elemzések

Guruló számítógépek: a technológiai fejlődés forradalmasítja az autóipart

2020.04.20.

Az ember több mint egy évszázada használ autókat, hogy eljusson egyik pontból a másikba. Járműveinkre sokáig csak elkülönült, a garázsban álló rendszerekként tekintettünk, a technológiák fejlődésével azonban mindez megváltozik, az átalakulás pedig a teljes iparágra rendkívüli hatással lesz – derül ki a Roland Berger „Guruló számítógépek” című tanulmányából. 

A gépjárműipar innovációinak jelentős része elektronikai- vagy szoftveralapú, így az autó egyre inkább egy a rendszerek hálózatában létező szerkezetté, valamint a Dolgok Internetének (IoT) elemévé válik. A folyamat hátránya, hogy a guruló számítógépek megjelenése komoly következményekkel járhat az egész értékláncra nézve.

Új gyártói és beszállítói szerepkörök

A gépjárművek elektronikája alapjaiban változik, ezért egyre inkább elkülönül a hardver és szoftver. Emiatt újra kell definiálni az egyes iparági szereplők szerepét is. Míg az OEM-ek (Original Equipment Manufacturer – eredeti berendezésgyártók) gyárai a jövőben jelentős erőforrásokat fordítanak a modulintegrációra, a félvezető-gyártók egyre inkább szoftverfejlesztőkké válnak. Időközben az elektronikai gyártásszolgáltatók (motorvezérlő rendszerek gyártói, tervezést végző kivitelezők) más területek irányába is bővítenek, míg a szoftverfejlesztők a jövőben az értéklánc teljes értékű, meghatározó tagjaivá válnak.

Fotó: Roland Berger

Az ipar bizonyos területeken már reagált ezekre a fejleményekre: az autógyártók például partneri megállapodásokat kötnek versenytársaikkal, és konzorciumokat alakítanak ki a félvezetőkkel foglalkozó szakemberekkel. Az ilyen piaci szereplők közötti partnerségek a jövőben egyre gyakoribbá válnak majd, mivel össze kell kapcsolniuk az erőforrásaikat.

„Egyetlen vállalat sem képes egyszerre a szakértelem-fejlesztésre, az elektronikai- és szoftver-ellátási lánc összes elemének kezelésére, illetve az ezekkel járó költségek viselésére. Különösen igaz ez az autonóm vezetéshez szükséges komplex rendszerek fejlesztésekor, amelyek hardver- és szoftverigényei rendkívül magasak” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. – „Az autóipar a riválisok közötti nagyszabású partnerségek és konzorciumok időszakát éli. Ezek célja egy sokszínű készségekből álló, komplex ökoszisztéma létrehozása, a kockázat csökkentése, képességek kiépítése és az autonóm vezetés fejlesztési költségeinek megosztása. Jelenleg két csoport vezet a mezőnyben: az egyik konzorcium a BMW, az FCA (Fiat Chrysler Automobiles), az Audi, valamint az Intel/Mobileye, a másik pedig a Toyota, a GM (General Motors) és az Nvidia között alakult ki – fogalmaz.

Az elektromos mobilitás, mint központi költségmeghajtó

A "guruló számítógépek" megjelenése nem csak a hagyományos szerepköröket alakítja át, hanem befolyásolja a gépjármű-elektronika költségeit is. Egy tipikus prémium autó elektronikai moduljainak ára napjainkban 3.145 USD. Egy félig autonóm, elektromos autó esetében - amint azt a tanulmány is kimutatta - ezek a költségek 2025-ig az ár több, mint kétszeresére, 7.030 dollárra növekednek.

A költségek negyede (725 USD) a digitalizációnak tulajdonítható, de a legnagyobb költségtényező az elektromobilitás. A költségek növekedésének ugyanis több, mint a fele (2.235 USD) a meghajtórendszer elektromossá alakításának eredménye. Autonóm vezetési képességek esetén a gépjármű-elektronikához szükséges további költségeket a (925 USD) a számítási teljesítmény és az érzékelő technika adják.

Mindezek alapján egyetlen autóipari szereplő sem engedheti meg magának, hogy a szokásos módon működjön tovább. Helyette meg kell vizsgálnia, hogy hogyan érhet el versenyelőnyt a megváltozott szerepek közepette és ehhez milyen partnerségeket és készségeket kell létrehozni vagy kibővíteni, továbbá mi a legjobb megközelítés az elektronika és a félvezetők beszerzésekor.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....
2025.12.14
Kellene egy jó 6-os! A mérleg: kettőből semmi, siralmas állapotok ..