barátnőm autójának motorja, ami azért olykor megmakacsolta magát. Egyszerű konstrukciós adottsága volt ez a Fiat 126-osnak, melynek dinamója alacsony fordulaton nem töltötte megfelelően az akkumulátort, így azok a szépségek, akik inkább csak a városban furikáztak, sokszor szorultak segítségre.

Spártai utastér     Fotó: Boros Jenő

Márpedig a lányok, hölgyek többsége így használta a kisautót, aminek elektromos rendszere nem arra volt rendszeresítve, hogy folyamatosan világítsanak a tompított fényszórók (2x55 watt), a hátsó lámpák (2x5 watt), olykor a féklámpák (2x21 watt), na meg járjon az ablaktörlő és a szellőző villanymotorja. Ja, és szólt a kazettás rádió magnó, szóval nem mindig maradt elég delej az önindítónak.

Gyakori látvány volt férfiemberek beugrása egy gyors betolásra, bikázásra. Utóbbi esetében a másik autó akkumulátorára történő kábeles csatlakozás értendő. Nem kevés melót igényelt az elromlott, sérült alkatrészek beszerzése, mely akkoriban valóságos kalandtúra volt: az egyik helyen megvettél három első sárvédőt, majd a másik helyen a feleslegesnek látszó harmadikat becserélted egy homlokfalra. Ilyen kalandok után kevésbé vehemensen udvaroltam kis-polskis lányoknak, de a szív mást diktált, feladtam a bölcs óvatosságot. Pedig igazából a kis Fiat szíve volt gyengébb.

Kis-Polski: féltonnányi tömeg és mini méret    Fotó: Boros Jenő

A 652 köbcentis motor jól bírta, mindaddig, amíg nem hajtották szét, vagyis nem száz feletti tempóban mentek vele Budapesttől Siófogig. Bár műszere 140 km/h-ig volt kalibrálva, de a 24 lóerőnyi teljesítmény nagyjából 80-90-es tempóra volt elég a négyfokozatú váltóhoz. Ha valaki ennél jobban nyomta a kisautónak, az olyan volt mintha 100 méter helyett 120 kilométeren át spirnter tempóban hajtottak maratoni távon egy atlétát…

Pláne nyári melegben, amikor a farmotor nem éppen tökéletes léghűtése nem bírt el a feladattal, ilyenkor ajánlatos volt a rögzítő bovden engedéséig - nagyjából tíz centinyire - nyitva hagyni menet közben is a motorháztetőt hátul.

Túlkalibrált sebességmérő, kevés kilométerrel  Fotó: Boros Jenő

És akkor egy kis történelem: az 1972-ben, Torinóban bemutatott 126-os Lengyelországban gyártott első darabjai 1976-ban érkeztek a magyar piacra. Olaszországban 1,3 millió, Bieleskó Bialában,3,3 millió készült belőle 2000-ig.A magyar Bakony Fém- és Elektromos-készülék Művek, valamint a kecskeméti MMG Automatika Művek is szállított alkatrészeket a 126-os Polski Fiathoz, majd az utódnak számító Cinquecento modellhez.

Az első Fiat 126-osokat 1972-től öt éven át 594 köbcentis, 23 lóerős kéthengeres, léghűtéses farmotorral gyártották. Az 1,84 méteres tengelytávú, 3,054 méter hosszú,1,377 métere széles, 1,33 méter magas és mindössze fél tonnás tömegű autó ára megjelenésekor 795 ezer olasz lírába került.

1976-ban mutatták be a Cavaletta prototípust, melyből csak néhány példány készült, ugyanebben az évben indult és 1985-ig gyártották a torinói autószalonon bemutatott és immár 650 köbcentis Personala, ami húsz kilóval lett nehezebb elődjénél.

A Fiat régi szereplője a lengyel autóiparnak, hiszen a varsói Zakladow Blacharkich Bielany telephelyen licencszerződés alapján 1935-től havi 85 autó, 1945-ig összesen 9300 darab Balilla és Millecento 508-as modell készült Polski Fiat jelvénnyel a varsói FSO gyárban.

1966-ban éledt újra a lengyel-olasz kapcsolat, ekkor írták alá az újabb licencszerződést, melynek keretében 1967. novemberétől Fiat 1300/1500-as modellek készültek Varsóban, 60, illetve 75 lóerős teljesítményű motorokkal. 1968-ban hétezer, 1970-ben 35 ezer, 1975-ben már 140 ezer Polski Fiat készült. 1970-ben ötvenezer darabra futott fel a termelés. A 125-ös kedvelt volt a magyar piacon: 1979-ben 125 ezer forintért árulták, ezzel a Merkur-lista legdrágább szocialista országban gyártott modellje volt. Használták taxinak a Volánnál, hivatali autónak a minisztériumokban és sok szolgált a vidéki közigazgatásban. 1979-től a 125-sö Polski Fiat alapjaira épített Polonéz típusok készültek Varsóban.

Lengyel búcsúdarabok        Forrás: FSM

A Fiat 126-os, vagyis a kis Polski a Bielesko Bialában felépített Fabryka Samachodow Malolitrzowych üzemében készült. A Maluchnak becézett kicsike első példánya 1971. októberében gördült le az FSM szalagjáról. 1974-ben elkezdték az eggyel nagyobb kategóriájú négyhengeres, orrmotoros 127-es modellek gyártását, ám háromezer darab után leálltak. 1975-ben 25 ezer, 1978-ban 200 ezer kis-polski készült.

Igazi ritkaság magyar rendszámmal: 126P kombi       Fotó: Boros Jenő

A felfutás után élénkült az export, és 1986-ban már az 1,6 milliomodik lengyel kisautót ünnepelték a gyáriak. Elkészült a 126p kombi változatának prototípusa, de nem került szalagra.

1987-ben elindult a csendesebb és takarékosabb folyadékhűtéses, kétajtós és a háromajtós 126-os BIS sorozatgyártása. A 700 köbcentiméteres fekvő Lancia motorral a mélyebbre helyezett súlypontnak köszönhetően javult a stabilitás, és nőtt a csomagtér, ám rosszabb lett a hozzáférés, ami a szerelők munkáját nehezítette. A Polski Fiat emblémát az aktuális Fiat jelvényre cserélték és divatosabb lökhárítókat kapott a Maluch.

Fiat 126 Cavaletta      Forrás: LSB

Az 1995-ös Town változat ismét az egyszerűbb és olcsóbb léghűtéses motort kapta.

Életútja alatt gyakorlatilag egyféle karosszériával készült a 126p, pedig a gyáriak próbálkoztak új változatokkal: készült többféle cabrio, kisáruszállító, pickup, terepjáró, kombi prototípus, kísérleteztek orrmotorossal és dízellel is.

A 126-os City prototípusa       Forrás: LSB

Miközben formájában alig, szerkezetében sokat változott a széria Kis-Polski: az ajtókban teljesen letekerhető, a hátul ülőknél billenthető ablakok javították a légáramlást.

Jobb oldalra is jutott visszapillantó-tükör, és mindkét külső belülről is állítható lett.

Az első ülések fix támláit dönthetővé alakították, és később a hátsók is fejtámlát kaptak.

Schumits Gábor versenyző és autószerelő nyitottá alakított egy 126-ost   Fotó: Boros Jenő

1988-ban a dinamót generátorra cserélték, és az az 1989-90-es gyártásúaknál a bovdenes kar rántása helyett már elég volt indításkor a kulcsot elfordítani, ennek köszönhetően változott a műszerfal, és megjelent a modellben a fűthető hátsó ablak.

1977-ben a motor már 652 köbcentiméteresre.1985-86-ban a 650 E jelzésűek új hengerfejet kaptak, korszerűbb lett a fékrendszer, és a kúpos keréktárcsát is szebbre, a krómozott fémlökhárítókat műanyagra cserélték, a hátsókra egy évvel később ködlámpa és tolatólámpa került. Kisebb és jobb fogású kormány járt a megszépült műszerfal elé. Rotoros helyett elektronikus gyújtást kapott a motor.

Igazi puttonyos is készült a P126-osból         Forrás: LSB

Az utolsó sorozat, a Happy End 2000. szeptember 22-én gördült le a sorról, az utolsó darab múzeumba került. Lengyelországban 3,3 millió 126-os, az olaszoknál 1,25 milliót gyártottak.

1992-től Cinquecentók készültek Tychyben, aztán következett a Seicento, a Panda és 2008-tól az 500-as. A Forddal közösen fejlesztett testvérmodellt, a Ka minit 2009-től bérmunkában gyártotta lengyelországi üzemében a Fiat.

Gyári kabró prototípus      Forrás: LSB

1992-ben megszűnt az autóforgalmazó Merkúr, a továbbiakban a Kis Polskik csak magánúton érkezhettek Magyarországra. A KSH adatai szerint Polski Fiatokból 2022. elején 2634 szerepelt a nyilvántartásban, arról nincs pontos szám, hogy ebből mennyi a P126-os.

Bár nem ez volt a legkisebb, mégsem ez volt a legolcsóbb autó a Merkúr listán: 1982-ben 70 ezer forintba, három évvel később már 82 ezerbe került.

Akkoriban nulla önrészes casco esetén havi 620 forint, tízezres önrésznél 145 forint volt a Kis-Polski havi biztosítási díja.

Utcai generál a múlt századból       Fotó: Boros Jenő

A használtautó-portálokon jelenleg csak két P-126-ost kínálnak: az 1990-es évjáratú, ötezer kilométer futott, forgalomból kivont darabért 350 ezer forintot kérnek, az 1982-es évjáratú, 86 ezer kilométeres futásteljesítményű és 2023. februárjáig műszaki vizsgás darab ára 650 ezer forint.

A kiváló állapotú és OT-minősítésű darabok ára millió körüli.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.04
Két súlyos baleset is történt vasárnap éjjel - írja a Katasztrófavédelem. ..
2022.12.04
A kormány bemutatta a villamosenergia-hiány kezelésére vonatkozó tervét.   ..
2022.12.04
Még sokáig a hagyományos olaj- és gázkitermelés marad a Mol fő profilja Algyőn, de a társaság....
2022.12.04
Hogyan működik? Kell-e ez nekünk? Itt mindenre választ talál.   ..
2022.12.04
Hatvan gépjárműből álló konvojjal rendezik meg december 17-én a Dédesi Fényparádét és Jótékonysági....
2022.12.04
Jubileumot ünnepel a hazai motorizáció. 130 éve kapott engdélyt az első benzinüzemű gépkocsi a....
2022.12.04
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: A Mikulás pickupja. ..
2022.12.04
Forgalmi akadályra kell számítani - írja a Katasztrófavédelem honlapja.   ..
2022.12.04
Lassan nem az a kérdés Európában, hogy mennyibe kerül a nyersolaj vagy az üzemanyag, hanem az, hogy....
2022.12.04
Újabb kerékpáros közlekedési kapcsolatok létrehozásával fejleszthetik a fenntartható közlekedési....