járműipar

Ha nincs Schengen, oda a versenyképességünk

2016.03.07.

Harmadik alkalommal rendezett Járműipari Konferenciát a Nemzeti Befektetési Ügynökség, a HIPA, amelyen a magyar járműipar nagyágyúi vettek részt. A magyar kormány is magas szinten képviselte magát Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter személyében.

Peter Kössler, az ügyvezetés elnöke az Audi Hungaria Motor Kft.-t, Rábai Dániel, országkoordinátor a Continental Csoportot, dr. Urbán László, vezérigazgató-helyettes a Magyar Suzuki Zrt.-t,  Christian Wolff, az ügyvezetés elnöke a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-t, Grzegorz Buchal vezérigazgató az Opel Szentgotthárd Kft.-t, míg Javier González Pareja ügyvezető igazgató a Robert Bosch Kft-t és a magyarországi Bosch Csoportot képviselte a rendezvényen.  

Balról jobbra: Ésik Róbert, Szijjártó Péter, Peter Kössler, Rábai Dániel, Urbán László,  Christian Wolff, Grzegorz Buchal és  Javier González Pareja a konferencia elnökségében. Fotó: kormany.hu

A miniszter köszöntőjében úgy fogalmazott, a bevándorlási hullám nagy kockázatokat jelent az európai ipar számára, s miközben a schengeni zóna a versenyképesség biztosítéka, azt naponta több tagország is megszegi. Szijjártó szerint miközben a repülőgéppel sokszor utazó üzletemberek fogpasztáit is ellenőrzik, ezzel szemben Európába naponta ezrek áramlanak be mindenféle ellenőrzés nélkül.

A schengeni zóna túlélése vízválasztó az európai ipar szempontjából, ha nincs Schengen, oda a versenyképesség – fogalmazott a miniszter, aki szerint az európai iparon belül az autóipar, azon belül pedig Magyarország lenne a legnagyobb vesztes.  Mert mit szólna az Audi győri gyára, ha Ingolstadtból nem érkeznének meg időben az alkatrészek, s Győrből sem jutna el időben a szállított alkatrész a Volkswagen pozsonyi gyárába – említett egy győri példát Szijjártó, aki szerint Schengent, a szabad határokat mindenképpen meg kell védeni.

Szijjártó Péter, Ésik Róbert és Peter Kössler Fotó: MTI

A külgazdasági- és külügyminiszter szerint 2015 rekordév volt. Soha nem volt még ilyen nagy a magyar járműipar exportja, a kivitel értéke 2015-ben 19,6 milliárd euró volt, amely csaknem 14 százalékkal, 2,4 milliárd euróval haladta meg az egy évvel korábbit. 2015-ben 7833,3 milliárd forint termelési értéket állított elő az autóipar Magyarországon, amely 17,6 százalékkal volt több, mint 2014-ban. A járműgyártásban dolgozók száma 13 százalékkal nőtt, meghaladta a 149 ezret. Beszélt arról is, hogy az exportból származó árbevétel 16 százalékkal, a belföldi értékesítésből származó bevétel 36 százalékkal nőtt, ezek eredményeként pedig a magyar autóipar részaránya a teljes feldolgozóiparban már több mint 30 százalék.

Szijjártó Péter hangsúlyozta az elmúlt másfél évben a HIPA 349 milliárd forintnyi autóipari beruházáshoz 38 milliárd forint állami támogatást kapott. A tárcavezető egyaránt fontosnak tartotta a kis- és közepes vállalkozások (kkv) közvetlen és közvetett támogatását, a magyar beszállítói hányad emelését is.

Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter szerint a schengeni zóna túlélése vízválasztó az európai ipar szempontjából. Fotó: MTI

Végezetül arról is beszélt Szijjártó Péter, hogy felsőoktatási ipari együttműködési központokat hoznak létre a járműipar igényeinek jobb kiszolgálása érdekében. Az első Győrben jön létre, de előrehaladott tárgyalásban vannak a Bosch-sal, a Daimlerrel és az Opellel is, továbbá a Suzukival is felmerült hasonló létesítésének a gondolata.

Ésik Róbert, a HIPA  elnöke emlékeztetett rá, a járműipar Magyarországon több mint 115 éves hagyománnyal rendelkezik. A magyar szakértelem és kreativitás, a kedvező földrajzi elhelyezkedés, a produktív munkaerő és a versenyképes gyártási költségek eredményeként Európa egyik legvonzóbb autóipari piaca a magyar. Ennek egyik bizonyítéka, hogy jelen levő autóipari vállalatok folyamatosan bővítik telephelyeiket.

A köszöntők után a cégvezetők prezentációi következtek. A miniszter és a HIPA elnöke is örömmel nyugtázhatta a megszólalók gondolatait. Elégettek Magyarországgal, s további bővülést tervez mindenki – ez még akkor is így volt, ha az összegekkel és az időpontokkal óvatosan bánt mindenki. Legalábbis a rendezvény első két órájában, ameddig a sajtónyilvánosság tartott.

Végezetül egy-egy kiragadott mondat, a tudósító szubjektivitását sem nélkülözve. Ők mondták...

Peter Kössler, az ügyvezetés elnöke az Audi Hungaria Motor Kft.:  

Idén elkezdjük gyártani a TT RS-t, előkészülünk az Audi Q3 jövőbeni gyártására és idén megünnepeljük a harmincmilliomodik motor megszületését Győrben.

Rábai Dániel, országkoordinátor, Continental Csoportot:

2016-ban ötvenmillió eurót tervezünk befektetni hét magyarországi telephelyünkön.

Dr. Urbán László, vezérigazgató-helyettes a Magyar Suzuki Zrt.: 

430 ezer Suzuki fut a magyar utakon, ami ma magyar autóvásárlók bizalmának a jele.

Christian Wolff, az ügyvezetés elnöke a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.:

Ez az első nyilvános fellépésem Magyarországon, s jelzem önöknek, azért dolgozunk, hogy a kecskeméti gyárunk további növekedését megalapozzuk.

Grzegorz Buchal vezérigazgató az Opel Szentgotthárd Kft.:

Az idén Szentgotthárdon harminc százalékkal több motort akarunk gyártani, év végére ez darabszámban 600.000-et jelenthet.

Javier González Pareja ügyvezető igazgató a Robert Bosch Kft-t és a magyarországi Bosch Csoport vezetője:

Nincs olyan autó a világban, amiben legalább egy Bosch termékeket ne találnának. 72 autógyárral működünk együtt a világban a jövő mobilitásáért.

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....