Bosch
Együttműködési megállapodást írt alá a Pirelli és a Bosch. A közös fejlesztés célja, hogy új szoftveralapú megoldásokat és funkciókat hozzanak létre a gumiabroncsokba integrált érzékelőknek köszönhetően.
A járművezetők számára ez nagyobb biztonságot, kényelmet, valamint jobb menetdinamikát eredményez. A Bosch és a Pirelli a hosszútávú együttműködés keretében együttes erővel fejleszti a jövő gumiabroncsait, és ez a járműdinamika szempontjából új szintet hozhat.
A beépített szenzorok feladata, hogy adatokat gyűjtsenek, és azokat valós időben továbbítsák a jármű vezérlőegységéhez.
A Bosch a Pagani Automobili hiperautó-gyártóval együttműködve már fejlesztett egy ESP-alkalmazást, amelyet kifejezetten a Pirelli gumiabroncsokhoz igazítottak.A Pagani Utopia Roadsterre szerelt Pirelli Cyber Tyre technológia lényege, hogy továbbítja a legfontosabb abroncsinformációkat az ESP (elektronikus menetstabilizáló) vezérlőegységének. Ez pedig lehetővé teszi a gumiabroncsok egyedi tulajdonságainak és teljesítményének optimális kihasználását. Előrelépés ez biztonsági szempontból, sőt személyre szabott vezetési élményt is kínál.
A Bosch globális technológiai és szolgáltatási beszállítóként a fejlesztési együttműködéshez a rendszerszintű hardver- és szoftverszakértelemmel járul hozzá. A vállalat ugyanis a MEMS (mikromechanikai) érzékelőtechnológiában vezető szerepet tölt be, többek között „Bluetooth Low Energy” (BLE) szabványt használó abroncsnyomás-érzékelőket fejleszt és gyárt.
Ezzel a megoldással és a Pirelli gumiabroncsba épített hardveres és szoftveres eszköztechnológiáinak egyesítésével lehetővé válik a gumiabroncsra vonatkozó valós idejű adatok gyűjtése, feldolgozása és továbbítása. Így megvalósulhat az, hogy a BLE segítségével paramétereket adjanak át a jármű elektronikus vezérlőrendszerének, ráadásul mindezt nagyon alacsony energiafogyasztás mellett végzi a rendszer. A Pirelli és a Bosch célja a Bosch MEMS-technológiájának kiaknázása az abroncson belüli alkalmazásokban.
A technológia lényege, hogy rendkívül kisméretű érzékelőkről van szó, amelyek képesek reagálni minden apró változásra. Szinte bárhol elférnek, parányi méretük miatt, ma már szinte minden eszközben megtalálhatóak. Nemcsak az autóiparban használják, bár a járművekben a légzsákoktól kezdve az ESP (menetstabilizáló) rendszereken át a gumiabroncsokig most már mindenhol ott vannak. Mobiltelefonok, merevlemezek, kamerák, szívritmusszabályzók működtetéséhez is elengedhetetlen a meglétük.
Amikor a laikusok olyan eszközöket néznek meg, mint a gyorsulás- vagy sebesség érzékelők, csak annyit láthatnak, hogy mikrométerenként apró, furcsa külsejű, lapos, egyszintű szerkezetek alkotják a bonyolult mintákat.
Számos MEMS azonban háromdimenziós, vagyis rögzített és mozgatható működtetőkből, „fésűkből” áll, amelyek rendeltetésüktől függően különböző irányokba mozoghatnak. Például egy légzsáknál a baleset során keletkező hirtelen lassulás kényszeríti mozgásra a fésűket.
Az érzékelő jelzi a változást a vezérlőegységnek, utasítva, hogy haladéktalanul hozza működésbe a légzsákot. Egy másik, kevésbé drámai példa a MEMS-érzékelők működésére az, ahogyan egy okostelefon képernyőképe azonnal elfordul, amikor forgatni kezdjük a készüléket.
Forrás: boschblog.hu
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!