beszállító

Hagyományos autóra specializált beszállítók az elektromos világban

2021.08.25.

A beszállítók az autóipar sokszor elfeledett, de annál fontosabb szereplői. Bár mostanság gyakran hallani róluk a globális chiphiány miatt, ritkán foglalkozunk velük egy-egy említésen túl. Annak ellenére, hogy összességében legalább annyi embernek adnak munkát, mint az autógyártók, ráadásul ugyanúgy nem lenne nélkülük autó, ahogy a gyártók nélkül sem.

Ugyanígy, sokszor van szó az autógyártók jövőjéről az elektromos autók világában, de szinte sosincsenek megemlítve a beszállítók. Ha mégis szóba kerülnek, elsősorban az olyan óriásokról van szó, mint a Bosch, a ZF vagy a Denso. Az ő esetük azonban egyedi: ők és a hozzájuk hasonló vállalatok már jó ideje aktívak az elektromos autózás terén, szállítanak alkatrészeket hagyományos belső-égésű motorral hajtott és elektromos autókba is.

Számukra nem kérdés a fennmaradás, az ő feladatuk inkább az, hogy a hagyományos üzletág fokozatos leépítése mellett fejlesszék fel az elektromos autókkal foglalkozó részlegeket. Az ICDP nemzetközi autóipari kutatószervezet várakozásai szerint ezek a nagy beszállítók idővel át fogják helyezni a belső égésű motoros autókba szállított alkatrészeket gyártó üzemeiket olyan területekre, ahol lasabban haladnak az elektromos autózás felé, mint például Dél-Amerika. Mindeközben az európai gyárak egyre inkább átállnak az elektromos autókra, ahogy az európai autógyártók is fokozatosan haladnak az elektromos közlekedés világa felé.

De mi lesz a hozzájuk képest teljesen jelentéktelen beszállítókkal, akik specializált alkatrészeket gyártanak dízel- vagy benzines autókba? Ők rengetegen vannak, de egyesével nem elég nagyok ahhoz, hogy be tudjanak kerülni a köztudatba.

Becslések szerint az elektromos autók erőforrása körülbelül 20 különféle alkatrészből áll, míg egy hagyományos benzines- vagy dízelautóé nagyjából 2.000 elemből áll össze.

Egyes rendszereket, például az üzemanyagrendszert teljesen lecseréli az akkumulátor és a töltőrendszer, másokat, mint például a fűtési, szellőztető és légkondicionáló rendszert nem, de más elvek alapján működnek ezek is egy elektromos kocsiban. Ha egy beszállító elsősorban üzemanyagtartályokat gyárt, akkor valószínűtlen, hogy rendelkezik olyan készségekkel és eljárásokkal, amelyek alkalmazkodnak az akkumulátorok gyártásához. Ezzel szemben, ha klímaberendezésekkel foglalkozik az adott vállalkozás, jó eséllyel van jövője az elektromos autók által dominált iparban is.

A probléma az, hogy rengetegen vannak az üzemanyagtartálygyártókhoz hasonló cipőben járó beszállító. Annak ellenére, hogy kétségtelenül szükség van rájuk, mivel az átállás nem egyik napról a másikra történik, hanem évtizedek alatt, és a meglévő hagyományos autópark számára is biztosítani kell az alkatrészeket, nehéz jövő vár rájuk.

Minden bizonnyal sokuk válik majd egy nagyobb konszern tagjává, hogy limitált szinten, de tovább folytassák tevékenységüket, a meglévő skilljeiket és munkaerejüket pedig más területen használja fel az autóipar.

Néhány évtized múlva, amikor már tényleg valódi egzotikum lesz egy benzines autó, már arra is kevese fognak emlékezni, hogy léteztek üzemanyagtartály-gyártók.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.20
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.06.20
A Múzeumok éjszakáján, szombaton nyílik meg a Földalatti Vasúti Múzeum új kiállítása, amely a 150....
2024.06.20
1999-ben történelmet írt a BMW V12 LMR, ami két Le Mans korszak között tudta megnyerni a 24 órás....
2024.06.20
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma májusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.06.20
A Le Mans-i 24 órás versenyen debütált a Michelin bemutatja levegő nélküli holdjárókerekének....
2024.06.20
Május végén rendezték meg a szlovákiai Svidnikben az idei Big Rocket Cup-ot, melyre a Szegedi....
2024.06.20
A Miskolci Egyetem (ME) és a CATL Debrecen együttműködési megállapodást kötött, amely szerint a....
2024.06.20
Dubaj rendőrsége ezen a héten avatta fel a Tesla elektromosautó-gyár extravagáns terepjárójának....
2024.06.20
Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett villanyautók száma Magyarországon. ..
2024.06.20
A Mercedes jelenleg zajló beruházásai nyomán Magyarország legnagyobb kapacitással bíró autógyára....